Pagina 1 van 1

Kleppen stellen vs. Cilinder kopbouten losdraaien

Geplaatst: ma 14 okt, 2013 22:48
door Maarten v R
Ik heb nog niet zo lang een 2CV6, op internet zocht ik een kleppen diagram van een 2cv. Het kleppen diagram heb ik overigens gevonden...

Opmerkelijk is het volgende filmpje van de Mehari - 2cCV club uit Frankrijk: https://www.youtube.com/watch?v=lZsJTKmbU2A

In het instructie filmpje is te zien dat een monteur voorafgaand aan het kleppen stellen eerst de kopbouten deels losdraait en deze vervolgens met een momentsleutel weer vast zet. Daarna stel hij de kleppen.

Vraag: Is er enige reden te bedenken waarom hij dit zo doet, juist daardoor zou de kans op lekke pakkingen kunnen ontstaan?

Geplaatst: ma 14 okt, 2013 23:54
door TB
Er zit geen pakking tussen. De cilinderkop zit gewoon 'koud' tegen de cilinder geschoven.

Goed filmpje trouwens!

Geplaatst: di 15 okt, 2013 00:26
door schroef
Bij een nieuwe of revisiemotor moeten de koppen worden nagetrokken tussen 1000 en 1500 km na ingebruikname en aansluitend moeten dan de kleppen gesteld. Na die eerste beurt hoef je geen koppen meer los en vast te draaien, kleppen stellen volstaat dan.

Geplaatst: di 15 okt, 2013 09:59
door Erikjan
Is het met natrekken de bedoeling dat je ze eerst iets los draait?
Ik heb altijd gewoon met de momentsleutel op 23NM de moeren nog een keer vast gedraaid.

Er zit indd. geen pakking tussen.

Geplaatst: di 15 okt, 2013 10:15
door TB
Het enige dat ik me kan bedenken is dat je op die manier zeker weet dat ze gelijk aangedraaid zijn.

Stel dat er 1 te vast zit, dan klikt je momentsleutel keurig op de ingestelde waarde. Maar dan zit er alsnog verschil in onderling.