Pagina 1 van 2
wiellage zelf vervangen
Geplaatst: di 5 nov, 2013 18:43
door elfried
Heb hier al veel over gelezen maar ...is het nu zelf te doen de voorwiellagers vervangen zonder het speciaal gereedschap?
Zoja , hoe ga je best te werk?
mvg
Geplaatst: di 5 nov, 2013 19:33
door j b
achter is het goed te doen.
voor is het ook te doen maar mij is het niet gelukt. ik heb van allerlei ijzer gebroken tijdens mijn poging. deze poging dus opgegeven en vandaag de auto weggebracht. was er klaar mee.
het kan ook zijn dat ik gewoon pech had want bij de ene zit het natuurlijk vaster dan de andere.
met mijn geluk weet ik wel waaronder ik iig val
Geplaatst: wo 6 nov, 2013 00:23
door landloper
Het is prima te doen maar niet met standaard gereedschap.
Je moet de wielmoer goed kunnen los- en vastdraaien: juiste dop en stevig wringijzer nodig.
Ik heb voor de binnenring een strip gelast aan een grote moer. Hiermee kreeg ik de ring goed los en weer vast. Beiteltje en hamertje kan ook nuttig zijn.
Geplaatst: wo 6 nov, 2013 11:28
door JieKie
ik ben dit ook aan het doen, en in de vraagbaak staat dat ik eerst de borging moet uitboren met een boortje van 4mm
is dit gewoon eens over die puntslag gaan met de boor? en achteraf weer vast zetten met een puntslag?
Geplaatst: wo 6 nov, 2013 11:47
door MarkVermeule
het beste is om het pootje er af te halen, dan kan je er veel beter bij... Verder heel veel geduld en ... domme kracht hebben om alles te demonteren
Geplaatst: wo 6 nov, 2013 11:48
door MarkVermeule
Ik heb overigens wat foto's van hoe ik het destijds gedaan hebt. Ook de foto van het zelfgemaakte speciale gereedschap staat er op...
Geplaatst: wo 6 nov, 2013 12:17
door LPGo
De ringen zitten geborgd met een of meerdere centerpuntslag(en), deze moet je inderdaad uitboren met een boortje b.v. 4mm hooguit 2 tot 3mm diep boren.
Zorg er verder voor dat je alle vuiligheid/roest zo goed mogelijk uit de schroefdraad hebt gehaald en flink inweken met kruipolie. Daarna met zelf gemaakt gereedschap of tool verkrijgbaar bij de betere 2cv onderdelenzaak (meestal een dop 44 in combinatie met een staafje)..
Probeer dit zo goed mogelijk erin te klemmen zodat dit niet uit de groef kan schieten... Daarna is het inderdaad gewoon zoveel mogelijk kracht erop zetten (of luchthamer) om het los te krijgen..... Probeer alles heel te houden want nieuwe sluitringen zijn meestal van bedroevende kwaliteit (lees de schroefdraad past niet goed)... Probeer dus altijd om de bestaande ringen te hergebruiken. Als je meerdere lagers in een keer wisselt wissel dan ook de ringen, zodat je centerpunten niet weer op dezelfde plaats vallen.......
Als het echt niet los wil kun je er nog mdet de vlam aangaan of de ring helemaal kapot boren (doorboren met steeds groterte boor) totdat je de ring over kunt slaan. Probeer altijd om de schroefdraad in trommel of
fusestuk niet te beschadigen......
Geplaatst: wo 6 nov, 2013 13:46
door elfried
ok bedankt allen
nog iemand een foto of zo van zelf gemaakt tool??
Geplaatst: wo 6 nov, 2013 16:43
door hetwrak
Geplaatst: wo 6 nov, 2013 20:28
door Hassie
Geplaatst: wo 6 nov, 2013 23:15
door schroef
mooie tooltjes en leuk dat hij een tool van een oude velg van mij heeft gemaakt die ik jaren geleden in Zweden bij hem achterliet
Geplaatst: do 7 nov, 2013 11:58
door elfried
ok ,maar zijn die 2 uitstekende stukjes metaal erop gelast ?
welke ring gebruiken ? een oude wiellager misschien?
Geplaatst: do 7 nov, 2013 12:05
door LPGo
oud wiellager lijkt mij niet verkeert, kan niet meer als afbreken......
dan zou ik het flexen zodat er alleen 2 uitsteekseltjes overblijven die in de ring passen... hoop dat je snapt wat ik bedoel...

Geplaatst: do 7 nov, 2013 15:23
door elfried
ehhhhhh....flexen??
staat niet in t Vlaamsche woordenboek zulle...
dus de rest wegslijpen neem ik aan zodat alleen die 2 stukjes overblijven ?
Geplaatst: do 7 nov, 2013 21:27
door Boudewijn
Ja flexen is slijpen. Dat komt omdat de eerste haakse slijpmachine van het merk Flex was. Werken met die machine werd al gauw flexen genoemd.