Hoe de ventilator te vervangen

Gesloten
Ramon Bruijne

Hoe de ventilator te vervangen

Bericht door Ramon Bruijne » ma 10 mar, 2003 00:06

hallo hier Ramon Weer ik heb gelezen op de vraagbaak hoe ik die ventilator vervang maar kan iemand het mij ook precies uitleggen want ik heb het idee dat hij ook nog met wat schroeven vast zit wie legt het me uit. groetjes Ramon

Bullit

Bericht door Bullit » ma 10 mar, 2003 00:06

De ventilator zit op een taps toelopend eind van de krukas. Hij zit vast met een schroef, geborgen door een veeerringetje. Als je deze schroef hebt verwijderd, met een lange dunne dop of pijpsleutel (15 meen ik) zit hij nog steeds vast, geklemd wel te verstaan. Neem nu een oude pijpsleutel die precies past, of het "opkrik-annex-aanslinger-hulpstuk" dat bij iedere eend hoort te zitten in steek dit in het gat. Geef nu met een zware hamer niet al te zware klappen zijlings op het gekozen hulpstuk. Doe dit vanaf alle kanten, verdraai de krukas/ventilator af en toe.
Na 5 - 25 klappen springt ie opeens los.
Denk eraan dat je op de krukas slaat, dus maak het niet te gek!

Als de fan er toch af is kun je meteen je ontsteking controleren/vervangen.

Bullit

Peter

Bericht door Peter » ma 10 mar, 2003 00:06

pijpsleutel 14, dat zijn de eerste dingen die je moet weten als eendrijder...

The A-ca

Bericht door The A-ca » ma 10 mar, 2003 00:07

Als je een as of een buis in de buurt hebt die precies in de ventilator-opening past, kun je met een beetje wrikken de ventilator ook los krijgen. Succes!

Bart

Bericht door Bart » ma 10 mar, 2003 00:07

Ha 2cv vrienden,
Niet om lullig te doen maar om te voorkomen dat je de bout of dop beschadigd, het is maat 14 i.p.v 15 zoals eerder gezegd. Bij mij zat de ventilator ook flink vast maar een lange pijp in het gat een een paar zijdelingse klappen hielpen ook, denk er ook aan dat je even de v-snaar van de dynamo ontspand.
Suc6, Bart

Bullit

Bericht door Bullit » ma 10 mar, 2003 00:08

Klopt het is 14,maareh is het echt nodig om de v-snaar te ontspannen? Heb ik nog nooit gedaan en ik heb nog nooit een slippende snaar gehad.

Bart

Bericht door Bart » ma 10 mar, 2003 00:08

Hoi,
Het is dus blijkbaar niet echt nodig, want jij doet het niet en je hebt geen last van een slippende snaar Vergeet alleen niet even naar je snaarspanning te kijken als je die nieuwe blazerd gemonteerd hebt
Greets Bart

tup
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 23:07

Bericht door tup » wo 20 aug, 2003 23:41

Uitkijken hoor met tikken op een hulpstuk in de ventilator. Mijn ervaring: bij het weer monteren niet TE vast die bout er weer in. Dan hoef je de volgende keer niet te tikken. Bout er uit natuurlijk en dan: zet je de slinger in de ventilator, zorg je dat het kontakt uit staat, en geef je een flinke ruk aan de slinger. Bij mij komt de ventilator er dan meteen af. Dus niet te vast draaien die bout, maar ook niet te los want dan heb je ineens een los in z'n kooitje rammelende ventilator= geen koeling en geen laadstroom. sukses

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » do 21 aug, 2003 01:06

ik doe altijd een paar drupjes olie (van de pijlstok) op het fannetje voordat ik hem vastzet. Nooit problemen bij het loshalen meer gehad..

Marcel

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

ventilator

Bericht door Daffy » do 21 aug, 2003 09:17

Op dit onderwerp komen een hoop nuttige en minder nuttige reacties.
Een heel belangrijke opmerking wil ik nog toevoegen aan het monteren van de fan , namelijk , controleer de veerring die onder de M 9 bout van de ventilator in gemonteerd , of deze nog enigszins veerkrachtig is , en ,uiteraard , of de veering er nog zit !!!.
Een hoop losgelopen fannetjes , maar ook een hoop uitgebroken ventilator harten , zijn het gevolg van het ontbreken , of niet meer functioneren , van deze veerring. Vaak in combinatie met het te hard aandraaien van de M 9 bout.
Is de veerring niet goed meer , vervang deze dan desnoods door een M 10 veerring , maar zorg dat er een goed werkende is gemonteerd !!
Daffy

Gesloten