Radio inbouwen.
Radio inbouwen.
Ik wil graag een radio'tje inbouwen in mijn eendje.
Nu weet ik niet heel veel van electronica, maar wat heb ik hier allemaal voor nodig en hoe gaat het in zijn werk?
Nu weet ik niet heel veel van electronica, maar wat heb ik hier allemaal voor nodig en hoe gaat het in zijn werk?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
klinkt flauw, maar wat je nodig hebt is een electrisch schema en iemand die weet wat hij doet.
een groot deel van het electrsich cirquit van de eend is niet gezekerd; als je een vergissing maakt verbrand de draadboom en kan je eend in de fik vliegen.
Gr Rob
een groot deel van het electrsich cirquit van de eend is niet gezekerd; als je een vergissing maakt verbrand de draadboom en kan je eend in de fik vliegen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Wat je nodig hebt, is vooral gezond verstand. Gewoon netjes werken met kabelschoentjes, een goeie krimptang, serieuze stroomkabel uit de automaterialenhandel en eventueel krimpkous.
Je hebt een geschakelde en een ongeschakelde plus nodig. En een draadje naar de massa, natuurlijk. De geschakelde plus vind je bijvoorbeeld op je ruitenwissermotor. Contact aan, ruitenwisser uitgeschakeld, met een proeflampje opzoeken welke draad plus van het contactslot krijgt. Die aftakken. De ongeschakelde plus haal je rechtstreeks van de accu, met een zekering zo dicht mogelijk bij de accu. Verder is het een kwestie van de handleiding van je radio volgen. Iedere radio heeft tegenwoordig DIN-multistekkers met begrijpelijke aanduidingen van de aansluitingen.
Misschien moet je, als je de geschakelde plus bij de ruitenwissermotor aftakt, de betreffende zekering vervangen door een zwaardere. Of sjieker: een relais tussen ruitenwisser en radio plaatsen.
Het is echt geen rocket science.
Je hebt een geschakelde en een ongeschakelde plus nodig. En een draadje naar de massa, natuurlijk. De geschakelde plus vind je bijvoorbeeld op je ruitenwissermotor. Contact aan, ruitenwisser uitgeschakeld, met een proeflampje opzoeken welke draad plus van het contactslot krijgt. Die aftakken. De ongeschakelde plus haal je rechtstreeks van de accu, met een zekering zo dicht mogelijk bij de accu. Verder is het een kwestie van de handleiding van je radio volgen. Iedere radio heeft tegenwoordig DIN-multistekkers met begrijpelijke aanduidingen van de aansluitingen.
Misschien moet je, als je de geschakelde plus bij de ruitenwissermotor aftakt, de betreffende zekering vervangen door een zwaardere. Of sjieker: een relais tussen ruitenwisser en radio plaatsen.
Het is echt geen rocket science.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Een originele zekering vervangen door een zwaardere is echt een heel goed idee, als de ruitenwisser dan sluiting maakt fikt alsnog de kabel uit.
Ik zou een volledig nieuwe draad vanaf de accu trekken, eventueel met een schakelaartje maar je kunt ook de radio uitzetten. En uiteraard zekering zo dicht mogelijk bij de + van de accu.
Ik zou een volledig nieuwe draad vanaf de accu trekken, eventueel met een schakelaartje maar je kunt ook de radio uitzetten. En uiteraard zekering zo dicht mogelijk bij de + van de accu.
Nou, bij een harde kortsluiting slaat een 5 ampere zwaardere zekering er ook wel uit, hoor. Het brandgevaar wordt er niet groter door. Maar zoals gezegd: een relais ertussen is sjieker.Maus0611 schreef:Een originele zekering vervangen door een zwaardere is echt een heel goed idee, als de ruitenwisser dan sluiting maakt fikt alsnog de kabel uit.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De schakel plus schakelt intern de permanente plus in.
Die zekering is, in ieder geval bij mijn radio, zwaarder.
De schakelplus was maar 1 A geadviseerd.
Vergis je niet, een beetje autoradio op vol vermogen kan zo maar 10A vragen.
Die zekering is, in ieder geval bij mijn radio, zwaarder.
De schakelplus was maar 1 A geadviseerd.
Vergis je niet, een beetje autoradio op vol vermogen kan zo maar 10A vragen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Maak het nou niet te ingewikkeld.
De rode draad op je radio is de toevoer voor de stroom.
Deze is meestal ook dikker aan je radio.
Die draad moet rechtstreeks naar de accu met een zekering er tussen vlakbij de accu.
Meestal is 5A genoeg.
Die geschakelde plus is alleen maar een stuurdraadje. Daar loopt amper stroom door.
Die kun je best aan je ruitenwissermotor koppelen zonder de zekering te veranderen.
Ik zou ook de mindraad/massa (meestal zwart) ook rechtstreeks naar de accu leggen.
Daar is geen zekering bij nodig.
Je kunt de zwarte ook aan een stuk blik onder je dashboard verbinden maar om storingen te vermijden zou ik hem naar de accu trekken.
De rode draad op je radio is de toevoer voor de stroom.
Deze is meestal ook dikker aan je radio.
Die draad moet rechtstreeks naar de accu met een zekering er tussen vlakbij de accu.
Meestal is 5A genoeg.
Die geschakelde plus is alleen maar een stuurdraadje. Daar loopt amper stroom door.
Die kun je best aan je ruitenwissermotor koppelen zonder de zekering te veranderen.
Ik zou ook de mindraad/massa (meestal zwart) ook rechtstreeks naar de accu leggen.
Daar is geen zekering bij nodig.
Je kunt de zwarte ook aan een stuk blik onder je dashboard verbinden maar om storingen te vermijden zou ik hem naar de accu trekken.