De elektrische problemen van mijn eend....
De elektrische problemen van mijn eend....
We zijn afgelopen week begonnen met het aansluiten van het elektrisch gedeelte van onze eend.
Nu lopen we tegen een aantal problemen aan.
Hopelijk kan iemand ons hierbij helpen.
Achterop de startmotor zitten 3 aansluitingen.
Langs achter gezien:
*links boven de massa, deze zit automatisch aangesloten op de versnellingsbak.
*Rechts boven een dikke plus, deze zit rechtstreeks aangesloten op de plus van de accu
*Midden onder een kleine aansluiting welke er voor zorgt dat het tandwiel van de startmotor naar voor gaat.
nu heb ik nog 2 losse draden, een gele en een blauwe.
1 zit bij de plus aangesloten en de andere op de kleine aansluiting midden onder.
Ik kan ze op 2 manieren aansluiten, bij beide manieren doet de startmotor het als ik het contactslot omdraai.
alleen gaan bij de ene optie de 2 rode lampjes rechtsboven op het dashboard branden maar het licht en de claxon werken niet.
Bij de andere optie gaat het licht wel branden en de claxon doet het maar wanneer ik de sleutel omdraai gaan er geen lampjes meer branden op het dashboard.
Wat doe ik fout?
Kan dit misschien veroorzaakt worden doordat het contactslot verkeerd is aangesloten!
Bedankt alvast voor de reacties.
Nu lopen we tegen een aantal problemen aan.
Hopelijk kan iemand ons hierbij helpen.
Achterop de startmotor zitten 3 aansluitingen.
Langs achter gezien:
*links boven de massa, deze zit automatisch aangesloten op de versnellingsbak.
*Rechts boven een dikke plus, deze zit rechtstreeks aangesloten op de plus van de accu
*Midden onder een kleine aansluiting welke er voor zorgt dat het tandwiel van de startmotor naar voor gaat.
nu heb ik nog 2 losse draden, een gele en een blauwe.
1 zit bij de plus aangesloten en de andere op de kleine aansluiting midden onder.
Ik kan ze op 2 manieren aansluiten, bij beide manieren doet de startmotor het als ik het contactslot omdraai.
alleen gaan bij de ene optie de 2 rode lampjes rechtsboven op het dashboard branden maar het licht en de claxon werken niet.
Bij de andere optie gaat het licht wel branden en de claxon doet het maar wanneer ik de sleutel omdraai gaan er geen lampjes meer branden op het dashboard.
Wat doe ik fout?
Kan dit misschien veroorzaakt worden doordat het contactslot verkeerd is aangesloten!
Bedankt alvast voor de reacties.
'85er 2CV Charleston
Vorig project: Geen eend maar blijft wel drijven:
http://www.woodworking.nl/showthread.ph ... w-Runabout
Vorig project: Geen eend maar blijft wel drijven:
http://www.woodworking.nl/showthread.ph ... w-Runabout
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
het gaat lastig worden dit van afstand op te lossen.
ga volgende week naar de aldi en koop voor nog geen tientje een universeelmeter. Zet die op het meetbereik 200ohm. Haal de drie draden los bij de kontaktschakelaar.
dan:
er gaat een dikke draad van de plus van de accu naar de startmotor. Die moet aan de dikke aansluiting van de startmotor.
Dan houdt je nog twee dunne draden over.
De blauwe doe je bij de dikke onder de klem.. Die gaat de rest van de auto van spanning voorzien
De gele doe je onder de andere aansluiting van de startmotor: die gaat je startmotor aansturen
nu even meten bij de draden bij je kontaktschakelaar.
zet de kontaktschaleaar op uit
zet nu de zwarte meetpen van de meter op de meest linker aansluiting van de kontaktschakelaar, en de ander op de middelste. Draai de schakelaar één slag. Meet je ca 0 ohm?
nu de meetpen van de middelste aansluiting naar de meest rechter. Draai de contaktschakelaar een standje verder (op starten). Meet je 0 ohm?
als bovenstaande meting niet werkt, dan draai je links en rechts om en probeer je het nog een keer.
Als de meting wel werkt dan moet de brlauwe draad op de aansluiting waar de zwarte meetpen zit.
nu de gele draad met de roze aansluit-bus op de middelste aansluiting van het kontakt. Kontaktschakelaar aanzetten en controleren of toer, verlichting, etc werken.
dan de gele draad met rode aansluitbus op de derde aansluitign van het kontaktslot en controleren of de startmotor het doet als je de schakelaar doordraait.
Gr Rob
ga volgende week naar de aldi en koop voor nog geen tientje een universeelmeter. Zet die op het meetbereik 200ohm. Haal de drie draden los bij de kontaktschakelaar.
dan:
er gaat een dikke draad van de plus van de accu naar de startmotor. Die moet aan de dikke aansluiting van de startmotor.
Dan houdt je nog twee dunne draden over.
De blauwe doe je bij de dikke onder de klem.. Die gaat de rest van de auto van spanning voorzien
De gele doe je onder de andere aansluiting van de startmotor: die gaat je startmotor aansturen
nu even meten bij de draden bij je kontaktschakelaar.
zet de kontaktschaleaar op uit
zet nu de zwarte meetpen van de meter op de meest linker aansluiting van de kontaktschakelaar, en de ander op de middelste. Draai de schakelaar één slag. Meet je ca 0 ohm?
nu de meetpen van de middelste aansluiting naar de meest rechter. Draai de contaktschakelaar een standje verder (op starten). Meet je 0 ohm?
als bovenstaande meting niet werkt, dan draai je links en rechts om en probeer je het nog een keer.
Als de meting wel werkt dan moet de brlauwe draad op de aansluiting waar de zwarte meetpen zit.
nu de gele draad met de roze aansluit-bus op de middelste aansluiting van het kontakt. Kontaktschakelaar aanzetten en controleren of toer, verlichting, etc werken.
dan de gele draad met rode aansluitbus op de derde aansluitign van het kontaktslot en controleren of de startmotor het doet als je de schakelaar doordraait.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Er zit in ieder geval geen massa-aansluiting op je startmotor. Rob heeft het verder prima uitgelegd, zo kom je er zeker uit als de kabelboom nog helemaal origineel is. Maar kun je niet gewoon aan de wijdte van de kabelschoentjes zien welke van de dunne draden op de bovenste dikke aansluiting past en welke op de dunne? Of heb je misschien een draad die naar de veldaansluiting van je dynamo gaat, per ongeluk naar je startmotor geleid?
Overigens: die dikke bovenste aansluiting achterop je startmotor dient als een soort knooppunt. Er zitten normaliter drie draden op vast: De dikke plus naar de accu, de plus van je dynamo en de draad die "de rest" van 12 Volt voorziet.
Overigens: die dikke bovenste aansluiting achterop je startmotor dient als een soort knooppunt. Er zitten normaliter drie draden op vast: De dikke plus naar de accu, de plus van je dynamo en de draad die "de rest" van 12 Volt voorziet.
Er zit in ieder geval geen massa-aansluiting op je startmotor. Rob heeft het verder prima uitgelegd, zo kom je er zeker uit als de kabelboom nog helemaal origineel is. Maar kun je niet gewoon aan de wijdte van de kabelschoentjes zien welke van de dunne draden op de bovenste dikke aansluiting past en welke op de dunne? Of heb je misschien een draad die naar de veldaansluiting van je dynamo gaat, per ongeluk naar je startmotor geleid?
Overigens: die dikke bovenste aansluiting achterop je startmotor dient als een soort knooppunt. Er zitten normaliter drie draden op vast: De dikke plus naar de accu, de plus van je dynamo en de draad die "de rest" van 12 Volt voorziet.
Overigens: die dikke bovenste aansluiting achterop je startmotor dient als een soort knooppunt. Er zitten normaliter drie draden op vast: De dikke plus naar de accu, de plus van je dynamo en de draad die "de rest" van 12 Volt voorziet.
Hallo Robm en Achtpeter,
Bedankt voor jullie reacties met name rob voor de uitgebreide uitleg.
Het probleem zat inderdaad in de aansluiting van het contactslot.
De meeste elektronica werkt nu weer naar behoren.
Knipperlichten achter werken nu ook, voor haperen ze.
Ik denk dat ik er verstandig aan doe 2 nieuwe units aan te schaffen.
Rubberen kapjes zijn aan de binnenkant van het spatbord zijn helemaal weg waardoor de hele binnenkant is gaan roesten.
Na wat schuren werken ze af en toe, maar niet zoals het zou moeten.
Het enige wat nog niet werkt is de volt meter op het dashboard, enig idee waar ik deze storing moet gaan zoeken?
Bedankt voor jullie reacties met name rob voor de uitgebreide uitleg.
Het probleem zat inderdaad in de aansluiting van het contactslot.
De meeste elektronica werkt nu weer naar behoren.
Knipperlichten achter werken nu ook, voor haperen ze.
Ik denk dat ik er verstandig aan doe 2 nieuwe units aan te schaffen.
Rubberen kapjes zijn aan de binnenkant van het spatbord zijn helemaal weg waardoor de hele binnenkant is gaan roesten.
Na wat schuren werken ze af en toe, maar niet zoals het zou moeten.
Het enige wat nog niet werkt is de volt meter op het dashboard, enig idee waar ik deze storing moet gaan zoeken?
'85er 2CV Charleston
Vorig project: Geen eend maar blijft wel drijven:
http://www.woodworking.nl/showthread.ph ... w-Runabout
Vorig project: Geen eend maar blijft wel drijven:
http://www.woodworking.nl/showthread.ph ... w-Runabout
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
de knipperlichten voor zullen wel geen massa hebben met al die roest.
probeer het volgende:
oranje glaasje losschroeven
kijk vanaf de voorkant op het knipperlicht. Je kan zien dat de massa via één van beide boutjes loopt. Nu het knipperlicht aanzetten en even een losse draad van dit boutje rechtstreeks naar de min van de accu. als het knipperlicht nu wel werkt is er een massaprobleem. Ik heb zelf een oogje aan een draad gemaakt en dat oogje onder moer van de bout waar de massa aan zit. De andere kant van die draad moet aan een massa. Als je definitief van het probleem af wil zijn: beide knipperlichten van een massadraad voorzien. De twee draden bij de bobine samenvoegen en vanaf daar één draad naar het massapunt op het schutbord.
Als je voltmeter het niet doet is ie waarschijnlijk overleden. Die krijgt zijn spanning rechtstreeks uit de draadboom, de massa ook.
Gr Rob
probeer het volgende:
oranje glaasje losschroeven
kijk vanaf de voorkant op het knipperlicht. Je kan zien dat de massa via één van beide boutjes loopt. Nu het knipperlicht aanzetten en even een losse draad van dit boutje rechtstreeks naar de min van de accu. als het knipperlicht nu wel werkt is er een massaprobleem. Ik heb zelf een oogje aan een draad gemaakt en dat oogje onder moer van de bout waar de massa aan zit. De andere kant van die draad moet aan een massa. Als je definitief van het probleem af wil zijn: beide knipperlichten van een massadraad voorzien. De twee draden bij de bobine samenvoegen en vanaf daar één draad naar het massapunt op het schutbord.
Als je voltmeter het niet doet is ie waarschijnlijk overleden. Die krijgt zijn spanning rechtstreeks uit de draadboom, de massa ook.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Hallo Rob,
Knipperlichten zijn inmiddels vervangen voor 2 nieuwe.
Bij de oude waren de rubberen afdekkapjes weggerot.
Ik had deze met isolatietape netjes ingepakt waardoor ze toch een beetje weerbestendig zijn.
Hierdoor werkte het veertje wat binnenin voor contact moest zorgen niet goed meer waardoor het lampje geen stroom meer kreeg.
Aangezien we al veel onderdelen hebben vervangen hier ook maar 2 nieuwe ingezet.
Massameter is dus niet te redden.
Misschien kom ik nog eens een dashboard tegen, kan dan altijd nog overwegen om het te vervangen.
Geld ook voor de benzine meter.
Ik heb deze achter bij het spatbord al doorgemeten.
Ik heb de meter op ohm gezet.
Ene kant op het stekertje van de vlotter andere kant op en schroef in het chassis.
Krijg niets te zien op mijn scherm.
Knipperlichten zijn inmiddels vervangen voor 2 nieuwe.
Bij de oude waren de rubberen afdekkapjes weggerot.
Ik had deze met isolatietape netjes ingepakt waardoor ze toch een beetje weerbestendig zijn.
Hierdoor werkte het veertje wat binnenin voor contact moest zorgen niet goed meer waardoor het lampje geen stroom meer kreeg.
Aangezien we al veel onderdelen hebben vervangen hier ook maar 2 nieuwe ingezet.
Massameter is dus niet te redden.
Misschien kom ik nog eens een dashboard tegen, kan dan altijd nog overwegen om het te vervangen.
Geld ook voor de benzine meter.
Ik heb deze achter bij het spatbord al doorgemeten.
Ik heb de meter op ohm gezet.
Ene kant op het stekertje van de vlotter andere kant op en schroef in het chassis.
Krijg niets te zien op mijn scherm.
'85er 2CV Charleston
Vorig project: Geen eend maar blijft wel drijven:
http://www.woodworking.nl/showthread.ph ... w-Runabout
Vorig project: Geen eend maar blijft wel drijven:
http://www.woodworking.nl/showthread.ph ... w-Runabout
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
dat van je benzine-meter kan dus ook een massa-probleem zijn.
één draad van de benzinemeter (groen met een geel stekkertje) gaat naar de benzine-meter, bovenop de tank. Daar bovenop de tank blijft wel eens water staan, dus het roest daar best. Daar zit ook de min-aansluiting van de benzine-meter. Die aansluiting zit met een draadje aan een oogje wat onder een bout zit van het tank-zadel. Waar ook wel eens water blijft staan, en inderdaad, het ook geweldig roest.
Je meet nu via de benzine-meter, de min-aansluiting op de tank, de aansluiting van de mindraad op het chassis naar een ander punt op het chassis.
Wil je dit controleren dan moet de tank er onderuit en dat is wel even een klusje. Maar het is niet gezegd dat je tankvlotter stuk is.
Gr Rob
één draad van de benzinemeter (groen met een geel stekkertje) gaat naar de benzine-meter, bovenop de tank. Daar bovenop de tank blijft wel eens water staan, dus het roest daar best. Daar zit ook de min-aansluiting van de benzine-meter. Die aansluiting zit met een draadje aan een oogje wat onder een bout zit van het tank-zadel. Waar ook wel eens water blijft staan, en inderdaad, het ook geweldig roest.
Je meet nu via de benzine-meter, de min-aansluiting op de tank, de aansluiting van de mindraad op het chassis naar een ander punt op het chassis.
Wil je dit controleren dan moet de tank er onderuit en dat is wel even een klusje. Maar het is niet gezegd dat je tankvlotter stuk is.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht