Pagina 1 van 2

Hoog olieverbruik wat kan het zijn.

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 11:19
door Erikjan
De pickup heeft naar Spanje over 4000km 8liter olie verbruikt.

Ik dacht aan een gebroken zuigerveer. Daarom de cilinders verwijderd maar de zuigers en veren zien er nog uit als nieuw. Afgezien van de dikke koolaanslag op de bovenkant van de zuigers.

De hoongroeven zitten ook nog netjes in de cilinderwand. Je kan als je in het licht kijkt een paar hele lichte krasjes zien maar die zijn niet dieper dan de hoon groeven. Ik denk niet dat je daar zo een hoog olieverbruik door kan krijgen.

Kan zo een hoog olieverbruik komen door versleten klepseals?

De olie komt uit de uitlaat in de vorm van een blauwe pluim bij optrekken vooral na remmen op de motor.

Gelukkig had ik het door en heb elke keer tijdig bijgevuld. Heb 7 liter bijgekocht in spanje :s

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 11:41
door Bull Frog Bleu
Zit met soortgelijk probleem. Al eens een andere olievulpijp geprobeert en geen zichtbare olielekkage?

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 11:48
door Erikjan
Olievulpijp heb ik gecontroleerd door de onderdruk te meten met een stuk slang en water ik had ongeveer 6cm onderdruk.

Er is geen zichtbare lekkage er ligt ook geen olie onder de auto na parkeren.

Er zit een dikke kool aanslag op de zuigers en er kwamen blauwe pluimen uit. Daardoor denk ik dat hij het echt op stookt. Volgens pa ruik je het ook als je er achter rijdt.

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 11:55
door dyane_maniac
klepseals?!

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 12:17
door LPGo
8 liter verbruik vind ik wel erg gortig, bij mij was het 5 liter, waarvan 3 liter denk ik gelekt heeft door de kapotte oliedruk zender...

Of dit alleen door versleten klepseals kan komen????

Maarja het ergste wat er kan gebeuren is dat je nog eens de boel uit elkaar moet halen.......... dus klepseals vervangen en in elkaar zetten die handel.

Zou wel meteen alle pakkingen/keerringen rondom vervangen....

Hoe groot waren die pluimen bij jouw dan niet, want bij mij waren het toch al aardige rookgordijnen en je caravan moet toch aan 1 zijde helemaal zwart geroet zijn......

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 12:20
door Kulio
Mijn dyane gebruikte veel olie, ongeveer 1 liter op 1000 km. Ik heb toen de zuigerveren en een beschadigde zuiger vervangen en het olieverbruik is tot nagenoeg nul gereduceerd. En passant heb ik ook de koppelingsplaat vervange, die was al bijna op.

Ik zeg ... ik heb vervangen, maar ik heb het laten vervangen. Totale kosten slechts 370 Euro.

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 12:41
door Erikjan
Het gekke is dat het rookgordijn opzich wel mee viel. Heb eenden wel harder zien roken.

de cilinders en zuigers zijn vrij nieuw, ongeveer 15000 km gedraaid. En ze zien er dus ook als nieuw uit.

Ik twijfel er alleen aan of je 1 liter olie op 500km door versleten klepseals krijgt. Maar verder kan ik niet iets verzinnen waardoor het zou kunnen komen.

Ik het een klepveertang besteld ga de seals vervangen en dan zullen we het zien.

Pa heeft de zelfde rit gereden met een kar achter de eend met de zelfde set nieuwe cilinders en zuigers. Olieverbruik over 4000km van max naar half vol op de pijlstok.

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 13:50
door TB
Ik weet niet wat voor vulpijp je erop hebt zitten. Ik heb eens zo een imi geval gehad. Bij onderdruk meten leek het allemaal wel ok te zijn. Rijdend kwamen er plots flinke pluimen uit waardoor ik inene flink wat olie verbruikte. De ene keer wel, de andere keer minder.

Ik heb zelf erg goede ervaring met die kleinere vulpijp met dat stalen balletje erin.

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 17:17
door DucKKnutsel
zitten de zuigerveren niet verkeerd om want dan krijg je ook een hoog olie verbruik.

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 18:36
door engbokho
Ik zet in op klepseals!

Geplaatst: wo 4 sep, 2013 23:57
door LPGo
engbokho schreef:Ik zet in op klepseals!
Ik ga mee :lol: :lol:

Geplaatst: ma 9 sep, 2013 08:59
door rusty
+1! :wink:

Geplaatst: ma 9 sep, 2013 10:06
door Erikjan
Ok, ik zet nu ook in op de klepseals.

De zuigers en cilinders zien er nog uit als nieuw dus dat zal het niet zijn.

Heb nu een setje koppen van de plank gehaald om te oefenen met de nieuwe klepveertang. Nu dacht ik waarom niet gewoon deze koppen gebruiken de pakking vlakken zijn allemaal mooi vlak en de aansluiting op de cilinder ziet er ook goed uit.

Dus alles schoon gemaakt. Nu wil ik de kleppen opnieuw inslijpen en de seals vervangen.

Afbeelding

Alleen vraag ik me af hoe strak een klep in een klepgeleider hoort te zitten. er is heel iets speling voelbaar. Is dat afkeur?

Ik ga de kleppen van de kop die op de motor zaten ook even los halen en voelen of die strakker zitten

Geplaatst: wo 11 sep, 2013 17:13
door Erikjan
Ik heb de kleppen opnieuw ingeslepen met z'n mooie zuignap aan een stokje en speciale polijst pasta in 2 grofheden.

Nu kwam ik er achter dat als de klepsteel is ingevet met een beetje motor olie er geen speling voelbaar is. Ik denk dat het nog wel mee valt met de slijtage van de klepgelijders.

Nu is het even wachten op de nieuwe klepseals.

Geplaatst: wo 25 sep, 2013 16:54
door Erikjan
Ik denk dat ik de oorzaak van het olieverbruik heb gevonden.

Heb de koppen gedemonteerd die op de motor zaten naar spanje. Een van de inlaatkleppen heeft dikke kool aanslag maar dan aan de kant van de klepsteel.
Ik gok dat de klepseal van die klep de boosdoener is geweest.

De kleppen zijn altijd wel een beetje zwart maat deze klep had echt een dikke koek van kool aanslag je kon er zo stuken van af peuteren.

Heb inmiddels al 2 andere koppen opgeknapt, kleppen geslepen seals vervangen. En een helicoil gemonteerd om dat de bougie schroefdraad stuk was.

Zaterdag ga ik mijn nieuwe nokkenas en nokvolgers halen en dan kan de boel weer in elkaar. Hopelijk optijd voor Spa :)