Kapotte olieleiding

Plaats reactie
Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Kapotte olieleiding

Bericht door Willem2 » wo 12 jun, 2013 12:37

Mijn motortje begint steeds meer olie te lekken :evil: .
Net even de fan eraf gehaald, want ik vermoedde eigenlijk de keerring, maar helaas die was nog goed.
De olieleiding is kapot precies waar ie tussen de rubberen koelbeplating doorgaat. Kapot geschuurd/geroest denk ik.

Wat nu?

Ik begrijp dat een nieuwe leiding het beste is, die ga ik ook bestellen. Maar daar heb ik nu niks aan. Kan ik de leiding doorzagen en er een stuk rubber slang tussen zetten? Ik heb deze nog liggen: http://www.gates.com/europe/brochure.cf ... on_id=2958. De slang kan 10 bar aan en 120 graden.
Dus dan wilde ik de leiding doorzagen waar ie nog goed is en het rotte stuk vervangen door de slang en vastzetten met twee goede slangklemmen.

Is dit een goede tijdelijke oplossing of absoluut af te raden?
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » wo 12 jun, 2013 13:16

Ik denk dat het moet kunnen.

Ik denk dit omdat bij een lomax ook de olie koeler vaak word verplaatst naar voren deze hebben geen koeltunnel. De leiding word dan ook vervangen door een rubber slang.

Maar er zitten toch genoeg knutselaars bij jou in de buurt die een olie leiding hebben liggen. Za evt naar het eende ei in R.dam
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 12 jun, 2013 14:09

Klopt, maar op de fiets is het wel een end.

Ik ga eens kijken wat ik kan maken.
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 12 jun, 2013 17:06

Doe dan in elk geval 2 slangenklemmen aan beide zijden.
Ik denk dat dat het zwakste punt is van deze oplossing.
Die slang zal het wel een poos volhouden.

Als je een nieuwe haalt check dan ook even de soldering van de leiding in de aansluiting.

Ik kreeg een gloednieuwe leiding die bleek te lekken om dat de hardsoldeerverbinding niet goed was gemaakt.

Beetje zonde van het werk kan alles weer uit elkaar.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 12 jun, 2013 18:17

Heb eens een noodoplossing van een wegenwachter gezien. Leiding blank schuren strak omwikkelen met ijzerdraad en dan de boel met de vlam solderen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » wo 12 jun, 2013 21:16

Bedoel je de olie leiding naar de cilinderkoppen. Heb ik zat liggen prijs komen we wel uit. Bij interesse stuur maar een pm- etje

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 12 jun, 2013 21:28

Ging best eenvoudig, de leiding doorgezaagd vlak bij de kop en vlak na de splitsing naar de ander kop. Leiding ertussen en slangenklemmen erom. Ik was denk ik drie kwartier bezig, lekker freubelen in onhandige hoekjes.
De nieuwe leiding gaat door de koelbehuizing langs de fan, dus niet zoals de originele. Hij ligt uit zichzelf mooi tegen de buitenkant van de koelmantel aan en komt absoluut niet tegen de fan zelf aan.

Plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de cilinderkop heb ik later nog een klem geplaatst. Er zitten er dus aan beide kanten twee.
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 12 jun, 2013 22:26

Mooi opgelost. Ben wel benieuwd hoe duurzaam het blijkt te zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 12 jun, 2013 22:42

Ik ook :lol:
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 13 jun, 2013 09:29

Ziet er in elk geval stevig uit. En met 2 klemmen per kant zal er niet veel mee gebeuren.
Nog niet z'n gek idee om een stukje van die slang mee te nemen in de vakantie nood reparatieset. Hij past waarschijnlijk ook als benzineslang.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 13 jun, 2013 09:30

Netjes gedaan ja. Foto's erbij maken een hoop duidelijk.

Plaats reactie