Pagina 1 van 2

Olievulpijp vervuild.

Geplaatst: wo 11 sep, 2013 20:59
door bramschinkel
heejhallo,
ben nieuw hier op dit forum, ik ben bezig met een motorblokje opknappen.
Maar ik stuiten hier op wat problemen

Ik zag dat mijn olievulpijp erg vies van binnen, dat kreeg ik wel redelijk schoon...
Maar ik vroeg me af hoe ik het binnenste mechanisme goed kon schoonmaken want, na 1 bus remmen reiniger kwam er nog steeds bruin spul uit. Is het misschien een idee om een soort van filtertje tussen de oliepijlstok en de olievulpijp te doen?

En hoe kan je die carterontluchtingsklep in de olievulpijp eigenlijk testen? ik zag wel dat je hem kan testen door met slang enzo maar mijn moter loopt nog niet.
Als je door de luchtfilter pijp blaast en dan de onderkant dicht houd dan komt er lucht door het kleine pijpje, is dat goed ?

Alvast bedankt

Geplaatst: wo 11 sep, 2013 23:47
door Erikjan
Als je op de aansluiting naar het luchtfilter blaast met het dekseltje dicht en de ander 2 gaten open hoor je weerstand te voelen dit mag niet makkelijk gaan dan is het membraam gaar. Maar dit is slechts een indicatie.

De enige manier om hem te testen is door de onderdruk te meten als de motor loopt. Hij is gelukkig makkelijk te vervangen als hij niet goed blijkt.

Wat bedoel je met dat filter ik snap niet precies wat je daar mee wil bereiken.

Remmenreinger zou ik zelf niet gebruiken lijkt me een beetje agressief voor de rubbers.

Geplaatst: do 12 sep, 2013 00:58
door schermer
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een nachtje weken ik de peteroleum aardig werkt. Dan komt er redelijk wat troep uit. Mocht je het niet vertrouwen er zijn tegenwoordig ook revisiesetjes voor je olievulpijp te koop. Een stuk goedkoper dan een nieuwe (waarvan de kwaliteit ook niet je van het schijnt te zijn) en volgens een aantal mensen op het forum werkt het perfect.

Geplaatst: do 12 sep, 2013 01:00
door schermer
Ben het zelf van plan met de olievulpijp van mijn visa blokje.

Geplaatst: do 12 sep, 2013 19:11
door bramschinkel
schermer schreef:Ik heb wel eens ergens gelezen dat een nachtje weken ik de peteroleum aardig werkt. Dan komt er redelijk wat troep uit. Mocht je het niet vertrouwen er zijn tegenwoordig ook revisiesetjes voor je olievulpijp te koop. Een stuk goedkoper dan een nieuwe (waarvan de kwaliteit ook niet je van het schijnt te zijn) en volgens een aantal mensen op het forum werkt het perfect.
Oke maar hoe maak je zoiets open dan ?

Geplaatst: do 12 sep, 2013 22:28
door Boudewijn
Met een slijpschijf de felsrand weg slijpen.

Geplaatst: do 12 sep, 2013 22:33
door schermer
of vijlen, een slijpschijf is meteen zo snel, het randje stelt niet echt veel voor.

Geplaatst: do 12 sep, 2013 23:53
door azuiper
even zoeken op dit forum en je kan hier meer dan voldoende informatie over vinden. succes

Geplaatst: vr 13 sep, 2013 10:24
door Oiseau blanc
Ik heb dit voorjaar ook geprobeerd m'n vulpijp schoon te maken door een nachtje te laten weken in wasbenzine. Resultaat: constatering dat de vulpijp inderdaad was uitgedroogd( rubber klep, je krijgt de vulpijp echt niet meer schoon)

Voor E 79,95 is er een nieuwe vulpijp te koop, en voorkomt 'druk'/'overdruk' problemen..

Geplaatst: vr 13 sep, 2013 10:37
door hetwrak
De badkuipen fabrikant te Z heeft een instruktie filmpje bij hun produkt
Olievulpijp 2CV6 revisieset

Geplaatst: wo 18 sep, 2013 16:54
door guido
iemand ervaring met dit revisiesetje?

Geplaatst: wo 18 sep, 2013 21:32
door bramschinkel
Van de week geprobeerd open te maken... dat ging wel goed alleen het binnenwerk zat helemaal vast gecorrodeerd aan het bovenste deel.
Hij wil dr echt niet uit zonder geweld of alles te verbuigen.

Heeft er iemand misschien een goede olievulpijp over die ik kan overnemen? (Ik weet niet waar ik het anders moet vragen aangezien dit forum geen "verkoopforum" heeft )

Geplaatst: wo 18 sep, 2013 22:07
door achtpeter
guido schreef:iemand ervaring met dit revisiesetje?
Jawel, ik heb de eerste versie gebruikt. Alle rubbers, maar nog niet die knelkraag. De onderdruk is al bijna twee jaar (ca 15.000 km) voorbeeldig. Slechtste meting (na gas loslaten) ca 13 cm waterkolom onderdruk. Ik heb destijds de onderste en de bovenste helft gescheiden door het omgeslagen randje zo dun mogelijk los te slijpen. Er bleef genoeg vlees over om na vervanging van de rubbers de twee helften met vier snelle laspikkies vast te zetten en de naad met tweecomponentenlijm verder luchtdicht te maken.
Ik ben tevreden.

Geplaatst: wo 18 sep, 2013 22:43
door Thijs
Hoe heb je de binnenkant los gekregen?
Ik krijg het er niet uit getrokken....

Geplaatst: wo 18 sep, 2013 23:13
door deusjevo
bramschinkel schreef: Heeft er iemand misschien een goede olievulpijp over die ik kan overnemen? (Ik weet niet waar ik het anders moet vragen aangezien dit forum geen "verkoopforum" heeft )
Hier toch?
http://www.2cv.nl/markt/index.html