Pagina 1 van 2
Draagarmen achter demonteren
Geplaatst: do 21 nov, 2013 08:27
door maartenmaris12
Hallo,
ik ben bijna klaar met het volledig demonteren van m'n eend voor de ombouw tot een Burton, echter lukt het niet zo goed om de achterste draagarmen te verwijderen. Ik heb geen idee hoe ik de remleiding die daar doorheen loopt moet verwijderen.
Als ik deze eenmaal los heb kan ik me voorstellen dat het niet meer zo'n karwei is, aangezien ik de voorste er ook zonder problemen afkreeg.
Ook krijg ik de benzinetank er niet goed af, nog tips daarvoor?
Maarten
Geplaatst: do 21 nov, 2013 08:52
door Eminence Grise
aii gevoelig onderwerp op de 2cv site...!
Des al niet te min....in het midden van de as zit een driehoekje. Als je daar de leiding loskoppelt kun je toch de hele as met draagarmen verwijderen.??
Geplaatst: do 21 nov, 2013 10:21
door RobM
vergeet dan niet het boutje op een kwart van de as los te draaien en het draadeind naar binnen te drukken. Aan dat draadeind zit een plaatje waar de remleiding aan vast zit.
Je kan ook de remleiding losnemen bij de trommelrem, de leiding rechtbuigen en de draagarm van de as/remleiding schuiven. Je remleidingen vinden dat onplezierig, zeker als ze wat ouder zijn. Ze kunnen dan knikken, scheuren
Zijn de remleidingen nog van het oude metalen type? Dan gewoon doorknippen en vervangen door RVS.
Gr Rob
Geplaatst: do 21 nov, 2013 10:26
door DucKKnutsel
Ik zou de remleiding bij de wiel remcilinder loshalen.
Als je alleen de draag armen wilt verwijderen.
Maar natuurlijk zit dat vast gerot gesmeerd en draait je sleutel door op het tonnetje of de leiding draait mee. Dus dan moet de trommel er af draai je de twee boutjes achter op de ankerplaat los van je remcilinder hou het tonnetje vast met een goeie tang en draai dan de remcilinder.Op die manier blijft je rem leiding heel.
De tank zit met 4 boutjes vast 2 op de asbuis en 2 aan de achter kant. die laatste kunnen soms ook erg vast zitten lipjes er af zagen als het echt niet gaat en later 2 nieuwe maken en op nieuw vast lassen.
Geplaatst: do 21 nov, 2013 13:31
door RobM
en mocht je tank het niet overleven: ik heb er nog één liggen, van kunststof. Voor niks.
Gr Rob
Geplaatst: do 21 nov, 2013 17:30
door maartenmaris12
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik de draagarmen er wel af ga krijgen. Uiteindelijk moet ook de as eraf (zowel voor als achter), want ik ga hoe dan ook voor een nieuw chassis. Ook komen er nieuwe remleiding op, dus ik zal voor het gemak de remleidingen bij de trommelremmen losmaken.
Geplaatst: do 21 nov, 2013 22:35
door Thijs
Let op dat je de bouten van de as niet afslijpt als ze vast zitten.
Daar ga je spijt van krijgen want dan krijg je ze er heeeel moeilijk uit.
Geplaatst: di 26 nov, 2013 19:13
door maartenmaris12
Het verwijderen van de draagarmen is voorspoedig gelopen. Deze week heb ik aardig wat tijd om de laatste beetjes te demonteren, waaronder de assen. Het chassis is inmiddels omgekeerd zodat we goed bij de bouten kunnen die de assen op hun plek houden. Echter heb ik er nog geen een los kunnen krijgen, je hebt namelijk verschrikkelijk weinig grip. Iemand nog tips hiervoor?
Geplaatst: di 26 nov, 2013 20:21
door RobM
een dop afslijpen zodat het kleine opstaande randje er af is. Heb ik anders nog wel voor je liggen.
dan de dop er op, ratel er op en dan een grote lijmtang strak aandraaien, de ene kant op de plek waar de bout uit de as komt, de andere kant op de ratel.
Ik kreeg ze zo allemaal op één na los. Die ene zat over de hele lengte vastgeroest. Die heb ik losgehaald door een centerpuntje in het midden van de kopse kant van het draad-einde van de bout te slaan, 2 cm inboren met M4 boortje, opboren met M6 boor en dan een koubeitel tussen het chassis en de as-mof (niet de as, dan buigt ie)
De bout breekt nu net onder de as-mof af. Het restje bout kan je zo uit het gat draaien: de spanning is er af.
Het stuk wat blijft zitten krijg je nooit meer uit het chassis, maar dat ging je toch vervangen?
Gr Rob
Geplaatst: di 26 nov, 2013 20:42
door j b
ik heb het chassis gewoon normaal op zijn wileen laten staan en dan de krik eronder. de zwaartekracht zorgde dat ik genoeg kracht kon overbrengen.
en ja, bij mij ook al eens een boutkop afgebroken
Geplaatst: di 26 nov, 2013 21:57
door maartenmaris12
RobM schreef:een dop afslijpen zodat het kleine opstaande randje er af is. Heb ik anders nog wel voor je liggen.
dan de dop er op, ratel er op en dan een grote lijmtang strak aandraaien, de ene kant op de plek waar de bout uit de as komt, de andere kant op de ratel.
Ik kreeg ze zo allemaal op één na los. Die ene zat over de hele lengte vastgeroest. Die heb ik losgehaald door een centerpuntje in het midden van de kopse kant van het draad-einde van de bout te slaan, 2 cm inboren met M4 boortje, opboren met M6 boor en dan een koubeitel tussen het chassis en de as-mof (niet de as, dan buigt ie)
De bout breekt nu net onder de as-mof af. Het restje bout kan je zo uit het gat draaien: de spanning is er af.
Het stuk wat blijft zitten krijg je nooit meer uit het chassis, maar dat ging je toch vervangen?
Gr Rob
Ga ik proberen, eerst maar eens even alles met WD40 inspuiten. Ik ga inderdaad het chassis vervangen, dus ik wil alleen de assen er heel af krijgen. Al die lange bouten die door het chassis heen zitten ga ik uiteraard ook vervangen, dus het is ook niet erg als die kapot gaan.
EDIT: Hier wat foto's van de boosdoeners. Mijn idee was om die cilinders/omhulsels op het chassis gewoon dwars door te slijpen en vervolgens de as gewoon uit het chassis lichten. Iemand die hierbij al problemen voorziet?
Erg weinig grip zoals je ziet (maar dat zal in alle gevallen wel zo zijn).
M'n vaders is al wezen slijpen op deze manier, bleek niet echt ideaal, haha!
Zoals je ziet hebben we het chassis gedraaid.

Geplaatst: do 28 nov, 2013 09:46
door Eminence Grise
dwars door slijpen kan zeker. Krijg je hem er niet uit gemept als de kop van de bout weggeslepen is..??
Geplaatst: wo 4 dec, 2013 18:20
door maartenmaris12
Inmiddels zijn de draagarmen eraf. Ging vrij gemakkelijk door ze dwars door te slijpen. Ook 3 van de 4 voorste bouten (van wat er nog van over was) uit de assen gekregen. Alleen die laatste en de bouten van de achterste as lukken niet goed. Al flink veel kruipolie gespoten en in laten trekken, maar 't lukt nog steeds niet. Iemand nog tips?
Geplaatst: wo 4 dec, 2013 18:39
door Joos
Ik heb bij de Dyane inderdaad in die doorvoering van het chassis geslepen, een tweetal cm onder de as.
Nadien een M10 moer op het overblijvende eind bout gelast om te verwijderen.
Moordenaar pijptang
Geplaatst: do 5 dec, 2013 09:02
door Le Patron
Als je de as er af hebt maar er steken nog draadstukken in de buis dan pak je een moordenaar of wel pijptang op de goede manier gebruiken klemmen ze zich zelf vast bij het losdraaien.