wiellage zelf vervangen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 187
- Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
- Locatie: watervliet
wiellage zelf vervangen
Heb hier al veel over gelezen maar ...is het nu zelf te doen de voorwiellagers vervangen zonder het speciaal gereedschap?
Zoja , hoe ga je best te werk?
mvg
Zoja , hoe ga je best te werk?
mvg
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
achter is het goed te doen.
voor is het ook te doen maar mij is het niet gelukt. ik heb van allerlei ijzer gebroken tijdens mijn poging. deze poging dus opgegeven en vandaag de auto weggebracht. was er klaar mee.
het kan ook zijn dat ik gewoon pech had want bij de ene zit het natuurlijk vaster dan de andere.
met mijn geluk weet ik wel waaronder ik iig val
voor is het ook te doen maar mij is het niet gelukt. ik heb van allerlei ijzer gebroken tijdens mijn poging. deze poging dus opgegeven en vandaag de auto weggebracht. was er klaar mee.
het kan ook zijn dat ik gewoon pech had want bij de ene zit het natuurlijk vaster dan de andere.
met mijn geluk weet ik wel waaronder ik iig val
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Het is prima te doen maar niet met standaard gereedschap.
Je moet de wielmoer goed kunnen los- en vastdraaien: juiste dop en stevig wringijzer nodig.
Ik heb voor de binnenring een strip gelast aan een grote moer. Hiermee kreeg ik de ring goed los en weer vast. Beiteltje en hamertje kan ook nuttig zijn.
Je moet de wielmoer goed kunnen los- en vastdraaien: juiste dop en stevig wringijzer nodig.
Ik heb voor de binnenring een strip gelast aan een grote moer. Hiermee kreeg ik de ring goed los en weer vast. Beiteltje en hamertje kan ook nuttig zijn.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
- Locatie: Gent
- Contacteer:
ik ben dit ook aan het doen, en in de vraagbaak staat dat ik eerst de borging moet uitboren met een boortje van 4mm
is dit gewoon eens over die puntslag gaan met de boor? en achteraf weer vast zetten met een puntslag?
is dit gewoon eens over die puntslag gaan met de boor? en achteraf weer vast zetten met een puntslag?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
-
- Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 4 nov, 2012 18:59
- Locatie: Apeldoorn
-
- Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 4 nov, 2012 18:59
- Locatie: Apeldoorn
De ringen zitten geborgd met een of meerdere centerpuntslag(en), deze moet je inderdaad uitboren met een boortje b.v. 4mm hooguit 2 tot 3mm diep boren.
Zorg er verder voor dat je alle vuiligheid/roest zo goed mogelijk uit de schroefdraad hebt gehaald en flink inweken met kruipolie. Daarna met zelf gemaakt gereedschap of tool verkrijgbaar bij de betere 2cv onderdelenzaak (meestal een dop 44 in combinatie met een staafje)..
Probeer dit zo goed mogelijk erin te klemmen zodat dit niet uit de groef kan schieten... Daarna is het inderdaad gewoon zoveel mogelijk kracht erop zetten (of luchthamer) om het los te krijgen..... Probeer alles heel te houden want nieuwe sluitringen zijn meestal van bedroevende kwaliteit (lees de schroefdraad past niet goed)... Probeer dus altijd om de bestaande ringen te hergebruiken. Als je meerdere lagers in een keer wisselt wissel dan ook de ringen, zodat je centerpunten niet weer op dezelfde plaats vallen.......
Als het echt niet los wil kun je er nog mdet de vlam aangaan of de ring helemaal kapot boren (doorboren met steeds groterte boor) totdat je de ring over kunt slaan. Probeer altijd om de schroefdraad in trommel of
fusestuk niet te beschadigen......
Zorg er verder voor dat je alle vuiligheid/roest zo goed mogelijk uit de schroefdraad hebt gehaald en flink inweken met kruipolie. Daarna met zelf gemaakt gereedschap of tool verkrijgbaar bij de betere 2cv onderdelenzaak (meestal een dop 44 in combinatie met een staafje)..
Probeer dit zo goed mogelijk erin te klemmen zodat dit niet uit de groef kan schieten... Daarna is het inderdaad gewoon zoveel mogelijk kracht erop zetten (of luchthamer) om het los te krijgen..... Probeer alles heel te houden want nieuwe sluitringen zijn meestal van bedroevende kwaliteit (lees de schroefdraad past niet goed)... Probeer dus altijd om de bestaande ringen te hergebruiken. Als je meerdere lagers in een keer wisselt wissel dan ook de ringen, zodat je centerpunten niet weer op dezelfde plaats vallen.......
Als het echt niet los wil kun je er nog mdet de vlam aangaan of de ring helemaal kapot boren (doorboren met steeds groterte boor) totdat je de ring over kunt slaan. Probeer altijd om de schroefdraad in trommel of
fusestuk niet te beschadigen......