Pagina 1 van 2
controle chassis
Geplaatst: zo 2 feb, 2014 11:48
door Metdefranseslag
Goedenmorgen,
Ik wil graag mijn chassis bekijken dmv een eenvoudige endoscoop. Vooraan in de bodemplaat zie ik 2 ronde gaten, is dit voldoende om de kritische punten aan de binnenkant te bekijken? Er zat 1 gat in de bodemplaat thv de ronde buis die door het chassis loopt en hier leek de binnenkant nog goed (groenig ipv bruin) .Als je op de bodemplaat klopt hoor ik wel wat roest liggen. Ben benieuwd naar de toestand van het chassis voor ik mijn keuzes ga maken hoe ik mijn eend uit 82 het beste kan restaureren/onderhouden. Het liefste laat ik hem "dans son jus" maar dan wel waterdicht natuurlijk.
M.v.g. Michel
Geplaatst: zo 2 feb, 2014 13:00
door Hilke
Goed kijken naar stukjes staal die aan het opbollen zijn, en dan vooral op de volgende punten:
Met een Endoscoop kun je wel wat zien, maar vaak zul je belangrijke punten zowieso wel zien

Als je klopt, en er rammelt wat roest zou ik toch gaan kijken zonder endoscoop.
Heb je de tijd en ruimte...
kun je de boven plaat eraf halen, je pelt dan het randje aan de zijkant ophoog en dan licht je de plaat die erop ligt zo omhoog.
Geplaatst: zo 2 feb, 2014 13:01
door Hilke
Geplaatst: zo 2 feb, 2014 13:09
door Metdefranseslag
Hoi,
Dank voor je antwoord. Deze stukjes kende ik maar voor ik met een slijptol ga werken wil ik graag wat meer zekerheid. Aan de buitenkant heb ik nog nergens doorheen kunnen prikken maar een chassis roest voornamelijk van binnenuit? Die endoscoop was ik trouwens toch nodig en was niet duur.
Fijne dag verder,
Michel
Geplaatst: zo 2 feb, 2014 13:19
door Hilke
in dat geval is het inderdaad handig om te gaan kijken met je endoscoop.
Waar zitten de gaten precies?
Bij mij was aan de bovenkant flink wat doorgeroest, en dus aan den onderkant ook wel wat zwakke puntjes zaten wat ervoor zorgde dat ze bij de crash op dat punt knikte. (dus ze kunnen best veel hebben

)
Chassis roesten inderdaad lekker van binnenuit, zodra je de mogelijkheid heb, boor 2 gaatjes aan de voorkant op de bodem van je chassis, dan kan er wel water in... maar heel belangrijk, ook weer uit!
Geplaatst: zo 2 feb, 2014 14:03
door Metdefranseslag
De gaten zitten er al, links en rechts van die ribbels in de bodem onder de motor. Jouw verhaal heb ik gevolgd, mooi dat zoveel hun hulp aanbieden (en dat je zelf veel kan).
Veel succes nog.
Geplaatst: za 8 feb, 2014 19:08
door Metdefranseslag
Vanmiddag even gekeken met de endoscoop. Geweldig ding, prima voor dit doeleind. Maar meer vragen gekregen dan antwoorden want 1 profiel leek gegalvaniseerd maar op het beruchte punt leek toch wel wat verrot te zijn. Ik weet het niet zeker want het is nog lastig om in te schatten waar je precies zit. Over het algemeen lijkt het chassis nog goed (slechts 1 plekje aan de buitenkant verrot) en ik vermoed dat er of een ander chassis onder zit of er is het een of het ander aan de binnenkant gedaan. Ik ga het nog maar eens goed bekijken.
Goed weekend allen,
Michel
Geplaatst: za 8 feb, 2014 19:29
door Metdefranseslag
Geplaatst: za 8 feb, 2014 19:37
door Metdefranseslag
eindelijk gelukt om direct een foto te plaatsen

Geplaatst: za 8 feb, 2014 19:43
door RobM
het is een destructieve methode, maar ik zou er eens flink met een schroevendraaier in steken. Dan zie je vanzelf hoe rot het is.
maar persoonlijk denk ik dat je chassis wel zijn beste tijd gehad heeft.
Gr Rob
Geplaatst: za 8 feb, 2014 20:03
door Metdefranseslag
Even ter verduidelijking, het gat wat je ziet zit in de bodemplaat en je kijkt nu naar het inwendige. Aan de buitenkant heb ik al geprikt maar op 1 plekje na tot nu toe nog niet doorheen gegaan.
Gr. Michel
Geplaatst: za 8 feb, 2014 20:13
door Boudewijn
Ik zou de gaten eens wat groter slijpen en dan kijken hoe rot het is. Is het heel erg dan het chassis demonteren, op de kop leggen en alle rotte delen er uit slijpen en nieuwe delen er in lassen.
Geplaatst: za 8 feb, 2014 22:45
door Bartjes2cv
Beste Michel,
De "gegalvaniseerde" binnenzijde is in mijn beleving gewoon blank ijzer; vandaar dat ze veelal vanuit binnen roesten. Toen mijn eend nog in elkaar zat , had ik ook de hoop het met een aantal plaatjes te kunnen redden. Toch maar mijn eend uit elkaar gehaald, dan heb je gelijk overzicht over alles. Veel velsnaden waren bij de mijne flink rot, en ook de achter "poten" waren gewoon bros. In mijn geval een nieuw chassis dus.
Zoals Boudewijn al aangeeft; slechte plekken open slijpen en verder kijken. Mocht je verder gaan met dit chassis; de "doos"goed behandelen, en waar je bij kan de velsnaden ook, om het roest proces te stoppen.
Veel succes !!
Bart
Geplaatst: zo 9 feb, 2014 10:54
door Metdefranseslag
Goedemorgen,
Dank voor de antwoorden. @Rob; prachtige eend is het geworden die van jou, ik heb het verhaal gelezen en ik begrijp nu ook de argwaan tov het chassis.
Helaas is het nu niet aan de orde om een nieuw chassis te bestellen dus ik hoop met wat herstelwerk dat ik nog 2 a 3 jaar kan rondrijden voor een waarschijnlijk onvermijdelijke wissel.
Fijne dag verder,
Michel
Geplaatst: zo 9 feb, 2014 19:24
door Metdefranseslag
Nogmaals gekeken en inderdaad meer rottigheid dan ik hoopte. Heb via het gat bij de ophanging vd veerpot nogmaals gekeken naar het profiel dat hierboven op de foto zichtbaar is. Daar waar die richting het voorwiel gaat zit het los van de bodemplaat omdat er aan de onderkant een randje is weggerot. Een volgende keer maar een stuk met de slijptol weghalen om de linkerkant te bekijken.
M.v.g.,
Michel