dynamo doorgebrand?

Plaats reactie
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

dynamo doorgebrand?

Bericht door dyane_maniac » do 9 jan, 2014 11:07

Gisteravond laat op de weg terug van een avondje klussen rook de hele eend ineens naar verbrande printplaat. Snel de eend aan de kant gezet en de stank bleek afkomstig van het zekeringplaatje van de (ducelier) dynamo. Deze zekering is echter niet gewoon doorgebrand, maar het is daar echt behoorlijk heet geworden. Het plastic afdekkapje was ook voor de helft gesmolten. ik heb de aansluiting van de spanningsregelaar los gehaald en ben op de accu terug naar de loods gereden en heb een andere dynamo gemonteerd. Hiermee ben ik zonder problemen thuis gekomen. Het lijkt me dus echt aan de dynamo gelegen te hebben.

Maar ik snap niet dat die zekering niet gewoon is doorgebrand en dat daarmee de kous af was geweest. Daar is dat ding toch voor?! Verder vraag ik mij af WAT de oorzaak geweest kan zijn dat dit gebeurd is en of deze dynamo nog te redden is? Wat en hoe moet ik dingen doormeten om te kijken of ik deze dynamo nog kan redden?

Afbeelding
Untitled by douweplukkel, on Flickr
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » do 9 jan, 2014 11:24

Hallo Douwe,
Doordat er een van de twee wikkelingen is doorgeroest wil de ander alleen die 14,6V bereiken.Dat is dan te veel voor de zekering en brandt door.
Je kan die stator en zekering vervangen.
Vergelijk de prijs met een ruildynamo.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » do 9 jan, 2014 11:37

in dit draadje:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211432

zit een schema van een ducellier dynamo met aparte regelaar.

wat kan er stuk?
-spoel, stator of rotor
-diode
-kontaktring met koolborstels

draadjes losmaken en meten of de spoelen geen kontakt met massa maken. Als dit wel zo is: dynamo opnieuw laten wikkelen. Dat is duur dus gewoon een andere pakken.

diodes kan je doormeten met een eenvoudige universeelmeter. Van de eend weet ik het niet, maar van bv de mini kon je de gelijkrichter/spanningsregelaar als 1 blokje los kopen en in je dynamo schroeven. Bij een eend-dynamo heb ik nog nooit gekeken waar de diodes zitten. Misschien kan je ze wel per stuk vervangen???

kontaktring en koolborstels: als de kontaktring versleten is dan afdraaien. koolborstels kan je los kopen.

mijn eerste verdenking zou zijn: er is een diode doorgebrand, die heeft intern kortsluiting veroorzaakt en daardoor een deel van het vermogen wat de dynamo opwekt ter plaatse omgezet in warmte. Dat was bij mini's en Japanse motoren 99 procent van de laadstroomproblemen het geval.

edit: gerard was sneller. Ik weet wel wat van dynamo's maar niet specifiek die van de eend. Even draadjes los en meten of een spoel kontakt maakt met de massa en je weet het

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 9 jan, 2014 11:42

Stator zijn die wikkelingen in het huis toch? Als die stuk is beschouw ik m maar even als verloren. Ik heb nog een aantal duceliers liggen die ik dan beter kan reviseren (met name lagers vervangen)

Rob en Gerard bedankt. Ik ga vanavond maar eens meten
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie