Pagina 1 van 1

Radio inbouwen.

Geplaatst: wo 10 jul, 2013 23:21
door Franko
Ik wil graag een radio'tje inbouwen in mijn eendje.

Nu weet ik niet heel veel van electronica, maar wat heb ik hier allemaal voor nodig en hoe gaat het in zijn werk? :)

Geplaatst: do 11 jul, 2013 07:25
door RobM
klinkt flauw, maar wat je nodig hebt is een electrisch schema en iemand die weet wat hij doet.

een groot deel van het electrsich cirquit van de eend is niet gezekerd; als je een vergissing maakt verbrand de draadboom en kan je eend in de fik vliegen.

Gr Rob

Geplaatst: do 11 jul, 2013 11:10
door achtpeter
Wat je nodig hebt, is vooral gezond verstand. Gewoon netjes werken met kabelschoentjes, een goeie krimptang, serieuze stroomkabel uit de automaterialenhandel en eventueel krimpkous.
Je hebt een geschakelde en een ongeschakelde plus nodig. En een draadje naar de massa, natuurlijk. De geschakelde plus vind je bijvoorbeeld op je ruitenwissermotor. Contact aan, ruitenwisser uitgeschakeld, met een proeflampje opzoeken welke draad plus van het contactslot krijgt. Die aftakken. De ongeschakelde plus haal je rechtstreeks van de accu, met een zekering zo dicht mogelijk bij de accu. Verder is het een kwestie van de handleiding van je radio volgen. Iedere radio heeft tegenwoordig DIN-multistekkers met begrijpelijke aanduidingen van de aansluitingen.
Misschien moet je, als je de geschakelde plus bij de ruitenwissermotor aftakt, de betreffende zekering vervangen door een zwaardere. Of sjieker: een relais tussen ruitenwisser en radio plaatsen.
Het is echt geen rocket science.

Geplaatst: vr 12 jul, 2013 01:49
door Maus0611
Een originele zekering vervangen door een zwaardere is echt een heel goed idee, als de ruitenwisser dan sluiting maakt fikt alsnog de kabel uit.

Ik zou een volledig nieuwe draad vanaf de accu trekken, eventueel met een schakelaartje maar je kunt ook de radio uitzetten. En uiteraard zekering zo dicht mogelijk bij de + van de accu.

Geplaatst: vr 12 jul, 2013 14:51
door achtpeter
Maus0611 schreef:Een originele zekering vervangen door een zwaardere is echt een heel goed idee, als de ruitenwisser dan sluiting maakt fikt alsnog de kabel uit.
Nou, bij een harde kortsluiting slaat een 5 ampere zwaardere zekering er ook wel uit, hoor. Het brandgevaar wordt er niet groter door. Maar zoals gezegd: een relais ertussen is sjieker.

Geplaatst: vr 12 jul, 2013 16:48
door André Post
De schakelplus vraagt meestal niet veel stroom.
Het echte vermogen gaat via de permanente plus.

Geplaatst: vr 12 jul, 2013 19:19
door achtpeter
uh, andersom toch? De vaste plus is voor het geheugentje van de radio, oftewel om de presets te onthouden. Maar als je van plan bent nooit te vergeten je radio uit te zetten voor je uitstapt, kan ook alles achter de vaste plus.

Geplaatst: vr 12 jul, 2013 19:58
door André Post
De schakel plus schakelt intern de permanente plus in.
Die zekering is, in ieder geval bij mijn radio, zwaarder.
De schakelplus was maar 1 A geadviseerd.
Vergis je niet, een beetje autoradio op vol vermogen kan zo maar 10A vragen.

Geplaatst: vr 12 jul, 2013 20:44
door Thijs
Maak het nou niet te ingewikkeld.

De rode draad op je radio is de toevoer voor de stroom.
Deze is meestal ook dikker aan je radio.
Die draad moet rechtstreeks naar de accu met een zekering er tussen vlakbij de accu.
Meestal is 5A genoeg.

Die geschakelde plus is alleen maar een stuurdraadje. Daar loopt amper stroom door.
Die kun je best aan je ruitenwissermotor koppelen zonder de zekering te veranderen.

Ik zou ook de mindraad/massa (meestal zwart) ook rechtstreeks naar de accu leggen.
Daar is geen zekering bij nodig.
Je kunt de zwarte ook aan een stuk blik onder je dashboard verbinden maar om storingen te vermijden zou ik hem naar de accu trekken.

Geplaatst: vr 12 jul, 2013 20:48
door Thijs
Om op de accuklemmen aan te sluiten gebruik je zoiets:

Afbeelding

En als zekering zoiets:

Afbeelding

Of deze:

Afbeelding

Geplaatst: vr 12 jul, 2013 21:03
door Franko
Dus ik heb 2 kabels nodig vanaf de + pool van de accu? Of maar een enkele? :)

Geplaatst: vr 12 jul, 2013 21:17
door Thijs
1 vanaf de plus rechtstreeks met zekering en de andere vanaf een geschakeld punt.
Bijvoorbeeld bij je ruitenwissermotor.

De andere die naar je accu gaat is de min/massa