123-ignition VS W-ignition

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » vr 5 nov, 2004 16:38

Lelijke Eend schreef:Tegen wie heb je het Teun ?
Ja dat is mij ook niet helemaal duidelijk, maar als je mij bedoeld Teun, ik geef hier niet iedereen een zwarte piet, dat is iig niet mijn bedoeling. Ik geef alleen mijn mening over de W en plagiaat in het algemeen. Dat is inderdaad een vorm van diefstal van ”intellectual property” zoals dat heet. Deze draad ging over het verschil tussen de W en de 123, dan lijkt het me goed voor iedereen om te weten ”wat” ”wat” is. Ik zou voor een paar tientjes verschil iig nooit een kopie kopen, maar ja wie ben ik he :)

Annoniem, je vind dus dat ik te hoog van de toren blaas omdat ik Wim Veldkamp niet ken die die de 123 heeft nagemaakt? Ik vind van niet, en vind ook niet dat de wereld van plagiaat aan elkaar hangt.

Als inovaties direkt ongestraft gekopieerd zouden mogen worden blijft er voor iemand die iets nieuws bedenkt geen mogelijkheid over om er nog droog brood aan te verdienen. Daarom bestaat er zoiets als patent en copyright, anders zou niemand meer een cent willen investeren in research en development. Ik vind het erg jammer dat er nu in het sympatieke ”eendwereldje” ook zulke dingen voorkomen.

Ik weet dat Albert heel veel tijd en werk in de ontwikkeling van de 123 heeft gestoken en dat nog steeds doet. Zo zitten er in de nieuwste 123’s bevoorbeeld verschillende curves voor verschillende motoren en brandstoffen. Als er dan iemand anders met die ideeën aan de haal gaat en een goedkope kopie gaat verkopen maakt hij nieuwe ontwikkelingen onrendabel, uiteindelijk benadeeld ie ons zo dan allemaal.

Nu hoor ik bovendien van verschillende kanten dat de W ook niet zo betrouwbaar is. En je ziet zelf dat de W, bewust of onbewust, zoveel op de 123 lijkt dat mensen (ook hier op dit forum) hem met de echte 123 verwisselen en n.b. denken dat het hetzelfde fabrikaat is. Een eventueel slechtere kwaliteit kan dan de 123 ook nog eens een slechte naam bezorgen, zo wordt Albert dubbel benadeelt!

Gr Aryan

Gast

Re: W-ignition is plagiaat

Bericht door Gast » vr 5 nov, 2004 16:43

leo top schreef:Ik zou toch wat voorzichtig zijn met dergelijke uitlatingen, W-ign. is anders als 123, uiterlijk mischien niet, en heeft z'n kwaliteit bewezen; ook bij 123 komen defecten voor.
Het fijne weet ik er niet van.
Wel weet ik dat Wim Veldkamp bewust een ontsteking wilde ontwikkelen om zo veel mogelijk vermogen uit een 2CV blokje te persen.
wellicht is dat ook de reden dat kitcar rijders er happy mee zijn???
De 123 is ontwikkeld om zuinig te rijden.
Wim zijn prototypen zagen er eerst heel anders uit.
Het principe van een door hall sensoren gestuurde electronendoos is m.i. natuurlijk geen alleenrecht dat wordt in veel auto's gebruikt.

Wil je een passend module op de plaats van de originele ontsteking dan gaat het al gauw op elkaar lijken, dus ben ik het met je eens Leo.


Willem Dijkstra

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Re: W-ignition is plagiaat

Bericht door aryan » vr 5 nov, 2004 17:18

Hoi Willem,

Vlgs mij gaan zuinigheid en prestaties bij de onsteking hand in hand. Bij carburatie is dat een ander geval, iets te rijk geeft dan iets meer power ten koste van het verbruik maar bij onsteking is zuinig ook max power.

De huidige 123 kurve is op rolbanken van TNO geoptimeerd, daar lijkt mij weinig aan verbeterd te kunnen worden, maar als je iets aan de motor veranderd heb je natuurlijk wel weer een andere kurve nodig. Daarom hebben de nieuwste 123's nu bv ook een kurve voor LPG motoren.

Als je trouwens voor een speciaal doel een eigen curve wil is daar bij Albert vlgs mij wel een mouw aan te passen.

/Aryan

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » vr 5 nov, 2004 20:57

Aryan, jij gaat er al direct van uit dat de W een schaamteloze copie is, omdat het uiterlijk op de 123 lijkt. Weet jij zeker dat de electronica ook gelijk is? Waarom zou WimVeldkamp jaren bezig zijn om een ontsteking te bedenken als hij een 123 kan kopen, die te demonteren en te copieeren?
zoals Godfried al zei over de broodtrommels: de vorm geeft geen garantie voor de inhoud.
Wat mij betreft is de discussie hierover voorbij.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 5 nov, 2004 21:21

Anonymous schreef:een kitcarbouwer, die iets verder is gegaan dan de rest van de bouwers
Gaan kitcarbouwers eigenlijk niet altijd te ver?

De vraag die we ons hier moeten stellen om vast te stellen of het plagiaat is, is: is het mogelijk om zo'n soort ontsteking op een andere manier te bouwen dan die van de 123-ontsteking? Ik kan me zo voorstellen dat met de gepredefinieerde ruimte en vorm van de ontsteking dat je altijd op eenzelfde soort oplossing uitkomt.

Feit blijft wel dat beide soort ontstekingen inspiratieloze namen hebben. Ik kan me niks voorstellen bij een 1,2,3-ontsteking voor een 4takt 2cilinder. Of een ontsteking met een W-curve (?) of de cilinders in de vorm van een W.

Feit blijft ook dat W-ignition een ontzettend obscuur bedrijf is. Je kunt dan wel iets moois in je tuinschuur hebben gebouwd, maar hoe zit dat met afhandeling, nazorg en garantie? Bij wie moeten mensen terecht?
La vie est belle.

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » vr 5 nov, 2004 21:36

leo top schreef:Aryan, jij gaat er al direct van uit dat de W een schaamteloze copie is, omdat het uiterlijk op de 123 lijkt. Weet jij zeker dat de electronica ook gelijk is?
Hallo Leo,

Ik ga er niet zomaar vanuit, want ik weet dat de schakeling, de meeste componenten en zellfs de print nagemaakt is.
leo top schreef:Waarom zou WimVeldkamp jaren bezig zijn om een ontsteking te bedenken als hij een 123 kan kopen, die te demonteren en te copieeren?
Waarschijnlijk heeft Wim moeite gehad om de software na te maken, die kan je niet zonder meer kopieren en is daarom waarschijnlijk ook anders, de rest is namelijk inderdaad gewoon een "rip-off" van de 123.
leo top schreef:zoals Godfried al zei over de broodtrommels: de vorm geeft geen garantie voor de inhoud.
Wat mij betreft is de discussie hierover voorbij.
Ik denk dat de oplettende lezer nu ook wel zijn eigen conclusies kan trekken, hoewel het natuurlijk wel intressant zou zijn geweest om eens van Wim Veldkamp of van Godfried - als hij er ook meer van weet - te horen hoe het komt dat W ignition, ook kwa inhoud (!) zo sprekend op de 123 kan lijken :roll: ?

/Aryan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 5 nov, 2004 21:44

Heb jij 2 van die ontstekingen (1 keer 123 en 1 keer W) uit elkaar getrokken Aryan ?
Afblijven.

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » vr 5 nov, 2004 22:10

Lelijke Eend schreef:Heb jij 2 van die ontstekingen (1 keer 123 en 1 keer W) uit elkaar getrokken Aryan ?
Dat hoefde niet, het is namelijk al uitgebreid op eendmeel besproken!

/Aryan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 5 nov, 2004 22:15

Okee, ik volg dat niet, mar geloof je.
Afblijven.

Gast

ontstekingen

Bericht door Gast » za 6 nov, 2004 09:16

Wat is dit nu Aryan een plagiaat van W ignition? Oh nee hij bestaat al langer dan W ignition, en zelfs al langer dan 123 ignition.

Wie pleegt er nu eigenlijk allemaal plagiaat?

http://perso.wanadoo.fr/kitallumage/2CV ... ie_000.jpg

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 6 nov, 2004 09:51

Dit stond op marktplaats:

De winter komt er weer aan! Heeft u vaak startproblemen met uw 2cv / Eend als het kouder en natter wordt buiten?
Wij hebben de oplossing!

In plaats van de oude contactpunten ontsteking hebben wij voor u twee types electronische ontsteking, onderstaande geldt voor beide ontstekingen:
Processor gestuurde ontsteking met als voordeel: sterkere vonk, beter starten, meer koppel bij lagere toerentallen, betere verbranding (daardoor zuiniger en betere prestaties), ideaal ontstekingsmoment bij elk toerental, rustiger motorloop, geen bewegende mechanische onderdelen die kunnen slijten, bobine wordt uitgeschakeld bij motorstop, dus geen oververhitting meer.

W-IGNITION € 125,- (curve gericht op prestatie)

123-IGNITION € 150,- (curve gericht op zuinigheid)

INBOUW inclusief nieuwe bougies € 30,- (bij 2cv of Dyane)



Bent u op zoek naar, of in bezit van een Eend, Burton, Lomax of andere klassieke Citroën?

Kom dan eens naar CUSTOMS & CLASSICS in EDE,
dé 2cv-specialist van midden-Nederland.


Waar je het nu precies in moet zoeken lijkt mij nog steeds onduidelijk. Ik denk dat dat alleen na te gaan is door beide ontstekingen open te maken en eens goed te onderzoeken en allerlei tests met beide ontstekingen uit te voeren, waaronder dan natuurlijk een duurtest.

Ik begin nu het idee te krijgen dat met name de eendenbezitters voor de 123 gaan en de kitcarbezitters voor de W. Of het bovenstaande wat in de advertentie beloofd wordt ook waarheid is, dat lijkt me nog steeds natte vinger werkt als ik de ervaringen van verschillende mensen zo lees.

Er is nu ook een topic over op het burton-forum:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... highlight=

P.S.: ik hoop niet dat er dadelijk weer een hele hitse op beide forums komt, want dat hebben we al vaker gehad over het chassis onderwerp. Dat was in iedergeval niet mijn bedoeling bij de opening van deze topic. :wink:
Als het plagiaat is lijkt het me de verantwoordelijkheid en keuze voor Albert en de andere makers van de 123 om dat aan te vechten.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Re: ontstekingen

Bericht door aryan » za 6 nov, 2004 10:28

Anonymous schreef:Wat is dit nu Aryan een plagiaat van W ignition? Oh nee hij bestaat al langer dan W ignition, en zelfs al langer dan 123 ignition.

Wie pleegt er nu eigenlijk allemaal plagiaat?

http://perso.wanadoo.fr/kitallumage/2CV ... ie_000.jpg
Hallo Anonymous?

Kun je in het vervolg je mailtje niet even ondertekenen, dat "praat" wat makkelijker, nu weet ik niet of ik steeds met dezelfde "gast" discussier ;)

Dit lijkt toch niet erg veel op de 123 of vind je van wel?
Afbeelding

De werking is iig ook heel anders dan de 123, die multic gebruikt nog steeds de standaard mechanische centrifugaal vervroeging, heeft geem electroniche kurve, heeft een externe onstekingsunit etc.

/Aryan

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » za 6 nov, 2004 11:07

Punky schreef:Waar je het nu precies in moet zoeken lijkt mij nog steeds onduidelijk. Ik denk dat dat alleen na te gaan is door beide ontstekingen open te maken en eens goed te onderzoeken en allerlei tests met beide ontstekingen uit te voeren, waaronder dan natuurlijk een duurtest.

Ik begin nu het idee te krijgen dat met name de eendenbezitters voor de 123 gaan en de kitcarbezitters voor de W. Of het bovenstaande wat in de advertentie beloofd wordt ook waarheid is, dat lijkt me nog steeds natte vinger werkt als ik de ervaringen van verschillende mensen zo lees.

Er is nu ook een topic over op het burton-forum:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... highlight=

P.S.: ik hoop niet dat er dadelijk weer een hele hitse op beide forums komt, want dat hebben we al vaker gehad over het chassis onderwerp. Dat was in iedergeval niet mijn bedoeling bij de opening van deze topic. :wink:
Als het plagiaat is lijkt het me de verantwoordelijkheid en keuze voor Albert en de andere makers van de 123 om dat aan te vechten.
Hallo Punky,

Ik en anderen hebben toen dit op eendmeel ter sprake kwam wat rond gegoogled en die zaak in Ede was idd een van de 5 W-ignition dealers, maar ik ken hem verder niet.

30e voor de inbouw lijkt me niet overdreven, hoewel je het zelf ook zo doet. Dat een W-ignition meer op prestatie gericht zou zijn en de 123 meer op zuinigheid lijkt mij je reinste verkooppraat, want bij onsteking is zuinigheid gelijk aan prestaties. Daarintegen bestaat er wel een optimaal onstekingspunt voor schonere emissies dat iets later ligt dan het optimle punt voor zuinigheid en prestaties.

Het is inderdaad Albert's zaak om plagiaat aan te vechten, maar ondertussen lijkt het me wel goed dat iedereen er van doordrongen is hoe de vork in de steel zit voordat hij/zij het ene of het andere fabrikaat kiest. Daar was in het begin van deze draad wat verwarring over. Misschien dat de verkopers van W graag die verwarring benutten, want zelfs de verpakking is hetzelfde = allemaal toeval? Ook in bovenstaande advertentie blijkt ook nergens dat het twee verschillende fabrikaten zijn ("2 types") en dat de ene feitelijk plagiaat is. Ik zou iig liever de oorspronkelijke ontwerper belonen en hem er zelf inzetten dan een kopie kopen en het laten doen, dan verdien je er nog 5 euro aan ook!

Maar dat heeft iedereen nu wel begrepen :)

Gr aryan

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » za 6 nov, 2004 12:28

Anonymous schreef:Nou nou, Aryan, jij blaast wel erg hoog van de toren zonder je eerst te verdiepen. De W-Ignition is ontwikkeld door Wim Veldkamp. een kitcarbouwer, die iets verder is gegaan dan de rest van de bouwers (waaronder ik). Hij heeft zelf een electronische ontsteking ontwikkeld. Deze was/is zo goed dat hij deze in de verkoop heeft gedaan. Ten eerste is hij veel goedkoper dan de 123, ten tweede schijnt hij nog iets beter te trekken door een andere vervroegingskromme.
Maar als jij het bij de 123 wil laten, geen probleem, niemand verplicht je toch tot iets?
En wat plagiaat betreft, de hele wereld hangt van plagiaat aan elkaar, altijd weer hetzelfde maar dan beter, mooier sneller enz. Daar moet jij als industrieel en grafisch ontwerper toch alles van weten?

Groet
???? Groet van wie??

Waarom log je nu niet meer in dat lukte eerder toch ook??

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 6 nov, 2004 15:26

@Aryan: Ik heb zelf al 1 1/2 jaar een 123 en moet zeggen dat deze me goed bevalt. Ik heb die destijds bij Albert zelf gekocht op een A-markt. Dit was voor de tijd van de W-ignition. Die is volgens mij pas een 1/2 jaar op de markt. Dat inbouwen is zelf makkelijk te doen ja en bougies kosten ook geen 30 euro. Dus mooi zelf doen, zou ik zeggen.

Bij prublicaties staat een compleet verhaal over de 123 en de inbouw ervan.

P.S.: Ik zal de discussie op eendmeel eens nalezen. Ik sta nogal achter met het doorlezen van de mailtjes op eendmeel. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gesloten