Pagina 1 van 2
Sjook
Geplaatst: di 22 apr, 2003 19:54
door Lelijke Eend
Soms rijd ik in de stad op mijn sjook (2e of 3e versnelling, max. 40 k.m./u.). Ik geef geen gas, ik trek alleen de sjook uit (helemaal of voor een deel). Kan dit kwaad voor mijn motor ? Of is het slecht voor het benzinegebruik ?
sjook
Geplaatst: di 22 apr, 2003 20:51
door catscit
Behalve dat het slecht is voor je benzine verbruik gaat je motor overmatig rijk lopen. Overmatig rijk kan ik bepaalde gevallen leiden tot het spoelen van de cylinder wanden door de overtollige benzine. Dit zal extra slijtage tot gevolg hebben.
Geplaatst: di 22 apr, 2003 21:14
door Lelijke Eend
Niet goed dus. Doe ik ook niet meer. Maar wat is spoelen precies ?
spoelen
Geplaatst: di 22 apr, 2003 21:22
door catscit
normaal gezien sproeit er olie op de cylinder vanaf de krukas.
Als je zuiger omhoog(naar buiten) gaat wordt alles daaronder besproeit.
ALs je er nu van boven/buiten een hoop benzine op dumpt als de zuiger onderin staat moet de zuiger naar boven komen op een niet gesmeerde cylinderwand. Dat geeft meer slijtage als op een gesmeerde cylidnerwand zoals je zelf wel zult begrijpen.
De benzine "spoelt" als het ware de oliefilm op de cylinderwanden weg.
Geplaatst: di 22 apr, 2003 22:22
door Cubitus
Hoi,
Daar komt dan ook nog bij dat de smerende werking van je olie achteruit holt door dat er benzine met je olie gaat mengen verdunning dus, choke dus alleen gebruiken als het echt nodig en dan het liefst zo kort mogelijk. De uitleg hier boven verklaart ook meteen waarom veel korte ritjes veel schadelijker zijn dan lange afstanden rijden. Op het moment dat je motor op bedrijfstemp is en dus zonder choke rijd onstaat er een mooie oliefilm tussen de cilinders en zuigerveren, dit betekent dat de slijtage 8 keer kleiner is dan bij een koude start/choke fase

Geplaatst: wo 23 apr, 2003 10:30
door Gerard2cv
Als je dan zo prettig op wat extra toeren wilt rijden monteer je een extra chokekabel
op je gasklep zodat je met die kabel je statinaire toerental op de nomale manier zoals
ze ook bij een automatische speedcontrole monteren alleen doe jij dit nu met een hand-
bediening.Maar let wel op als je moet remmen.Een echte speedcontrole zou echt het
beste voor je zijn,dan kan je elke snelheid instellen en op het moment dat je moet rmmen
schakel hij uit.Je drukt hem weer in en je gaat vanzelf weer precies je ingestelde snelheid rijden.werkt echt ZALIG.
Geplaatst: wo 23 apr, 2003 13:14
door Lelijke Eend
Is dat niet gewoon cruise-control ?
Geplaatst: wo 23 apr, 2003 14:24
door peter
te koop bij conrad voor 29 euro.
Werkt prima, alleen zodra de rem is ingetrapt geweest moet je weer de juiste snelheid(gasklepstand) instellen
Geplaatst: wo 23 apr, 2003 22:58
door Lelijke Eend
Bij mij liep alle olie er uit toen ik de laatste plank gas reed ...
Geplaatst: wo 23 apr, 2003 23:05
door Cubitus
Hoi,
dan is er toch echt iets niet helemaal fris bij jou onder je motorkap. Er is wel regelmatig discussie of het goed of slecht is voor je motor plank gas rijden, maar elke motor zou het een tijdje moeten kunnen.
Ik heb die van mij gewoon goed ingereden en zodra mijn motor op bedrijfstemp is rijd ik er op de snelweg plank gas mee, soms uren achter elkaar en heb nooit problemen daar door.
Geplaatst: wo 23 apr, 2003 23:20
door Lelijke Eend
Klopt, er was een rubber slang totaal verhard en er zat een wartel van de oliekoeler los. Draai ik die wartel vast, gaat het buisje van de oliekoeler stuk (wartel en buisje zaten aan elkaar vast geroest). Nu zijn zowel oliekoeler als rubber slang vervangen en rijdt ie weer als een tierelier (maar niet meer plankgas bij een aquaduct naar beneden).
Geplaatst: do 24 apr, 2003 09:09
door Twécévé
Mmm... continue plankgas in de eend? Dat doe ik zelden. 'tKlinkt dan zo gestresst onder de motorkap. 90 km/u vind ik altijd een mooie sneldheid op de snelweg. Dan loopt de motor nog vrij rustig (en kun je af en toe een vrachwagen meepikken).
Ooit met de eend een keer 130 km/u gereden waar je maar 100 km/u mocht. We hadden de wind mee en de weg liep over een paar kilometer een beetje af. Dus wij op de linkerbaan iedereen voorbij sjeesen (allemaal lachende gezichten). Dat was echt lachen (maar slecht voor je oren).
Geplaatst: do 24 apr, 2003 14:20
door Cubitus
Ach mijn eend rijd plank gas ongeveer 115 vind ik best een nette snelheid en doet ie als ik er alleen in zit maar ook als er 4 of 5 man in zit.....
Van motorgeluid heb ik geen last, wort meestal overstemd door mijn muziek

Geplaatst: do 24 apr, 2003 16:09
door Lelijke Eend
Ik moest zonder olie nog 30 km naar huis ...
En ik moet volgende week naar Brabant, dus ik denk dat ik nu maar ff voorzichtig doe. Liever dat ie hier stuk gaat dan in verweggistan

Geplaatst: do 24 apr, 2003 16:23
door Twécévé
De lelijke eend plankgas 115 km/u? Dat lukt me dus echt niet hè. Als het een beetje mee zit 110 km/u maximaal. Alleen als de weg echt zichtbaar afloopt haal ik de 115 km/u. En ik heb toch echt een 2CV6.
Nou ja, pas was ik al een behoorlijk aantal kilometers op weg ergens naar toe, kom ik erachter dat ik iets vergeten ben. Met een agressieve noodgang terug naar huis. Mensen keken geloof ik af en toe een beetje verbaasd en geirriteerd dat ik continue op de linkerbaan aan het inhalen was.