Half synthetische olie

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Half synthetische olie

Bericht door Boudewijn » zo 23 jun, 2013 20:34

Enkele weken geleden bij de eend en de Opel de olie vervangen.
Volgens de verkoper was het dezelfde olie die ik altijd had maar een nieuwe verpakking. Verder niet gekeken en het spul in beide auto's gedaan.
Pas later ontdekte ik dat het half synthetische olie was.
Nu lekken beide auto's. Blijkt een bekend probleem het zijn van dit soort olie. Als ik er weer gewone olie in gooi blijft het dan nog lekken?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 23 jun, 2013 21:18

Oh? Ik gebruik mijn hele auto carriere half synthetische olie.
Volgens mij een beetje best of both worlds.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 23 jun, 2013 22:44

Heb jij er dan een olie opvangbak onder liggen? :lol:

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 23 jun, 2013 22:59

Lek is lek, daar helpt andere olie ook niet bij.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 23 jun, 2013 23:24

Lek is lek hoeft niet altijd, ik gebruik redelijke dikke olie waarbij zelfs een 2cv op de verpakking staat, ik ben hier erg tevreden over en het lekt en verbruikt minder dan met de olie die ik eerst gebruikte (lidl of Aldi).... Veel (half) synthetische oliën zijn te dun voor onze oude motortjes waardoor de boel eerder gaat lekken......

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 24 jun, 2013 07:30

En welke olie is dat dan?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 24 jun, 2013 08:39

Hoezo te dun, in de rode eend zit nu zelfs volsyntetisch 5W40.
Echt geen lekkage hoor.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2137
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 24 jun, 2013 09:00

Geert schreef:En welke olie is dat dan?
MPM heeft een 20W50 waar een 2cv en nog een oldtimer op het etiket staan.


Afbeelding

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 24 jun, 2013 12:16

André Post schreef:Hoezo te dun, in de rode eend zit nu zelfs volsyntetisch 5W40.
Echt geen lekkage hoor.
Wees blij....

Afbeelding en ja dit is de olie die ik gebruik en waar ik tevreden over ben zelfs in mijn turbo eend.......
Half en volsynthetisch zie ik de meermaarde niet van in eerder alleen maar nadelen......
(nogmaals dit is mijn mening je hoeft hier gelukkig niets mee te doen).[/img]

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 24 jun, 2013 14:10

Die heb ik een tijdje geleden ook zien staan, was ik van plan volgende keer ook te gebruiken.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Re: Half synthetische olie

Bericht door Willem2 » ma 24 jun, 2013 17:02

Boudewijn schreef: de Opel
Wat voor Opel hebben we het dan over? Ook een oldtimer?
Eend voor allen, allen voor eend..

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 24 jun, 2013 17:20

20W50/API-SF is inderdaad in de instructieboekjes voorgeschreven - maar vooral omdat dat toen state of the art was. Met een 15W40 olie in de kwaliteitsklasse API-SJ of hoger ben je tegenwoordig beter af. Het moet niet uitmaken of die halfsynthetisch is of niet. Die dikke 20W50 is ´s zomers nog wel te gebruiken, maar ´s winters wordt ze zo stroperig dat je er je oliekoeler mee kunt opblazen.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Half synthetische olie

Bericht door Boudewijn » ma 24 jun, 2013 17:35

Willem2 schreef:
Boudewijn schreef: de Opel
Wat voor Opel hebben we het dan over? Ook een oldtimer?
Nee helaas niet. Een Astra 1.7 diesel uit 1999 met maar 420.000 Km op de klok.

Bij de eend heb ik nog niet gekeken waarde lekkage precies vandaan komt, de onderdruk heb ik wel gemeten en die is goed.
De Opel lijkt overal te lekken. Mijn garage staat nu vol, maar ik zal ze binnenkort allebei eens op de put zetten.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 24 jun, 2013 20:31

achtpeter schreef:20W50/API-SF is inderdaad in de instructieboekjes voorgeschreven - maar vooral omdat dat toen state of the art was. Met een 15W40 olie in de kwaliteitsklasse API-SJ of hoger ben je tegenwoordig beter af. Het moet niet uitmaken of die halfsynthetisch is of niet. Die dikke 20W50 is ´s zomers nog wel te gebruiken, maar ´s winters wordt ze zo stroperig dat je er je oliekoeler mee kunt opblazen.

Laat me dan maar eens een foto zien van een opgeblazen 2cv oliekoeler!!!!!
Je blaast echt geen oliekoeler op.
Er zit een olie-overdrukventiel in je motor.....
en als je oliekoeler te veel weerstand geeft dan wordt via een bijpass de olie langs de oliekoeler gevoerd.....

Je startmotor zal moeilijker rondkomen daarom schreef Citroen voor om eerst de motor los te slingeren en daarna pas te starten (bij erge koude) voor de rest niks aan de hand.

Heb zelf een tijdje een water-radiator van een brommer gebruikt als oliekoeler in mijn turbo eend en ja die begon na een tijdje uit zijn voegen te barsten maar lekken deed hij niet......

Afbeelding

Toch maar naderhand een 2cv oliekoeler erin gezet.....

Maar nogmaals dit is mijn ervaring en mening, doe er vooral niets mee en reageer er maar niet op, gelukkig wordt ik niet gehinderd door enige kennis op dit gebied ...... :D :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2137
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 25 jun, 2013 10:22

Oliekoeler opblazen heb ik nog nooit eerder over gehoord. Het lijkt me sterk dat dat kan.

Heb sinds 2007 90.000 km gereden in 2 verschillende eenden, zomer en winter. Met zowel 20W50 als 15W40 olie van verschillende merken. Van goedkoop tot duur. Net wat er voorhande was en ik moet zeggen dat ik nog nooit enig verschil heb gemerkt. Niet met rijden en niet met starten. Hij rijdt prima op beide types. Gebruik altijd mineraal.

Verversen gebeurd elk jaar voor de vakantie. Met gelijk een vers filter. Als ik veel heb gereden nog een keer extra tussendoor.

Plaats reactie