controle chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

controle chassis

Bericht door Metdefranseslag » zo 2 feb, 2014 11:48

Goedenmorgen,
Ik wil graag mijn chassis bekijken dmv een eenvoudige endoscoop. Vooraan in de bodemplaat zie ik 2 ronde gaten, is dit voldoende om de kritische punten aan de binnenkant te bekijken? Er zat 1 gat in de bodemplaat thv de ronde buis die door het chassis loopt en hier leek de binnenkant nog goed (groenig ipv bruin) .Als je op de bodemplaat klopt hoor ik wel wat roest liggen. Ben benieuwd naar de toestand van het chassis voor ik mijn keuzes ga maken hoe ik mijn eend uit 82 het beste kan restaureren/onderhouden. Het liefste laat ik hem "dans son jus" maar dan wel waterdicht natuurlijk.
M.v.g. Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Hilke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 735
Lid geworden op: di 10 apr, 2012 08:46
Locatie: Beverwijk

Bericht door Hilke » zo 2 feb, 2014 13:00

Goed kijken naar stukjes staal die aan het opbollen zijn, en dan vooral op de volgende punten:
Afbeelding

Met een Endoscoop kun je wel wat zien, maar vaak zul je belangrijke punten zowieso wel zien :)
Als je klopt, en er rammelt wat roest zou ik toch gaan kijken zonder endoscoop.
Heb je de tijd en ruimte...

kun je de boven plaat eraf halen, je pelt dan het randje aan de zijkant ophoog en dan licht je de plaat die erop ligt zo omhoog.

Hilke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 735
Lid geworden op: di 10 apr, 2012 08:46
Locatie: Beverwijk

Bericht door Hilke » zo 2 feb, 2014 13:01


Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » zo 2 feb, 2014 13:09

Hoi,
Dank voor je antwoord. Deze stukjes kende ik maar voor ik met een slijptol ga werken wil ik graag wat meer zekerheid. Aan de buitenkant heb ik nog nergens doorheen kunnen prikken maar een chassis roest voornamelijk van binnenuit? Die endoscoop was ik trouwens toch nodig en was niet duur.
Fijne dag verder,
Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Hilke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 735
Lid geworden op: di 10 apr, 2012 08:46
Locatie: Beverwijk

Bericht door Hilke » zo 2 feb, 2014 13:19

in dat geval is het inderdaad handig om te gaan kijken met je endoscoop.

Waar zitten de gaten precies?

Bij mij was aan de bovenkant flink wat doorgeroest, en dus aan den onderkant ook wel wat zwakke puntjes zaten wat ervoor zorgde dat ze bij de crash op dat punt knikte. (dus ze kunnen best veel hebben :) )
Afbeelding

Chassis roesten inderdaad lekker van binnenuit, zodra je de mogelijkheid heb, boor 2 gaatjes aan de voorkant op de bodem van je chassis, dan kan er wel water in... maar heel belangrijk, ook weer uit!

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » zo 2 feb, 2014 14:03

De gaten zitten er al, links en rechts van die ribbels in de bodem onder de motor. Jouw verhaal heb ik gevolgd, mooi dat zoveel hun hulp aanbieden (en dat je zelf veel kan).
Veel succes nog.
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » za 8 feb, 2014 19:08

Vanmiddag even gekeken met de endoscoop. Geweldig ding, prima voor dit doeleind. Maar meer vragen gekregen dan antwoorden want 1 profiel leek gegalvaniseerd maar op het beruchte punt leek toch wel wat verrot te zijn. Ik weet het niet zeker want het is nog lastig om in te schatten waar je precies zit. Over het algemeen lijkt het chassis nog goed (slechts 1 plekje aan de buitenkant verrot) en ik vermoed dat er of een ander chassis onder zit of er is het een of het ander aan de binnenkant gedaan. Ik ga het nog maar eens goed bekijken.
Goed weekend allen,
Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » za 8 feb, 2014 19:29

Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » za 8 feb, 2014 19:37

eindelijk gelukt om direct een foto te plaatsenAfbeelding
Laatst gewijzigd door Metdefranseslag op zo 23 mar, 2014 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1955
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 8 feb, 2014 19:43

het is een destructieve methode, maar ik zou er eens flink met een schroevendraaier in steken. Dan zie je vanzelf hoe rot het is.

maar persoonlijk denk ik dat je chassis wel zijn beste tijd gehad heeft.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » za 8 feb, 2014 20:03

Even ter verduidelijking, het gat wat je ziet zit in de bodemplaat en je kijkt nu naar het inwendige. Aan de buitenkant heb ik al geprikt maar op 1 plekje na tot nu toe nog niet doorheen gegaan.
Gr. Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 8 feb, 2014 20:13

Ik zou de gaten eens wat groter slijpen en dan kijken hoe rot het is. Is het heel erg dan het chassis demonteren, op de kop leggen en alle rotte delen er uit slijpen en nieuwe delen er in lassen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Bartjes2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 20 sep, 2013 22:58
Locatie: Uithoorn

Bericht door Bartjes2cv » za 8 feb, 2014 22:45

Beste Michel,

De "gegalvaniseerde" binnenzijde is in mijn beleving gewoon blank ijzer; vandaar dat ze veelal vanuit binnen roesten. Toen mijn eend nog in elkaar zat , had ik ook de hoop het met een aantal plaatjes te kunnen redden. Toch maar mijn eend uit elkaar gehaald, dan heb je gelijk overzicht over alles. Veel velsnaden waren bij de mijne flink rot, en ook de achter "poten" waren gewoon bros. In mijn geval een nieuw chassis dus.
Zoals Boudewijn al aangeeft; slechte plekken open slijpen en verder kijken. Mocht je verder gaan met dit chassis; de "doos"goed behandelen, en waar je bij kan de velsnaden ook, om het roest proces te stoppen.

Veel succes !!

Bart
Citröen 2cv 1984(vrouw blij!)
Citröen 2cv 1973 te koop
AK400 1974 (project 1)
Citroën 2cv 1988 verkocht (vrouw boos!)
Citröen 2cv 1984 (project 2)

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » zo 9 feb, 2014 10:54

Goedemorgen,
Dank voor de antwoorden. @Rob; prachtige eend is het geworden die van jou, ik heb het verhaal gelezen en ik begrijp nu ook de argwaan tov het chassis.
Helaas is het nu niet aan de orde om een nieuw chassis te bestellen dus ik hoop met wat herstelwerk dat ik nog 2 a 3 jaar kan rondrijden voor een waarschijnlijk onvermijdelijke wissel.
Fijne dag verder,
Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » zo 9 feb, 2014 19:24

Nogmaals gekeken en inderdaad meer rottigheid dan ik hoopte. Heb via het gat bij de ophanging vd veerpot nogmaals gekeken naar het profiel dat hierboven op de foto zichtbaar is. Daar waar die richting het voorwiel gaat zit het los van de bodemplaat omdat er aan de onderkant een randje is weggerot. Een volgende keer maar een stuk met de slijptol weghalen om de linkerkant te bekijken.
M.v.g.,
Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Plaats reactie