controle chassis
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
controle chassis
Goedenmorgen,
Ik wil graag mijn chassis bekijken dmv een eenvoudige endoscoop. Vooraan in de bodemplaat zie ik 2 ronde gaten, is dit voldoende om de kritische punten aan de binnenkant te bekijken? Er zat 1 gat in de bodemplaat thv de ronde buis die door het chassis loopt en hier leek de binnenkant nog goed (groenig ipv bruin) .Als je op de bodemplaat klopt hoor ik wel wat roest liggen. Ben benieuwd naar de toestand van het chassis voor ik mijn keuzes ga maken hoe ik mijn eend uit 82 het beste kan restaureren/onderhouden. Het liefste laat ik hem "dans son jus" maar dan wel waterdicht natuurlijk.
M.v.g. Michel
Ik wil graag mijn chassis bekijken dmv een eenvoudige endoscoop. Vooraan in de bodemplaat zie ik 2 ronde gaten, is dit voldoende om de kritische punten aan de binnenkant te bekijken? Er zat 1 gat in de bodemplaat thv de ronde buis die door het chassis loopt en hier leek de binnenkant nog goed (groenig ipv bruin) .Als je op de bodemplaat klopt hoor ik wel wat roest liggen. Ben benieuwd naar de toestand van het chassis voor ik mijn keuzes ga maken hoe ik mijn eend uit 82 het beste kan restaureren/onderhouden. Het liefste laat ik hem "dans son jus" maar dan wel waterdicht natuurlijk.
M.v.g. Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen
Goed kijken naar stukjes staal die aan het opbollen zijn, en dan vooral op de volgende punten:

Met een Endoscoop kun je wel wat zien, maar vaak zul je belangrijke punten zowieso wel zien
Als je klopt, en er rammelt wat roest zou ik toch gaan kijken zonder endoscoop.
Heb je de tijd en ruimte...
kun je de boven plaat eraf halen, je pelt dan het randje aan de zijkant ophoog en dan licht je de plaat die erop ligt zo omhoog.

Met een Endoscoop kun je wel wat zien, maar vaak zul je belangrijke punten zowieso wel zien

Als je klopt, en er rammelt wat roest zou ik toch gaan kijken zonder endoscoop.
Heb je de tijd en ruimte...
kun je de boven plaat eraf halen, je pelt dan het randje aan de zijkant ophoog en dan licht je de plaat die erop ligt zo omhoog.
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
Hoi,
Dank voor je antwoord. Deze stukjes kende ik maar voor ik met een slijptol ga werken wil ik graag wat meer zekerheid. Aan de buitenkant heb ik nog nergens doorheen kunnen prikken maar een chassis roest voornamelijk van binnenuit? Die endoscoop was ik trouwens toch nodig en was niet duur.
Fijne dag verder,
Michel
Dank voor je antwoord. Deze stukjes kende ik maar voor ik met een slijptol ga werken wil ik graag wat meer zekerheid. Aan de buitenkant heb ik nog nergens doorheen kunnen prikken maar een chassis roest voornamelijk van binnenuit? Die endoscoop was ik trouwens toch nodig en was niet duur.
Fijne dag verder,
Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen
in dat geval is het inderdaad handig om te gaan kijken met je endoscoop.
Waar zitten de gaten precies?
Bij mij was aan de bovenkant flink wat doorgeroest, en dus aan den onderkant ook wel wat zwakke puntjes zaten wat ervoor zorgde dat ze bij de crash op dat punt knikte. (dus ze kunnen best veel hebben
)

Chassis roesten inderdaad lekker van binnenuit, zodra je de mogelijkheid heb, boor 2 gaatjes aan de voorkant op de bodem van je chassis, dan kan er wel water in... maar heel belangrijk, ook weer uit!
Waar zitten de gaten precies?
Bij mij was aan de bovenkant flink wat doorgeroest, en dus aan den onderkant ook wel wat zwakke puntjes zaten wat ervoor zorgde dat ze bij de crash op dat punt knikte. (dus ze kunnen best veel hebben


Chassis roesten inderdaad lekker van binnenuit, zodra je de mogelijkheid heb, boor 2 gaatjes aan de voorkant op de bodem van je chassis, dan kan er wel water in... maar heel belangrijk, ook weer uit!
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
Vanmiddag even gekeken met de endoscoop. Geweldig ding, prima voor dit doeleind. Maar meer vragen gekregen dan antwoorden want 1 profiel leek gegalvaniseerd maar op het beruchte punt leek toch wel wat verrot te zijn. Ik weet het niet zeker want het is nog lastig om in te schatten waar je precies zit. Over het algemeen lijkt het chassis nog goed (slechts 1 plekje aan de buitenkant verrot) en ik vermoed dat er of een ander chassis onder zit of er is het een of het ander aan de binnenkant gedaan. Ik ga het nog maar eens goed bekijken.
Goed weekend allen,
Michel
Goed weekend allen,
Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Metdefranseslag op zo 23 mar, 2014 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1955
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
het is een destructieve methode, maar ik zou er eens flink met een schroevendraaier in steken. Dan zie je vanzelf hoe rot het is.
maar persoonlijk denk ik dat je chassis wel zijn beste tijd gehad heeft.
Gr Rob
maar persoonlijk denk ik dat je chassis wel zijn beste tijd gehad heeft.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
- Bartjes2cv
- Gebruiker
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 20 sep, 2013 22:58
- Locatie: Uithoorn
Beste Michel,
De "gegalvaniseerde" binnenzijde is in mijn beleving gewoon blank ijzer; vandaar dat ze veelal vanuit binnen roesten. Toen mijn eend nog in elkaar zat , had ik ook de hoop het met een aantal plaatjes te kunnen redden. Toch maar mijn eend uit elkaar gehaald, dan heb je gelijk overzicht over alles. Veel velsnaden waren bij de mijne flink rot, en ook de achter "poten" waren gewoon bros. In mijn geval een nieuw chassis dus.
Zoals Boudewijn al aangeeft; slechte plekken open slijpen en verder kijken. Mocht je verder gaan met dit chassis; de "doos"goed behandelen, en waar je bij kan de velsnaden ook, om het roest proces te stoppen.
Veel succes !!
Bart
De "gegalvaniseerde" binnenzijde is in mijn beleving gewoon blank ijzer; vandaar dat ze veelal vanuit binnen roesten. Toen mijn eend nog in elkaar zat , had ik ook de hoop het met een aantal plaatjes te kunnen redden. Toch maar mijn eend uit elkaar gehaald, dan heb je gelijk overzicht over alles. Veel velsnaden waren bij de mijne flink rot, en ook de achter "poten" waren gewoon bros. In mijn geval een nieuw chassis dus.
Zoals Boudewijn al aangeeft; slechte plekken open slijpen en verder kijken. Mocht je verder gaan met dit chassis; de "doos"goed behandelen, en waar je bij kan de velsnaden ook, om het roest proces te stoppen.
Veel succes !!
Bart
Citröen 2cv 1984(vrouw blij!)
Citröen 2cv 1973 te koop
AK400 1974 (project 1)
Citroën 2cv 1988 verkocht (vrouw boos!)
Citröen 2cv 1984 (project 2)
Citröen 2cv 1973 te koop
AK400 1974 (project 1)
Citroën 2cv 1988 verkocht (vrouw boos!)
Citröen 2cv 1984 (project 2)
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
Goedemorgen,
Dank voor de antwoorden. @Rob; prachtige eend is het geworden die van jou, ik heb het verhaal gelezen en ik begrijp nu ook de argwaan tov het chassis.
Helaas is het nu niet aan de orde om een nieuw chassis te bestellen dus ik hoop met wat herstelwerk dat ik nog 2 a 3 jaar kan rondrijden voor een waarschijnlijk onvermijdelijke wissel.
Fijne dag verder,
Michel
Dank voor de antwoorden. @Rob; prachtige eend is het geworden die van jou, ik heb het verhaal gelezen en ik begrijp nu ook de argwaan tov het chassis.
Helaas is het nu niet aan de orde om een nieuw chassis te bestellen dus ik hoop met wat herstelwerk dat ik nog 2 a 3 jaar kan rondrijden voor een waarschijnlijk onvermijdelijke wissel.
Fijne dag verder,
Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
Nogmaals gekeken en inderdaad meer rottigheid dan ik hoopte. Heb via het gat bij de ophanging vd veerpot nogmaals gekeken naar het profiel dat hierboven op de foto zichtbaar is. Daar waar die richting het voorwiel gaat zit het los van de bodemplaat omdat er aan de onderkant een randje is weggerot. Een volgende keer maar een stuk met de slijptol weghalen om de linkerkant te bekijken.
M.v.g.,
Michel
M.v.g.,
Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen