Balk/koker onder bank
-
- Heavy user
Balk/koker onder bank
Onder de achterbak zit een grote 'koker' van links naar rechtes.
Deze wil ik in zijn geheel vervangen.
Hiervoor heb ik een compleet reparatiedeel van DG.
Wie heeft dit eerder gedaan?
Het probleem waar ik tegenaanloop is dat de nieuwe koker al geheel gepuntlast is terwijl het bestaande plaatdeel er nog tussen moet.
Origineel zit de plaat welke aan de achterzijde van de bank zit, tussen de onderste en de bovenste plaat. Maar aanzien dit reparatiedeel al in elkaar zit gaat dat niet lukken.
Of moet ik dit ding ook weer uit elkaar halen?!
Hij is overigens ook een halve centimeter te breed.
Waarom dat reparatieplaatwerk nooit goed op maat is is me een raadsel.
Deze wil ik in zijn geheel vervangen.
Hiervoor heb ik een compleet reparatiedeel van DG.
Wie heeft dit eerder gedaan?
Het probleem waar ik tegenaanloop is dat de nieuwe koker al geheel gepuntlast is terwijl het bestaande plaatdeel er nog tussen moet.
Origineel zit de plaat welke aan de achterzijde van de bank zit, tussen de onderste en de bovenste plaat. Maar aanzien dit reparatiedeel al in elkaar zit gaat dat niet lukken.
Of moet ik dit ding ook weer uit elkaar halen?!
Hij is overigens ook een halve centimeter te breed.
Waarom dat reparatieplaatwerk nooit goed op maat is is me een raadsel.
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Ik heb wel de zijkantjes vervangen van die bak. Waar moet een plaat tussen ?
De bodemplaten zitten bij mij boven op en niet er tussen.
Dat het plaat werk niet past is denk niet te voorkomen volgens mij is er niet 1 eend koets gelijk. Die van ons is zelfs origineel niet symmetrisch.
Mijn ervaring is inmiddels dat het eigenlijk vrijgoed past en niet eens zo heel veel aanpassing nodig is. Wij hebben het zincor plaatwerk gebruikt.
De bodemplaten zitten bij mij boven op en niet er tussen.
Dat het plaat werk niet past is denk niet te voorkomen volgens mij is er niet 1 eend koets gelijk. Die van ons is zelfs origineel niet symmetrisch.
Mijn ervaring is inmiddels dat het eigenlijk vrijgoed past en niet eens zo heel veel aanpassing nodig is. Wij hebben het zincor plaatwerk gebruikt.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
dat gaat een heel project worden.
ik heb bijna de complete bak vervangen, maar in delen en dan waren er andere belangrijke delen uit zoals de binnenschermen. Dan gaat het makkelijker want je kan de C-stijl dan iets wegbuigen en heb je ruimte om het plaatdeel er in te kantelen. heb je de koets los of staat ie nog op het chassis?
Het helpt wel als je even een foto of link plaatst naar je plaatdeel, je kan die balk kopen met verschillende delen er wel of niet aan en het is wel makkelijk als we het over hetzelfde hebben.
Gr rob
ik heb bijna de complete bak vervangen, maar in delen en dan waren er andere belangrijke delen uit zoals de binnenschermen. Dan gaat het makkelijker want je kan de C-stijl dan iets wegbuigen en heb je ruimte om het plaatdeel er in te kantelen. heb je de koets los of staat ie nog op het chassis?
Het helpt wel als je even een foto of link plaatst naar je plaatdeel, je kan die balk kopen met verschillende delen er wel of niet aan en het is wel makkelijk als we het over hetzelfde hebben.
Gr rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Heavy user
Die hele balk is compleet. Aan de onderkant zitten wel 2 open sleuven waar hij tegen de dorpels komt.
Ik kan dat ding er wel in krijgen, geen probleem.
Koets staat los en ruimte genoeg.
Het probleem is alleen dat die gehele balk uit 1 stuk bestaat. (wel aan elkaar gepuntlast.)
Aan de voorzijde geen problemen met de vloerplaten.
Aan de achterzijde hoort echter de plaat die blijft zitten tussen de onderkant van de koker en de bovenplaat te zitten.
De bovenplaat is de plaat waar je de bank inhaakt.
Je zou hem dus van onder moeten proplassen en van boven.
Maar: Die bak is al gepuntlast. Hier krijg ik natuurlijk nooit iets tussen.
Dus zou ik alle puntlassen moeten uitboren. dan op z'n plek schuiven.
En dan van boven en van onder proplassen.
Advies!?
Ik kan dat ding er wel in krijgen, geen probleem.
Koets staat los en ruimte genoeg.
Het probleem is alleen dat die gehele balk uit 1 stuk bestaat. (wel aan elkaar gepuntlast.)
Aan de voorzijde geen problemen met de vloerplaten.
Aan de achterzijde hoort echter de plaat die blijft zitten tussen de onderkant van de koker en de bovenplaat te zitten.
De bovenplaat is de plaat waar je de bank inhaakt.
Je zou hem dus van onder moeten proplassen en van boven.
Maar: Die bak is al gepuntlast. Hier krijg ik natuurlijk nooit iets tussen.
Dus zou ik alle puntlassen moeten uitboren. dan op z'n plek schuiven.
En dan van boven en van onder proplassen.
Advies!?
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Thijs schreef: Aan de achterzijde hoort echter de plaat die blijft zitten tussen de onderkant van de koker en de bovenplaat te zitten.
bij mijn eend zit de plaat di blijft zitten bovenop de koker:

Hebben we het over hetzelfde?
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
bij de foto van mijn eend is alleen de bovenkant van de kokerbak origineel. De rest is allemaal nieuw plaatwerk. Maar hij zit precies net zo in elkaar als dat ik hem uit elkaar heb gehaald.
voor de restauratie:

Als je hem er tussenin wilt maken zou ik het zo doen:
-puntlassen van de nieuwe bak uitboren, helemaal doorboren met 6 mm boor
-plaatdelen in elkaar zetten
-op vier plaatsen waar de puntlassen gezeten hebben met 6 mm boor de tussenplaat doorboren
-in die vier gaten een M6 boutje met moertje
-links en rechts griptangen er op
-vastlassen in de overige M6 gaten, boven en onder
-bouten er uit
-gaatjes dichtlasssen
Gr Rob
voor de restauratie:

Als je hem er tussenin wilt maken zou ik het zo doen:
-puntlassen van de nieuwe bak uitboren, helemaal doorboren met 6 mm boor
-plaatdelen in elkaar zetten
-op vier plaatsen waar de puntlassen gezeten hebben met 6 mm boor de tussenplaat doorboren
-in die vier gaten een M6 boutje met moertje
-links en rechts griptangen er op
-vastlassen in de overige M6 gaten, boven en onder
-bouten er uit
-gaatjes dichtlasssen
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
de onderkant van de bak bestaat bij een eend uit 5 verschilende plaatdelen die van links naar rechts op een rij liggen. De meest buitenste plaatdelen zitten vastgepuntlast aan de dorpel. De zijkant van de bak lijkt niet echt vastgemaakt aan deze onderste plaatdelen. Ik heb dat bij de restauratie wel vastgelast om wrijven/piepen te voorkomen.
Je houdt dan aan de bovenkant een mm of 3 over tussen de zijkant van bak en de dorpel. Ik heb dat eerst met epoxy-primer behandeld en toen afgekit met carosseriekit. En toen de eend gespoten.
ik herinner me van m'n vorige eend dat het net zo zat als bij een Dyane. Kennelijk meerdere mogelijkheden.
Gr Rob
Je houdt dan aan de bovenkant een mm of 3 over tussen de zijkant van bak en de dorpel. Ik heb dat eerst met epoxy-primer behandeld en toen afgekit met carosseriekit. En toen de eend gespoten.
ik herinner me van m'n vorige eend dat het net zo zat als bij een Dyane. Kennelijk meerdere mogelijkheden.
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Heavy user
Prachtig die foto's. echt handig!
Maar ik begrijp dat je hem dus aan de dorpel hebt geproplast.
Het vreemde is dat als je een complete koker koopt de buitenste 2 plaatjes aan de onderkant er niet bij zitten.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat die volgorde van de platen kan verschillen.
Misschien deden ze dat niet in elke fabriek gelijk?
Het grappige is dat als je hier niet mee bezig bent geweest je geen idee hebt waar we het overhebben.....
Maar ik begrijp dat je hem dus aan de dorpel hebt geproplast.
Het vreemde is dat als je een complete koker koopt de buitenste 2 plaatjes aan de onderkant er niet bij zitten.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat die volgorde van de platen kan verschillen.
Misschien deden ze dat niet in elke fabriek gelijk?
Het grappige is dat als je hier niet mee bezig bent geweest je geen idee hebt waar we het overhebben.....

-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Thijs schreef:Maar ik begrijp dat je hem dus aan de dorpel hebt geproplast.
nee, ik heb de zijkant van de bak op een paar plekken aan de onderkant van de bak vastgelast. (op mijn middelste foto zie je daar een kier, ik heb een paar bruggetjes getrokken met het lasapparaat.)
En toen de laatste paar mm naar de dorpel (na anti-roest) met kit.
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Dat plaatje steekt een paar mm buiten die koker en de dorpel komt tegen dat plaatje. Origineel zit de onderkant van de zijkant van de koker nergens aan gelast. Rob heeft die onderkant vast gelast aan de bovenkant van dat smalle plaatje.
Door dat het smalle plaatje iets breder is als de koker ontstaat er een kier van een paar mm tussen de dorpel en de zijkant van de koker. Rob heeft dit behandeld en afgekit. Origineel zat hier bij mijn koets geen kit.
Door dat het smalle plaatje iets breder is als de koker ontstaat er een kier van een paar mm tussen de dorpel en de zijkant van de koker. Rob heeft dit behandeld en afgekit. Origineel zat hier bij mijn koets geen kit.