Pagina 1 van 1
Kapotte olieleiding
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 12:37
door Willem2
Mijn motortje begint steeds meer olie te lekken

.
Net even de fan eraf gehaald, want ik vermoedde eigenlijk de keerring, maar helaas die was nog goed.
De olieleiding is kapot precies waar ie tussen de rubberen koelbeplating doorgaat. Kapot geschuurd/geroest denk ik.
Wat nu?
Ik begrijp dat een nieuwe leiding het beste is, die ga ik ook bestellen. Maar daar heb ik nu niks aan. Kan ik de leiding doorzagen en er een stuk rubber slang tussen zetten? Ik heb deze nog liggen:
http://www.gates.com/europe/brochure.cf ... on_id=2958. De slang kan 10 bar aan en 120 graden.
Dus dan wilde ik de leiding doorzagen waar ie nog goed is en het rotte stuk vervangen door de slang en vastzetten met twee goede slangklemmen.
Is dit een goede tijdelijke oplossing of absoluut af te raden?
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 13:16
door DucKKnutsel
Ik denk dat het moet kunnen.
Ik denk dit omdat bij een lomax ook de olie koeler vaak word verplaatst naar voren deze hebben geen koeltunnel. De leiding word dan ook vervangen door een rubber slang.
Maar er zitten toch genoeg knutselaars bij jou in de buurt die een olie leiding hebben liggen. Za evt naar het eende ei in R.dam
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 14:09
door Willem2
Klopt, maar op de fiets is het wel een end.
Ik ga eens kijken wat ik kan maken.
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 17:06
door Erikjan
Doe dan in elk geval 2 slangenklemmen aan beide zijden.
Ik denk dat dat het zwakste punt is van deze oplossing.
Die slang zal het wel een poos volhouden.
Als je een nieuwe haalt check dan ook even de soldering van de leiding in de aansluiting.
Ik kreeg een gloednieuwe leiding die bleek te lekken om dat de hardsoldeerverbinding niet goed was gemaakt.
Beetje zonde van het werk kan alles weer uit elkaar.
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 18:17
door AZL57
Heb eens een noodoplossing van een wegenwachter gezien. Leiding blank schuren strak omwikkelen met ijzerdraad en dan de boel met de vlam solderen.
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 21:16
door AK freak
Bedoel je de olie leiding naar de cilinderkoppen. Heb ik zat liggen prijs komen we wel uit. Bij interesse stuur maar een pm- etje
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 21:28
door Willem2
Ging best eenvoudig, de leiding doorgezaagd vlak bij de kop en vlak na de splitsing naar de ander kop. Leiding ertussen en slangenklemmen erom. Ik was denk ik drie kwartier bezig, lekker freubelen in onhandige hoekjes.
De nieuwe leiding gaat door de koelbehuizing langs de fan, dus niet zoals de originele. Hij ligt uit zichzelf mooi tegen de buitenkant van de koelmantel aan en komt absoluut niet tegen de fan zelf aan.
Plaatjes:
Bij de cilinderkop heb ik later nog een klem geplaatst. Er zitten er dus aan beide kanten twee.
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 22:26
door TB
Mooi opgelost. Ben wel benieuwd hoe duurzaam het blijkt te zijn.
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 22:42
door Willem2
Ik ook

Geplaatst: do 13 jun, 2013 09:29
door Erikjan
Ziet er in elk geval stevig uit. En met 2 klemmen per kant zal er niet veel mee gebeuren.
Nog niet z'n gek idee om een stukje van die slang mee te nemen in de vakantie nood reparatieset. Hij past waarschijnlijk ook als benzineslang.
Geplaatst: do 13 jun, 2013 09:30
door Twécévé
Netjes gedaan ja. Foto's erbij maken een hoop duidelijk.