Hellup!! Zakelijke daily Dyane is gestopt met werken....

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Hellup!! Zakelijke daily Dyane is gestopt met werken....

Bericht door dezilverlinde » di 13 aug, 2013 20:39

Mijn trouwe Dyane is elke dag onderweg voor mijn zaak. De Berlingo krijgt een nieuwe motor en staat in de schuur. De Dyane vervangt de Berlingo en is de reserve bedrijfswagen.

Wat is haar probleem? Na een jaar perfect gereden te hebben wilde ze vandaag ineens niet starten. Geen klik, geen startmotor die rond gaat, niks nie. Draadjes doorverbonden bij contactslot, nog niks. Steeksleutel op de startmotor, draaiende startmotor maar de bendix komt niet uit??? Functioneerde prima. Af en toe wel, en ze heeft even gelopen zo. Totdat ik ineens geen spanning meer had, en hij sloeg af. Lampen deden het ook niet. Even daarna wel. (rijdend klonk de claxon alsof er weinig spanning was, zojuist klonk die volop met de motor uit). Het is dus een electra probleem dat zo ineens opduikt. Misschien wel iets met massa, maar ja de min van de accu zit perfect op de versnellingsbak...

Wie kan me helpen, moet morgen weer rijden!!
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » di 13 aug, 2013 21:12

Ben er achter dat er via het contactslot geen spanning komt op de bobine (wordt niet warm met contact aan). En als ik de kabels van het contactslot doorverbindt heeft dit geen enkel effect op de startmotor of bobine.
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 14 aug, 2013 07:24

enige wat ik kan bedenken is dat je ergens een slecht contact hebt en of dat je zekeringen kapot zijn of slecht contact maken.

dus eerst alle contacten nalopen incl zekeringen.

verder natuurlijk accu doormeten, ook onder belasting! kan natuurlijk zijn dat die al zwak was en nu in een keer de geest heeft gegeven.

ook doormeten of je dynamo voldoende levert (als je motor weer loopt)

suc6!

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2067
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 14 aug, 2013 10:48

Ergens zit een slecht contact / gebroken draad / defecte zekering.

Meten is weten. Heb je een spanningsmeter? Anders even 1 halen. Zo'n multimeter uit de grabbelbak voor een paar euro voldoet prima voor het storingzoeken in een auto.

Even vragen of iemand wil starten en dan meten of er 12V komt op de startmotor. Dan weetje of het in de elektronica zit of in de startmotor.

Even op de bobine meten als het contact aan is. Contactslot doormeten. Dan zou de boosdoener wel boven water moeten komen.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 14 aug, 2013 12:14

Controleer vooral ook de massa-aansluitingen

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » wo 14 aug, 2013 22:54

Ehm, vanochtend na een heldere ingeving de dyane gemaakt. had nog een reserve contactslot, even stekkers omgestoken en ja hoor, ook deze loste niets op. Kon dus dit onderdeel schrappen van de oorzakenlijst. Zoals ik gisteren ook al een andere startmotor had geplaatst. Was ook uitgesloten want loste niets op... Vanochtend dacht ik, stel nou dat die andere startmotor kapot was.... Dus, startmotor uit het acadiane project geschroefd, ingebouwd en.... Starten! blijkt dus een kapot startrelais te zijn geweest! Goed gevoel geeft t als je zoiets zelf kunt oplossen, haha!
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » wo 21 aug, 2013 03:31

Dan klopt het nog steeds niet dat je verlichting niet werkte. Ik verdenk de accu (soms wel soms niet) of de bekabeling van de accu.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 21 aug, 2013 07:20

Waarschijnlijk zat de + draad van de draadboom niet goed vast op de startmotor...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » za 31 aug, 2013 11:01

achtpeter schreef:Controleer vooral ook de massa-aansluitingen
Ben een keer 3 weken bezig geweest met zoeken, na de aanschaf nieuwe startmotor kwam ik er achter dat de massakabel los zat.
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 31 aug, 2013 12:46

Ik heb ook eens twee jaar rondgereden met een slecht stroom ladende eend, alles :roll: nagelopen, bleek er ook een aansluiting achter het dashbord niet strak vast te zitten.

dus dat doe ik sindsdien eerst bij stroomproblemen. Het circuit volgen en alle aansluitingen schoonmaken en goed vastzetten.
En daarna pas de apparatuur die moet worden gevoed....
tweeceevees zijn leuk!

Plaats reactie