Half synthetische olie
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Half synthetische olie
Enkele weken geleden bij de eend en de Opel de olie vervangen.
Volgens de verkoper was het dezelfde olie die ik altijd had maar een nieuwe verpakking. Verder niet gekeken en het spul in beide auto's gedaan.
Pas later ontdekte ik dat het half synthetische olie was.
Nu lekken beide auto's. Blijkt een bekend probleem het zijn van dit soort olie. Als ik er weer gewone olie in gooi blijft het dan nog lekken?
Volgens de verkoper was het dezelfde olie die ik altijd had maar een nieuwe verpakking. Verder niet gekeken en het spul in beide auto's gedaan.
Pas later ontdekte ik dat het half synthetische olie was.
Nu lekken beide auto's. Blijkt een bekend probleem het zijn van dit soort olie. Als ik er weer gewone olie in gooi blijft het dan nog lekken?
- André Post
- Heavy user
Lek is lek hoeft niet altijd, ik gebruik redelijke dikke olie waarbij zelfs een 2cv op de verpakking staat, ik ben hier erg tevreden over en het lekt en verbruikt minder dan met de olie die ik eerst gebruikte (lidl of Aldi).... Veel (half) synthetische oliën zijn te dun voor onze oude motortjes waardoor de boel eerder gaat lekken......
- André Post
- Heavy user
Wees blij....André Post schreef:Hoezo te dun, in de rode eend zit nu zelfs volsyntetisch 5W40.
Echt geen lekkage hoor.
Half en volsynthetisch zie ik de meermaarde niet van in eerder alleen maar nadelen......
(nogmaals dit is mijn mening je hoeft hier gelukkig niets mee te doen).[/img]
-
- Veelvuldig poster
Re: Half synthetische olie
Wat voor Opel hebben we het dan over? Ook een oldtimer?Boudewijn schreef: de Opel
Eend voor allen, allen voor eend..
20W50/API-SF is inderdaad in de instructieboekjes voorgeschreven - maar vooral omdat dat toen state of the art was. Met een 15W40 olie in de kwaliteitsklasse API-SJ of hoger ben je tegenwoordig beter af. Het moet niet uitmaken of die halfsynthetisch is of niet. Die dikke 20W50 is ´s zomers nog wel te gebruiken, maar ´s winters wordt ze zo stroperig dat je er je oliekoeler mee kunt opblazen.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Re: Half synthetische olie
Nee helaas niet. Een Astra 1.7 diesel uit 1999 met maar 420.000 Km op de klok.Willem2 schreef:Wat voor Opel hebben we het dan over? Ook een oldtimer?Boudewijn schreef: de Opel
Bij de eend heb ik nog niet gekeken waarde lekkage precies vandaan komt, de onderdruk heb ik wel gemeten en die is goed.
De Opel lijkt overal te lekken. Mijn garage staat nu vol, maar ik zal ze binnenkort allebei eens op de put zetten.
achtpeter schreef:20W50/API-SF is inderdaad in de instructieboekjes voorgeschreven - maar vooral omdat dat toen state of the art was. Met een 15W40 olie in de kwaliteitsklasse API-SJ of hoger ben je tegenwoordig beter af. Het moet niet uitmaken of die halfsynthetisch is of niet. Die dikke 20W50 is ´s zomers nog wel te gebruiken, maar ´s winters wordt ze zo stroperig dat je er je oliekoeler mee kunt opblazen.
Laat me dan maar eens een foto zien van een opgeblazen 2cv oliekoeler!!!!!
Je blaast echt geen oliekoeler op.
Er zit een olie-overdrukventiel in je motor.....
en als je oliekoeler te veel weerstand geeft dan wordt via een bijpass de olie langs de oliekoeler gevoerd.....
Je startmotor zal moeilijker rondkomen daarom schreef Citroen voor om eerst de motor los te slingeren en daarna pas te starten (bij erge koude) voor de rest niks aan de hand.
Heb zelf een tijdje een water-radiator van een brommer gebruikt als oliekoeler in mijn turbo eend en ja die begon na een tijdje uit zijn voegen te barsten maar lekken deed hij niet......
Toch maar naderhand een 2cv oliekoeler erin gezet.....
Maar nogmaals dit is mijn ervaring en mening, doe er vooral niets mee en reageer er maar niet op, gelukkig wordt ik niet gehinderd door enige kennis op dit gebied ......

- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Oliekoeler opblazen heb ik nog nooit eerder over gehoord. Het lijkt me sterk dat dat kan.
Heb sinds 2007 90.000 km gereden in 2 verschillende eenden, zomer en winter. Met zowel 20W50 als 15W40 olie van verschillende merken. Van goedkoop tot duur. Net wat er voorhande was en ik moet zeggen dat ik nog nooit enig verschil heb gemerkt. Niet met rijden en niet met starten. Hij rijdt prima op beide types. Gebruik altijd mineraal.
Verversen gebeurd elk jaar voor de vakantie. Met gelijk een vers filter. Als ik veel heb gereden nog een keer extra tussendoor.
Heb sinds 2007 90.000 km gereden in 2 verschillende eenden, zomer en winter. Met zowel 20W50 als 15W40 olie van verschillende merken. Van goedkoop tot duur. Net wat er voorhande was en ik moet zeggen dat ik nog nooit enig verschil heb gemerkt. Niet met rijden en niet met starten. Hij rijdt prima op beide types. Gebruik altijd mineraal.
Verversen gebeurd elk jaar voor de vakantie. Met gelijk een vers filter. Als ik veel heb gereden nog een keer extra tussendoor.