Hoi Hipy!
Tof om te horen dat je graag eend wilt gaan rijden, helemaal goed!
Ikzelf ben ook student, zonder geld, met eend. En ik kan je op zich wel vertellen hoe dat in elkaar zit.
Ten eerste de voordelen
1. het is een eend.
2. Als je een ouder exemplaar koopt (ouder dan 25 volgens mij) zul je maar 1 keer per 2 jaar APK te hoeven doen, dit zal centjes uitsparen en geeft je ook extra tijd om de apk puntjes aan te pakken (zoals missende bodemplaten huhuhuhu

).
3. oude eenden zijn nu belastingvrij, en mocht het zo zijn dat de regeling doorgaat zullen ze niet meer dan 15 euro per maand gaan kosten. dus zolang ik er niet mee rij, zal het me "niks" kosten
4. oldtimerverzekering! Ik ben ook iets meer dan 10 euro per maand kwijt aan mijn verzekering. Dus zoek een goede! Ik kan je wel PMmen over wat verstandig is, en waar ik 'm heb afgesloten.
5. onderdelen zijn er veel, en vaak goedkoop (als je weet waar te zoeken

)
6. broederschap, Zodra je eend rijdt, komt er hulp uit alle hoeken. En niet alleen met eend-werkzaamheden. Ik weet niet waar je woont, maar als je in regio rotterdam woont, raad ik je aan om eens langs te komen op zaterdag bij het eendeei, een prettig gestoorde eendenclub.
Nadelen...
1. Oudere eenden zijn vaak wat duurder, maar neem je tijd om een goede te zoeken. voor 2000 euro rijdt je over het algemeen een hele goede studenten-eend. Vaak is er afbetaling mogelijk.
2. ik ben op zoek naar een kamer, maar als student met auto kom je niet zo geloofwaardig over... ook -omdat ik eend rij- zijn er veel kamers niet geschikt (in het centrum van 'n stad is het moeilijk je auto te stallen).
3. het ding gaat uiteindelijk wel geld kosten. Dus wees erop voorbereid dat je als student meer verliefd naar je eendje kunt kijken en ermee kunt knuffelen dan er -echt- mee rijden. Benzine is duur en vaak rij ik alleen als ik gesponsord wordt

. Ik geef je als tip mee: kijk of je -minimaal- 50 euro per maand over houdt voor het eendje. Anders zal ie nooit van z'n parkeerplaatsje afkomen.
4 verwacht niet dat je een supermooie glimmende super eend zal rijden op een laag budget. Dit kan ook bij de voordelen...
5. Zelf handig zijn, of iemand die je graag wilt helpen is heel erg nodig. Het spaart enorm veel geld uit als je zelf kunt sleutelen. Zo niet, gaat het een prijzig grapje worden voor een student.
Ik houd dit topic wel in de gaten, en roep maar als je nog meer vragen hebt