Nieuw chassis; veel werk?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Nieuw chassis; veel werk?

Bericht door Frank Deusjevoo » zo 12 sep, 2004 12:38

Ik zit af en toe wel eens te kijken op de markt van deze site en dan vind ik af en toe een goedkope eend met slecht chassis. Ik denk dan, als je 900 euro bij de prijs van die eend optelt, dan kom je op het bedrag van een goede eend. Dus zelf nieuw chassis eronder zetten. Maar is dat eigenlijk wel zo makkelijk?

Ik weet wel waar ik een chassis vandaan moet halen; van www.eendimport.nl, de eendgarage bij mij in de buurt! Komt er veel bij kijken bij zo'n chassiswissel?? Als dat meevalt heb ik mooi een goedkope eend en dan met een nieuw chassis.
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » zo 12 sep, 2004 15:20

hoi

ALS je handig bent valt zo´n chassiswissel best wel mee, maar verkijk je niet op bijkomende zaken, als:
bodemplaten vervangen,
remleidingen,
wielremcylinders achter,
schokbrekers,
klein spul (loopt hard op)
bumpersteunen, bumpers,

en ga maar effe zo door.
Verwachtt maar minstens 500 euro aan bijkomende kosten maar het is zeker een goed plan je eigen eend op te knappen, dan weet je ook hoe alles inelkaar zit en wat je hebt.
Als je niet kan lassen bedenk dan hoe je nieuwe delen in de koets gelast krijgt.
Zorg voor een zo goed mogelijke basis, je kan beter 500 euro meer uitgeven voor een eend die iets beter is(carroserie).
Op motor etc hoef je niet zo te letten, die vervang je zo en kost niet veel.

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » zo 12 sep, 2004 19:51

ja weet ik, zo'n motor kost toch iets van 35 euro ofzo? en die zit met 4 bouten vast, dus zegt al genoeg. Ik kan ook al sleutelen bij de eendimport en onderdelen heb je daar ook... of is het goedkoper om een sloopeend erbij te kopen??
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 12 sep, 2004 20:15

Nieuwe onderdelen zijn meestal beter.
maar wel duurder.
Dat moet je zelf zowat weten.
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 12 sep, 2004 23:37

Houdt er ook rekening mee dat veel onderdelen al jaren (vastgeroest) zitten. Bij mij brak bijvoorbeeld een trekstang van een van de veerpotten. Ik heb toen maar meteen 2 gereviseerde veerpotten gemonteerd. Kosten toch weer meer. Ik had ook 1 tweedehandse kunnen nemen, maar je bent dan toch bezig he. Zo kan ik nog wel meer spul opnoemen. Zoals: schokbrekers, remleidingen, rubbers en ga zo maar door. Dit wordt stiekum best een aardig bedrag.

Verder valt de koets meestal ook erg tegen. Dit heeft me ook nog eens zo'n kleine 1000 gekost. Kan zelf niet lassen dus moest ik dat laten doen. Ke-tsjing!!! :shock:

Maarja als je dat er voor over hebt, ben je wel weer voor jaren klaar. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 13 sep, 2004 09:53

35 eurie voor een moter doe je goed???

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » di 14 sep, 2004 19:32

Oke... maar de garage bij mij in de buurt verkoopt ze (denk ik) voor meer dan 35 euro. Is het een heel karwei om zo'n motor in je eend te zetten? Of is dat in een zaterdag te doen? Sleutelruimte kan ik wel aan komen... Gereedschap wordt wat moeilijker... Heb je ook speciaal gereedschap nodig??

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 14 sep, 2004 19:38

Als alles gangbaar is etc en je weet wat je doet moet je een motor in een uurtje ofzo kunnen wisselen, als je het nog nooit hebt gedaan zal het wel langer duren, maar het is goed te doen.

p.s. heb ook wel eens chassis gewisslet in 1 1/2 dag.

groet Frank

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » di 14 sep, 2004 19:38

Anders doe ik het nl. bij de eendimport (www.eendimport.nl) en kan ik het ook nog laten doen... daar heeft hij een stuk of 50 motoren liggen... alle onderdelen ruimschoots onderhanden... misschien handig??
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 14 sep, 2004 19:56

Frank Dekkers schreef:Anders doe ik het nl. bij de eendimport (www.eendimport.nl) en kan ik het ook nog laten doen... daar heeft hij een stuk of 50 motoren liggen... alle onderdelen ruimschoots onderhanden... misschien handig??
Heel handig, en Ron zet bovendien prima koffie :D :D

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » di 14 sep, 2004 20:12

Kom je daar wel eens dan?? Aardige vent he... Fiets er wel eens langs om te kijken... meestal een dagje in de vakantie
Zaterdag is hij normaal altijd druk!!
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » di 14 sep, 2004 23:03

Ik ben er laatst ook even langsgereden en ik schrok van de prijzen daar! Maar hij had me daar toch een stapels gebruikte chassis' liggen, echt niet normaal man! En er zaten best nog een paar leuken tussen. Allemaal met de kentekenplaten er bij.

Groetjes, Patrick

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » di 21 sep, 2004 19:23

Ja... ik had zo gevraagd wat de kosten zijn van een AK-400 voor een solexliefhebber, Ron vroeg 4950 euro voor eentje met een goed chassis en nieuwe bodemplaten. Alleen wel in allemaal verschillende kleuren. Die prijzen rijzen zo echt de pan uit!!

Frank Dekkers
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » wo 22 sep, 2004 08:54

patje74 schreef:Ik ben er laatst ook even langsgereden en ik schrok van de prijzen daar! Maar hij had me daar toch een stapels gebruikte chassis' liggen, echt niet normaal man! En er zaten best nog een paar leuken tussen. Allemaal met de kentekenplaten er bij.

Groetjes, Patrick
Je kunt wel zeggen dat je schrikt van de prijzen, maar, ik kocht bij Ron een compleet chassis voor de bouw van mijn Patron, alles wat er op en aan zat, was dusdanig dat het prima functioneerde, ik heb, buiten wat pakkingen om geen andere onderdelen hoeven te kopen, er zaten geen moeren zo vast dat ze afbraken, prima motor, veerpotten 100% ga zo maar door, dus wat is dan duur? Buiten dat, hij staat altijd klaar om te helpen!

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » wo 22 sep, 2004 10:02

leo top schreef:Je kunt wel zeggen dat je schrikt van de prijzen, maar, ik kocht bij Ron een compleet chassis voor de bouw van mijn Patron, alles wat er op en aan zat, was dusdanig dat het prima functioneerde, ik heb, buiten wat pakkingen om geen andere onderdelen hoeven te kopen, er zaten geen moeren zo vast dat ze afbraken, prima motor, veerpotten 100% ga zo maar door, dus wat is dan duur? Buiten dat, hij staat altijd klaar om te helpen!
Mag ik je vragen wat dat je heeft gekost? Vrienden van mij hebben onlangs een "nieuw" eendje aangeschaft (tja...het is echt besmettlijk) en daar moet tzt een nieuw/goed gebruikt chassis onder. Een gebruikt chassis met kenteken trekt hun wel namelijk.
En natuurlijk heb je gelijk, als de service OK is, dan mag daar ook een prijs tegenover staan. Alleen schrok ik van de prijzen van zijn eenden tov de staat waarin ze verkeerden, de eendeprijzen zijn nu eenmaal hoog geworden de afgelopen jaren...

Gesloten