epoxy grondlak
-
- Regelmatige poster
epoxy grondlak
Ik had een paar vragen ivm epoxygrondlak.
Kan dit enkel op bloot ijzer of kan dit ook over bestaande lak? Ik heb een aantal stukken van de dyane vervangen maar er zijn ook nog plaatsen waar de lak nog in goede staat is. Kan ik deze gewoon opschuren en daar epoxy over of moet echt alles eraf?
Moet ik eerst plamuren of eerst de epoxy?
Moet er tussen de epoxy en de eindlaag nog een grondlak?
Welke type epoxy is aan te raden (prijs/kwaliteit ok)?
Kan dit enkel op bloot ijzer of kan dit ook over bestaande lak? Ik heb een aantal stukken van de dyane vervangen maar er zijn ook nog plaatsen waar de lak nog in goede staat is. Kan ik deze gewoon opschuren en daar epoxy over of moet echt alles eraf?
Moet ik eerst plamuren of eerst de epoxy?
Moet er tussen de epoxy en de eindlaag nog een grondlak?
Welke type epoxy is aan te raden (prijs/kwaliteit ok)?
-
- Regelmatige poster
Ik heb sigmacover 280 gebruikt (groenachtige kleur) is gewoon te bestellen op een scheepvaartsite.
Je kunt het zowel op kaal ijzer als opgeschuurde lak aanbrengen. Het mooie aan epoxyprimer is dat je er overheen kan plamuren, maar als je kale delen plamuurt en dan in de epoxy zet is natuurlijk wel handiger. Je kunt ook epoxy-plamuur-epoxy doen, maar wel wat omslachtiger (denk ik) en misschien is de kans dat als je de auto definitief afschuurt en de plamuurlaag weer zichtbaar wordt, groter.
Je kunt het zowel op kaal ijzer als opgeschuurde lak aanbrengen. Het mooie aan epoxyprimer is dat je er overheen kan plamuren, maar als je kale delen plamuurt en dan in de epoxy zet is natuurlijk wel handiger. Je kunt ook epoxy-plamuur-epoxy doen, maar wel wat omslachtiger (denk ik) en misschien is de kans dat als je de auto definitief afschuurt en de plamuurlaag weer zichtbaar wordt, groter.
Volgens mij eerst epoxy, dan plamuur. Ik ben zelf erg tevreden over brunox, een ani roestmiddel en epoxy primer in een. Ik heb daar wee over geplamuurd (spuitplamuur) en over de plamuur een simpele grijze primer gespoten om de plamuur af te sluiten. (grijze primer van de action) het voordeel van brunox vond ik dat het overal overheen kan en dat alles daar weer op kan. En meteen een goede anti roest ook op plaatsen waar al een beetje roest zit.en het droogt vrij mooi strak op.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
eerst epoxy, dan plamuur.
epoxy wordt harder , schuurt moeilijker. (spuit) plamuur kan je makkelijk heel glad schuren.
epoxy hecht op heel veel ondergronden, ook op geschuurde lak.
Tussen de epoxy en de eindlak hoeft geen grondlak, wel even schuren. Met een grondlak (bv spuitplamuur) werk je wel gladder. Ik heb aan de binnenkant van mijn koets de lak zo over de epoxy gespoten.
geen producten op waterbasis gebruiken als de volgende laag niet op waterbasis is. Dus de primer van de action kan wel, maar alleen als je aflakt met lak op waterbasis.
vergeet niet te kitten.
dan wordt het : epoxy, kit, afspuiten
de plamuur kan dan voor of na de kit. Of niet.
Gr Rob
epoxy wordt harder , schuurt moeilijker. (spuit) plamuur kan je makkelijk heel glad schuren.
epoxy hecht op heel veel ondergronden, ook op geschuurde lak.
Tussen de epoxy en de eindlak hoeft geen grondlak, wel even schuren. Met een grondlak (bv spuitplamuur) werk je wel gladder. Ik heb aan de binnenkant van mijn koets de lak zo over de epoxy gespoten.
geen producten op waterbasis gebruiken als de volgende laag niet op waterbasis is. Dus de primer van de action kan wel, maar alleen als je aflakt met lak op waterbasis.
vergeet niet te kitten.
dan wordt het : epoxy, kit, afspuiten
de plamuur kan dan voor of na de kit. Of niet.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Regelmatige poster
Ik ben zelf ook nog bezig, maar heb het gerold. Over de epoxy hoeft geen eindlaag het is gewoon een. Epoxy primer.voeteir schreef:Heb ji dit gespoten of geverfd?Lars Faber schreef:Ik heb sigmacover 280 gebruikt (groenachtige kleur) is gewoon te bestellen op een scheepvaartsite.
Welke soort eindlaag heb jij over de sigmacover gebruikt?
de opmerking van Rusty: " lak op spuitplamuur komt er snel weer af" is naar mijn idee een beetje te algemeen, namelijk: wat voor spuitplamuur ?? (1K of 2K?) en wat voor lak? (alkyd? acrylaat? polyurethaan? enz) . Over verfsystemen valt eindeloos te discussieren, de mogelijkheden en varianten zijn eindeloos.
Fabrikanten van verfsystemen voor de watersport (bv IJssel epifanes sigma) zijn interessant voor ons: de sites geven informatie gericht op doe-het-zelvers (i.t.t. de professionele autolakken) en de prijzen zijn veel sympatieker.
Fabrikanten van verfsystemen voor de watersport (bv IJssel epifanes sigma) zijn interessant voor ons: de sites geven informatie gericht op doe-het-zelvers (i.t.t. de professionele autolakken) en de prijzen zijn veel sympatieker.
my other car is......... ook een eend.