Pagina 1 van 1
Hellup!! Zakelijke daily Dyane is gestopt met werken....
Geplaatst: di 13 aug, 2013 20:39
door dezilverlinde
Mijn trouwe Dyane is elke dag onderweg voor mijn zaak. De Berlingo krijgt een nieuwe motor en staat in de schuur. De Dyane vervangt de Berlingo en is de reserve bedrijfswagen.
Wat is haar probleem? Na een jaar perfect gereden te hebben wilde ze vandaag ineens niet starten. Geen klik, geen startmotor die rond gaat, niks nie. Draadjes doorverbonden bij contactslot, nog niks. Steeksleutel op de startmotor, draaiende startmotor maar de bendix komt niet uit??? Functioneerde prima. Af en toe wel, en ze heeft even gelopen zo. Totdat ik ineens geen spanning meer had, en hij sloeg af. Lampen deden het ook niet. Even daarna wel. (rijdend klonk de claxon alsof er weinig spanning was, zojuist klonk die volop met de motor uit). Het is dus een electra probleem dat zo ineens opduikt. Misschien wel iets met massa, maar ja de min van de accu zit perfect op de versnellingsbak...
Wie kan me helpen, moet morgen weer rijden!!
Geplaatst: di 13 aug, 2013 21:12
door dezilverlinde
Ben er achter dat er via het contactslot geen spanning komt op de bobine (wordt niet warm met contact aan). En als ik de kabels van het contactslot doorverbindt heeft dit geen enkel effect op de startmotor of bobine.
Geplaatst: wo 14 aug, 2013 07:24
door rusty
enige wat ik kan bedenken is dat je ergens een slecht contact hebt en of dat je zekeringen kapot zijn of slecht contact maken.
dus eerst alle contacten nalopen incl zekeringen.
verder natuurlijk accu doormeten, ook onder belasting! kan natuurlijk zijn dat die al zwak was en nu in een keer de geest heeft gegeven.
ook doormeten of je dynamo voldoende levert (als je motor weer loopt)
suc6!
Rusty
Geplaatst: wo 14 aug, 2013 10:48
door Erikjan
Ergens zit een slecht contact / gebroken draad / defecte zekering.
Meten is weten. Heb je een spanningsmeter? Anders even 1 halen. Zo'n multimeter uit de grabbelbak voor een paar euro voldoet prima voor het storingzoeken in een auto.
Even vragen of iemand wil starten en dan meten of er 12V komt op de startmotor. Dan weetje of het in de elektronica zit of in de startmotor.
Even op de bobine meten als het contact aan is. Contactslot doormeten. Dan zou de boosdoener wel boven water moeten komen.
Geplaatst: wo 14 aug, 2013 12:14
door achtpeter
Controleer vooral ook de massa-aansluitingen
Geplaatst: wo 14 aug, 2013 22:54
door dezilverlinde
Ehm, vanochtend na een heldere ingeving de dyane gemaakt. had nog een reserve contactslot, even stekkers omgestoken en ja hoor, ook deze loste niets op. Kon dus dit onderdeel schrappen van de oorzakenlijst. Zoals ik gisteren ook al een andere startmotor had geplaatst. Was ook uitgesloten want loste niets op... Vanochtend dacht ik, stel nou dat die andere startmotor kapot was.... Dus, startmotor uit het acadiane project geschroefd, ingebouwd en.... Starten! blijkt dus een kapot startrelais te zijn geweest! Goed gevoel geeft t als je zoiets zelf kunt oplossen, haha!
Geplaatst: wo 21 aug, 2013 03:31
door Maus0611
Dan klopt het nog steeds niet dat je verlichting niet werkte. Ik verdenk de accu (soms wel soms niet) of de bekabeling van de accu.
Geplaatst: wo 21 aug, 2013 07:20
door engbokho
Waarschijnlijk zat de + draad van de draadboom niet goed vast op de startmotor...
Geplaatst: za 31 aug, 2013 11:01
door inde2cv
achtpeter schreef:Controleer vooral ook de massa-aansluitingen
Ben een keer 3 weken bezig geweest met zoeken, na de aanschaf nieuwe startmotor kwam ik er achter dat de massakabel los zat.
Geplaatst: za 31 aug, 2013 12:46
door marcopr
Ik heb ook eens twee jaar rondgereden met een slecht stroom ladende eend, alles

nagelopen, bleek er ook een aansluiting achter het dashbord niet strak vast te zitten.
dus dat doe ik sindsdien eerst bij stroomproblemen. Het circuit volgen en alle aansluitingen schoonmaken en goed vastzetten.
En daarna pas de apparatuur die moet worden gevoed....