De eerste 1-2-Spark dynodag is een feit....
Ik had me er niet veel van voorgesteld, toen ik informatie ging aanvragen bij het bedrijf waar ik de dynodag wilde houden waren zij bezig met het tunen van een heuse Bentley.
dus ik had een beetje hoongelach verwacht......
Wat schetste mijn verbazing vandaag, de "tuner" was bijna nog enthousiaster over onze eendjes en 1-2-Spark als wij zelf... Helaas dacht de tuner dat we alleen even een run wilden doen, dus we hebben ervoor gekozen om alleen de eend van forum lid Erikjan af te stellen op de dyno.....
De dyno-bank werd "vastgezet" op de diverse toerentallen en 1-2-spark werd afgesteld op de diverse gaspedaal standen......... en toerentallen..
Wat het meeste opvalt is dat de door Erikjan ingevoerde waardes veel te hoog blijken, als de motor echt onder zware belasting moet werken dan moet de vervroeging met zo'n 5 grades gereduceerd worden......
Samen met de tuner (achter het stuur) en ik achter de computer hebben we Erikjan's
motor; een 650cc bigbore afgesteld.......
Als laatste hebben we een vergelijkende run gedaan tussen 1-2-Spark en 123, de ontsteking die Erikjan standaard op zijn eend heeft zitten.....
Zoals ik altijd al van de voren gezegd heb; bij volgas zal het zich niet veel ontlopen en dit was ook nu het geval......... Uiteindelijk krijgt 1-2-Spark één hele PK meer uit het motortje geperst als 123......... 36pk om 35pk, niet slecht lijkt mij zo....
Maar ook nu meld Erikjan dat hij al "cruisend" over de snelweg veel minder gas hoeft te geven door de mapsensor in 1-2-Spark...... dit betekent meer zuinigheid en daar is het mij (ook) om te doen....
De conclusie die ik vandaag getrokken heb is dat ik nog een temperatuursensor
ga integreren (hieraan zit ik al te werken) want de maximale vervroeging tussen een koude en een warme motor kan wel zo'n 5 graden verschillen....... hierdoor kan er nog meer vermogen gegenereerd worden indien de motor niet te heet is....
Hieronder enkele sfeerplaatjes van vandaag, we hebben ook filmpjes gemaakt, die volgen nog.
1-2-Spark Dynodag
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2086
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Was een leuke dag. Smorgens om 7 uur vertrokken naar Nederweert om 9 uur terplaatsen. Was even wachten op de tuner. Gelukkig was de tuner enthousiast over de ontsteking en de tijd nam om dingen in te stellen.
De auto loopt nu lekker en vooral het koppel is toch een stukje hoger in het hoge toeren gebied.
Na afloop nog een jeneverje gedronken in het jenevermuseum en morgen naar Spa. Knallen op het circuit met 36 pk
De auto loopt nu lekker en vooral het koppel is toch een stukje hoger in het hoge toeren gebied.
Na afloop nog een jeneverje gedronken in het jenevermuseum en morgen naar Spa. Knallen op het circuit met 36 pk
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2086
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Web hebben de facebookpagina van Tuning Factory gehaald
https://www.facebook.com/pages/Tuning-F ... 3367490410
https://www.facebook.com/pages/Tuning-F ... 3367490410