Hoe de ventilator te vervangen
Hoe de ventilator te vervangen
hallo hier Ramon Weer ik heb gelezen op de vraagbaak hoe ik die ventilator vervang maar kan iemand het mij ook precies uitleggen want ik heb het idee dat hij ook nog met wat schroeven vast zit wie legt het me uit. groetjes Ramon
De ventilator zit op een taps toelopend eind van de krukas. Hij zit vast met een schroef, geborgen door een veeerringetje. Als je deze schroef hebt verwijderd, met een lange dunne dop of pijpsleutel (15 meen ik) zit hij nog steeds vast, geklemd wel te verstaan. Neem nu een oude pijpsleutel die precies past, of het "opkrik-annex-aanslinger-hulpstuk" dat bij iedere eend hoort te zitten in steek dit in het gat. Geef nu met een zware hamer niet al te zware klappen zijlings op het gekozen hulpstuk. Doe dit vanaf alle kanten, verdraai de krukas/ventilator af en toe.
Na 5 - 25 klappen springt ie opeens los.
Denk eraan dat je op de krukas slaat, dus maak het niet te gek!
Als de fan er toch af is kun je meteen je ontsteking controleren/vervangen.
Bullit
Na 5 - 25 klappen springt ie opeens los.
Denk eraan dat je op de krukas slaat, dus maak het niet te gek!
Als de fan er toch af is kun je meteen je ontsteking controleren/vervangen.
Bullit
Ha 2cv vrienden,
Niet om lullig te doen maar om te voorkomen dat je de bout of dop beschadigd, het is maat 14 i.p.v 15 zoals eerder gezegd. Bij mij zat de ventilator ook flink vast maar een lange pijp in het gat een een paar zijdelingse klappen hielpen ook, denk er ook aan dat je even de v-snaar van de dynamo ontspand.
Suc6, Bart
Niet om lullig te doen maar om te voorkomen dat je de bout of dop beschadigd, het is maat 14 i.p.v 15 zoals eerder gezegd. Bij mij zat de ventilator ook flink vast maar een lange pijp in het gat een een paar zijdelingse klappen hielpen ook, denk er ook aan dat je even de v-snaar van de dynamo ontspand.
Suc6, Bart
Uitkijken hoor met tikken op een hulpstuk in de ventilator. Mijn ervaring: bij het weer monteren niet TE vast die bout er weer in. Dan hoef je de volgende keer niet te tikken. Bout er uit natuurlijk en dan: zet je de slinger in de ventilator, zorg je dat het kontakt uit staat, en geef je een flinke ruk aan de slinger. Bij mij komt de ventilator er dan meteen af. Dus niet te vast draaien die bout, maar ook niet te los want dan heb je ineens een los in z'n kooitje rammelende ventilator= geen koeling en geen laadstroom. sukses
- Daffy
- Super eendkenner
- Contacteer:
ventilator
Op dit onderwerp komen een hoop nuttige en minder nuttige reacties.
Een heel belangrijke opmerking wil ik nog toevoegen aan het monteren van de fan , namelijk , controleer de veerring die onder de M 9 bout van de ventilator in gemonteerd , of deze nog enigszins veerkrachtig is , en ,uiteraard , of de veering er nog zit !!!.
Een hoop losgelopen fannetjes , maar ook een hoop uitgebroken ventilator harten , zijn het gevolg van het ontbreken , of niet meer functioneren , van deze veerring. Vaak in combinatie met het te hard aandraaien van de M 9 bout.
Is de veerring niet goed meer , vervang deze dan desnoods door een M 10 veerring , maar zorg dat er een goed werkende is gemonteerd !!
Daffy
Een heel belangrijke opmerking wil ik nog toevoegen aan het monteren van de fan , namelijk , controleer de veerring die onder de M 9 bout van de ventilator in gemonteerd , of deze nog enigszins veerkrachtig is , en ,uiteraard , of de veering er nog zit !!!.
Een hoop losgelopen fannetjes , maar ook een hoop uitgebroken ventilator harten , zijn het gevolg van het ontbreken , of niet meer functioneren , van deze veerring. Vaak in combinatie met het te hard aandraaien van de M 9 bout.
Is de veerring niet goed meer , vervang deze dan desnoods door een M 10 veerring , maar zorg dat er een goed werkende is gemonteerd !!
Daffy