Kleppen stellen vs. Cilinder kopbouten losdraaien

Plaats reactie
Maarten v R
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
Locatie: Spijkenisse

Kleppen stellen vs. Cilinder kopbouten losdraaien

Bericht door Maarten v R » ma 14 okt, 2013 22:48

Ik heb nog niet zo lang een 2CV6, op internet zocht ik een kleppen diagram van een 2cv. Het kleppen diagram heb ik overigens gevonden...

Opmerkelijk is het volgende filmpje van de Mehari - 2cCV club uit Frankrijk: https://www.youtube.com/watch?v=lZsJTKmbU2A

In het instructie filmpje is te zien dat een monteur voorafgaand aan het kleppen stellen eerst de kopbouten deels losdraait en deze vervolgens met een momentsleutel weer vast zet. Daarna stel hij de kleppen.

Vraag: Is er enige reden te bedenken waarom hij dit zo doet, juist daardoor zou de kans op lekke pakkingen kunnen ontstaan?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 14 okt, 2013 23:54

Er zit geen pakking tussen. De cilinderkop zit gewoon 'koud' tegen de cilinder geschoven.

Goed filmpje trouwens!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » di 15 okt, 2013 00:26

Bij een nieuwe of revisiemotor moeten de koppen worden nagetrokken tussen 1000 en 1500 km na ingebruikname en aansluitend moeten dan de kleppen gesteld. Na die eerste beurt hoef je geen koppen meer los en vast te draaien, kleppen stellen volstaat dan.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 15 okt, 2013 09:59

Is het met natrekken de bedoeling dat je ze eerst iets los draait?
Ik heb altijd gewoon met de momentsleutel op 23NM de moeren nog een keer vast gedraaid.

Er zit indd. geen pakking tussen.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 15 okt, 2013 10:15

Het enige dat ik me kan bedenken is dat je op die manier zeker weet dat ze gelijk aangedraaid zijn.

Stel dat er 1 te vast zit, dan klikt je momentsleutel keurig op de ingestelde waarde. Maar dan zit er alsnog verschil in onderling.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie