epoxy grondlak

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster

epoxy grondlak

Bericht door voeteir » za 26 okt, 2013 18:31

Ik had een paar vragen ivm epoxygrondlak.

Kan dit enkel op bloot ijzer of kan dit ook over bestaande lak? Ik heb een aantal stukken van de dyane vervangen maar er zijn ook nog plaatsen waar de lak nog in goede staat is. Kan ik deze gewoon opschuren en daar epoxy over of moet echt alles eraf?

Moet ik eerst plamuren of eerst de epoxy?

Moet er tussen de epoxy en de eindlaag nog een grondlak?

Welke type epoxy is aan te raden (prijs/kwaliteit ok)?

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door CitroënAZAM » za 26 okt, 2013 21:35

Ik heb sigmacover 280 gebruikt (groenachtige kleur) is gewoon te bestellen op een scheepvaartsite.

Je kunt het zowel op kaal ijzer als opgeschuurde lak aanbrengen. Het mooie aan epoxyprimer is dat je er overheen kan plamuren, maar als je kale delen plamuurt en dan in de epoxy zet is natuurlijk wel handiger. Je kunt ook epoxy-plamuur-epoxy doen, maar wel wat omslachtiger (denk ik) en misschien is de kans dat als je de auto definitief afschuurt en de plamuurlaag weer zichtbaar wordt, groter.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » za 26 okt, 2013 21:57

Volgens mij eerst epoxy, dan plamuur. Ik ben zelf erg tevreden over brunox, een ani roestmiddel en epoxy primer in een. Ik heb daar wee over geplamuurd (spuitplamuur) en over de plamuur een simpele grijze primer gespoten om de plamuur af te sluiten. (grijze primer van de action) het voordeel van brunox vond ik dat het overal overheen kan en dat alles daar weer op kan. En meteen een goede anti roest ook op plaatsen waar al een beetje roest zit.en het droogt vrij mooi strak op.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » za 26 okt, 2013 22:18

eerst epoxy, dan plamuur.
epoxy wordt harder , schuurt moeilijker. (spuit) plamuur kan je makkelijk heel glad schuren.

epoxy hecht op heel veel ondergronden, ook op geschuurde lak.
Tussen de epoxy en de eindlak hoeft geen grondlak, wel even schuren. Met een grondlak (bv spuitplamuur) werk je wel gladder. Ik heb aan de binnenkant van mijn koets de lak zo over de epoxy gespoten.

geen producten op waterbasis gebruiken als de volgende laag niet op waterbasis is. Dus de primer van de action kan wel, maar alleen als je aflakt met lak op waterbasis.

vergeet niet te kitten.
dan wordt het : epoxy, kit, afspuiten
de plamuur kan dan voor of na de kit. Of niet.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door voeteir » zo 27 okt, 2013 14:48

Lars Faber schreef:Ik heb sigmacover 280 gebruikt (groenachtige kleur) is gewoon te bestellen op een scheepvaartsite.
Heb ji dit gespoten of geverfd?
Welke soort eindlaag heb jij over de sigmacover gebruikt?

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 27 okt, 2013 15:35

Ik heb tijdens het lassen van mijn koetswerk Ferpox gebruikt om de boel goed te beschermen. Zowel in spuitbus als pot te krijgen. Dus spuiten of kwasten, wat je zelf wil.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door CitroënAZAM » wo 30 okt, 2013 11:25

voeteir schreef:
Lars Faber schreef:Ik heb sigmacover 280 gebruikt (groenachtige kleur) is gewoon te bestellen op een scheepvaartsite.
Heb ji dit gespoten of geverfd?
Welke soort eindlaag heb jij over de sigmacover gebruikt?
Ik ben zelf ook nog bezig, maar heb het gerold. Over de epoxy hoeft geen eindlaag het is gewoon een. Epoxy primer.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » vr 1 nov, 2013 08:02

let op dat je over spuitplamuur wel een goede (isolerende) grondlaag zet, als je dat niet doet komt je lak er snel weer af!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 1 nov, 2013 08:52

eeeh?
ik gebruik een vullende grondlaag. Mij is niet bekend dat je daar overheen niet af mag lakken??

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjaak S. » vr 15 nov, 2013 16:31

de opmerking van Rusty: " lak op spuitplamuur komt er snel weer af" is naar mijn idee een beetje te algemeen, namelijk: wat voor spuitplamuur ?? (1K of 2K?) en wat voor lak? (alkyd? acrylaat? polyurethaan? enz) . Over verfsystemen valt eindeloos te discussieren, de mogelijkheden en varianten zijn eindeloos.
Fabrikanten van verfsystemen voor de watersport (bv IJssel epifanes sigma) zijn interessant voor ons: de sites geven informatie gericht op doe-het-zelvers (i.t.t. de professionele autolakken) en de prijzen zijn veel sympatieker.
my other car is......... ook een eend.

Plaats reactie