Pagina 1 van 1

oliedrukcontrolelampje brandt en eend valt stil

Geplaatst: za 1 jun, 2013 19:12
door BertosKoekeloeros
Hallo allemaal,

Zonet een grote tocht gemaakt met m'n 2cv, maar toen ik bijna thuis was viel hij stil (tijdens het rijden tegen een 30 km per uur) en begon m'n contactlampje/oliedrukcontrolelampje te branden.

Even het instructieboekje erbij genomen en daarin stond dat ik het oliepeil moest nakijken. Dat heb ik dan gedaan en er was nog voldoende olie in (zelfs een beetje te veel, maar dit had de garage zo gedaan een 2500 km geleden). De eend lekt amper olie als ze op stal staat.

Ik heb m'n 2cv dan maar terug gestart, zonder enig probleem, en ben er dan mee naar huis gereden. Toen ik net de oprijlaan thuis opreed viel hij terug stil en brandde het lampje ook weer.

Zelf moet ik nog veel leren, heb de eend nu een half jaar, en ik weet dus niet zo goed wat er gaande is. Wie kan me vertellen wat ik moet doen of wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Het is overigens een 2cv spécial van 1980 (:

Geplaatst: za 1 jun, 2013 20:58
door AZL57
hallo lampje gaat ook aan als je toerental te laag wordt en dat doet het als ie (bijna)uitvalt.
Ik verdenk de bobine, of start ie meteen weer na het uitvallen? Dan moet je meer richting carburateur/benzinepomp gaan kijken.

Geplaatst: za 1 jun, 2013 21:13
door BertosKoekeloeros
hij start steeds meteen terug (: maar dan draait hij onregelmatig stationair.

soms 'tuft' hij ook hard, meestal bij een koude start en daarbuiten ook vaak bij het optrekken in de tweede vitesse. Zou dit kunnen samenhangen met het lampje en stilvallen? en dus een carburatorprobleem zijn?

Ik rij de laatste tijd wel redelijk in de lage toeren, op aanraden van een mijn vader die een ex-dyane rijder is. Hij vond dat ik te laat schakelde en zodus ook te hoog in de toeren ging. De laatste tijd reed ik steeds 50 per uur al in 4e vitesse, vroeger deed ik dit gewoon in 3e.

Geplaatst: za 1 jun, 2013 21:22
door JanR
Als ze meteen weer start kun je er van uitgaan dat het niet de Bobine is, inderdaad carburateur, en/of benzinepomp is verdacht, om te beginnen de carburateur eens goed (laten) schoonmaken en afstellen.
In de 4e versnelling 50 rijden zou ik niet doen, 50 in zijn derde versnelling en opschakelen bij 60 a 65 km per uur.

Bij moderne auto's kun je rustig in zijn 4e versnelling 50 rijden, het nieuwe rijden, maar met een A type zou ik dat niet doen

Geplaatst: za 1 jun, 2013 21:58
door BertosKoekeloeros
bedankt voor de info!

nu nog iemand in de buurt zoeken die me wil leren hoe ik m'n carburator moet uitkuisen (:

Geplaatst: za 1 jun, 2013 23:28
door TB
Voor de carburateur kun je ook op het forum zoeken. Daar is vast eea over te vinden. Is niet moeilijk allemaal maar je moet even snappen hoe het in elkaar zit.

50 in 4 is niet aan te raden. Bij constante snelheid gaat het wel maar als je wil versnellen dan moet je echt terug naar 3. Kost je op den duur namelijk de krukas.

Geplaatst: do 6 jun, 2013 19:22
door AZL57
Wurg je eigenlijk niet gewoon je motor af met een te hoge versnelling? Ook dan gaat je lampje branden. Op de km-teller zitten rode streepjes of punten dit is de aangave waar je volgens de fabriek moet schakelen. De eerste 2 zijn tamelijk correct de volgende 2 zijn meer bij benadering ;-)

Geplaatst: do 6 jun, 2013 19:55
door BertosKoekeloeros
Bedankt voor de info !

Maandag gaat hij op nazicht en wordt de carburator nagekeken.
Ik heb hem vandaag even gestart en hij loopt heel onregelmatig stationair nu...

Ik hoop dat het allemaal mee valt en ik ga terug naar mijn oude gewoonte: 50 in 3e :D

Geplaatst: do 6 jun, 2013 20:34
door Bertje Beige
Nog even ter verduidelijking, als de motor uitvalt valt de oliedruk dus weg, en gaat het olielampje branden, dat is dus normaal :wink:

Geplaatst: do 6 jun, 2013 21:49
door BertosKoekeloeros
inderdaad, en het contact staat ook aan (:

op dat moment zelf had ik nog niet zo ver nagedacht hahaha

Geplaatst: za 6 jul, 2013 19:35
door Franko
Wat een toeval, ik heb precies hetzelfde. Loopt niet stationair en "niest" af en toe. Ook schokt hij als ik 1 snelheid rijdt ( bijvoorbeeld 50 )

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Geplaatst: za 6 jul, 2013 21:04
door dezilverlinde
Franko,

Ik had dit probleem ook, zat hem deels in de carburateur. Pas na ook nog even kleppen stellen liep ie zoals het hoort. Dat niezen heeft daar waarschijnlijk ook mee te maken.

Succes!

Geplaatst: za 6 jul, 2013 21:30
door Franko
Kleppen zijn zo'n 3 duizend kilometer geleden nog gecheckt. Die stonden toen goed. Mogelijk zijn mijn kleppen gewoon versleten.