veel vragen bij motorrevisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

veel vragen bij motorrevisie

Bericht door voeteir » zo 15 sep, 2013 06:59

Ik heb een dyane, bouwjaar 1972) waarvan ik de staat van het blok niet ken. Wat ik wel weet is dat er een plasje olie uit het luchterfilterhuis kwam.
Op de teller staan ongeveer 98000km maar het kunnen er evengoed 198000 of 298000 zijn.
Dus ik besloot het blokje open te maken en te controleren.
hier staan enkele foto's
https://plus.google.com/u/0/photos/1101 ... 3193056353

kan ik met mazout (diesel, petrol) alle onderdelen (behalve krukas, nokkenas) reinigen of zijn er producten die meer aangewezen zijn?

Is het nodig om de motorkoppen te reviseren,( andere kleppen, andere zittingen) om met loodvrije benzine te kunnen rijden?

welke onderdelen kan ik best vervangen nu alles toch openligt?
keerringen krukas
alle dichtingen
....

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 15 sep, 2013 09:11

Goed bezig Wouter :D .
Ik zou eerst alles goed schoonmaken, kan met diesel.
Als de krukas spelingsvrij is kan je die hergebruiken, let wel even op slijtsporen in de lagers.
De nokkenas moet eigenlijk geen slijtsporen hebben en de nokken moeten ongeveer even hoog en zijn en een gelijke ronding hebben.
Zie je de hoongroeven in de cilinders nog en voel je in de bovenste rand geen stootrand? Dan kun met nieuwe zuigerveren deze zuigers en cilinders hergebruiken.
Hoe ziet de oliepomp er uit? geen krasje's o.i.d? Anders vervangen, kan in het geheel, maar ook alleen dat 5(?) kantige ding is mogelijk!
De koppen; draai er een bougie in en giet een vloeistof in de verbrandingskamer, als de kleppen goed afsluiten blijft de vloeistof er in staan.
Zelf zou ik wel even de kleppen los (laten) halen, opnieuw inslijpen en nieuwe seals plaatsen.
Vervangen; alle pakkingen (cartergelften = vloeibare pakking), keerringen oliepomp, krukas en nokkenas, de brilrubbers, rubbers die aan de pijpje's van de oliekoeler zitten!
Koop de dure pakkingset, daar zit alles in wat je nodig hebt, behalve de keerringen van de kruk- en nokkenas :wink:
En ik zou ook gelijk een nieuwe olievulpijp plaatsen, deze regelt de druk in het varter en voorkomt daarmee olielekkage!
Succes, dit is een leuk werkje :D

PS. heb net de foto's van je cilinders gezien in het andere topic, zou ze geloof ik maar door nieuw vervangen :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 15 sep, 2013 19:38

Ik heb een setje pakkingen, cilinders en zuigers besteld.

Vandaag heb ik dus het een en ander proper gemaakt en geinspecteerd.

De krukas had een heel beetje speling in de richting van de as, maar geen speling dwars op de as. (is dit duidelijk?) Ik had dit gecontroleerd toen de as nog in het blok zat.
De nokkenas dat is een ander verhaal. Kijk zelf maar. Wat denken jullie?
Er is wat slijtage op de nokken en er zitten putjes in de nokken. (de zwarte stipjes) En wat is er met de bus gebeurd die op de as zit (aluminium ring) Het lijkt alsof deze ring eens rondgedraaid heeft . Er zijn "langse" krassen op de ring. Hoe zou deze slijtage kunnen komen?

Afbeelding
Afbeelding

De oliepomp ziet er goed uit. 8)

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 15 sep, 2013 21:37

ik heb de nokken nog eens gemeten
dit zijn de afmetingen vanaf de oliepomp naar het tandwiel:
3.6; 3.5; 3.3; 3.2

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 16 sep, 2013 10:15

Ik zou deze niet meer monteren.
De nokkenas brokkelt langzaam af en je wil geen metaaldeeltjes in je blok.

Hoe heb je de nokken gemeten? Zijn de maten in cm neem ik aan alleen 3,6cm kan niet volgens mij is het maximaal 33mm.
Heb net de mijne gemeten met de schuifmaat:

32,7mm 32,65mm 32,6mm en 32,55mm Het lijkt er op dat de nokken bij het tandwiel het hardste slijten.


Die van mij ziet er netzo uit, de aluminium ring waar je het over hebt is een lager. De buitenkant ziet er volgens mij normaal uit. Het is vrijwel onmogelijk dat die heeft rond gedraaid in het carter. er zit een nokje in het carter en een gaatje in het lager deze vallen in elkaar waardoor het lager niet kan draaien. Anders zitten de oliekanalen niet voor elkaar en loopt de boel vast.

Afbeelding

Afbeelding

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » ma 16 sep, 2013 15:37

Hoi, Erikjan Bedankt voor jou foto. Hoeveel km had het motorblokje waar die nokkenas uitkomt?
Ik was gisteren blijkbaar wat in de war.
Het is inderdaad 32.6 ; 32.5 ; 32.3 en 32.2.
Er zit inderdaad een nok in de motorhelft dus ronddraaien is onmogelijk.

Kan ik ergens een tweedehands nokkenasje scoren dat in redelijke staat is en dat in dit blok leggen?

Kan je de oliezeef openmaken om binnenin te kuisen?

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » ma 16 sep, 2013 16:03

dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 16 sep, 2013 16:07

Geen idee hoeveel km, ik heb ooit een kar vol met onderdelen gehaald voor 2 flessen wijn.

Daar zaten 3 motorblokken bij, daar is dit een nokken as van. De nokken as uit de andere blokken hebben de zelfde slijtage.

Het blok wat uit de pickup komt heb ik ook losgekocht in 2007 en die nokken als heeft ook deze slijtage. Ik heb er zelf 70.000 mee gereden maar hoeveel er al op stond geen idee.

Ik heb dus 4 nokken assen en alle vier het zelfde slijtage patroon.

De olie zeef kan je alleen schoon spoelen. Het is ook echt alleen maar een stukje gaas wat de grote brokstukken tegenhoud.

Ik weet niet wat je goedkoop vind maar ik ga zelf voor een nieuwe, je moet dan ook nieuwe of gevlakte nokvolgers.

Reken op 250 tot 300 euro, is niet goedkoop maar ik heb geen zin om over een paar 1000 km weer de boel open te halen. met het risico dat de schilfers van de nokkenas de lagers van de krukas beschadigen.

2e hands moet je geluk hebben een goede te vinden voor een leuke prijs.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 16 sep, 2013 17:24

Ik zou hem wel goed bekijken hij zit nog dik onder de olie maar het lijkt dat deze ook al slijtageplekken heeft. Vraag eerst een paar scherpe fotos zonder olie.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » ma 16 sep, 2013 21:33

Ik sprak vandaag met een collega. Hij zit in een team van 'geitenkrosser' die mannen hadden ook wel wat onderdelen op overschot.
Binnenkort ga ik eens in hun atelier binnenspringen.
Nieuw is ook nog een optie.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 17 sep, 2013 09:23

Ik heb nu een reactie van een bedrijf, de nokkenas op mijn foto is al zo ver heen is dat hij waarschijnlijk ook niet meer her slepen kan worden.

Plaats reactie