motor loopt slecht

Rob Schipper
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 13 apr, 2013 09:03
Locatie: Huizen

motor loopt slecht

Bericht door Rob Schipper » do 13 feb, 2014 19:21

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een eend gekocht uit 1983. Hij ziet er prima uit en liep goed. Nu heb ik vandaag een probleem gekregen. Ik reed op de snelweg en de eend begon in te houden. Nu werkt mijn benzinemeter niet en ik dacht dat de tank leeg was (was ook zo) Reservetankje erin gekieperd. Vanaf dit moment loopt hij slecht. De motor loopt alleen als ik pulserend gas geef. Het lijkt wel alsof hij niet voldoende benzine krijgt. De benzinepomp levert voldoende.Ik hebde carburateur nagekeken maar ik kan niets vinden. Ik zag dat ik op mijn carburateur stond 26/18. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 13 feb, 2014 20:37

Mijn eerste gedachte is dat er door het leegrijden van de tank er romme/vuill wat in de tank zat is aangezogen en nu dus in je brandstofpomp en carburateur is gekomen :cry:

Hoe heb je de carburateur nagekeken?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 13 feb, 2014 21:25

Bertje Beige schreef:Mijn eerste gedachte is dat er door het leegrijden van de tank er romme/vuill wat in de tank zat is aangezogen en nu dus in je brandstofpomp en carburateur is gekomen :cry:

Hoe heb je de carburateur nagekeken?
+1

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » do 13 feb, 2014 21:38

+2 :wink:
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Rob Schipper
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 13 apr, 2013 09:03
Locatie: Huizen

Bericht door Rob Schipper » vr 14 feb, 2014 09:34

Ik heb de brandstofpomp gecontroleerd, geeft ruim voldoende benzine denk ik. De carburateur heb ik gedemonteerd en geprobeerd schoon te maken. Ik zie in de boeken altijd solex 26/35 staan, op mijne staat 26/18?? Verder lijkt hij hetzelfde.... De sproeiers zijn schoon. Ik heb de boel daarna weer gemonteerd. Als ik gas geef en de tweede klep gaat open dan slaat hij af.. Wat zie ik over het hoofd?

Rob

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 14 feb, 2014 10:35

Het zou kunnen dat het filtertje op de carburator verstop is (nr 1)
Als hij enkel stilvalt bij gas geven zou het ook kunnen dat het systeem om extra benzine toe te voegen verstopt of defect is.
Dit werkt met een diafragmapompje.
Het diafragma (nr2) kan kapot zijn of er is een verstopping in het systeem.
Je kan dit makkelijk controleren. Als het luchtfilter eraf is en je geeft gas dan moet er benzine uit het buisje (nr3 of daar ergens in de buurt) komen.
Dit is een afbeelding van een 26/18 carb gevonden op het net.
Afbeelding

Rob Schipper
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 13 apr, 2013 09:03
Locatie: Huizen

Bericht door Rob Schipper » vr 14 feb, 2014 10:56

Het filtertje is schoon en het pompje werkt goed. Ik heb links boven( op de foto) nog een deel zitten met een stangetje eraan.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 14 feb, 2014 12:09

Dat zat op de carb op de foto ook
alleen daar is een blingbling plaatje op gezet

dat deel heeft te maken met een gasklepvertrager als de choke aan staat
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Rob Schipper
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 13 apr, 2013 09:03
Locatie: Huizen

Bericht door Rob Schipper » vr 14 feb, 2014 16:16

Ik heb de primaire sproeier nog maar eens doorgeprikt en de boel weer gemonteerd. De eend loopt nu weer goed maar welke actie dit heeft bereikt weet ik niet. Wat is trouwens het verschil tussen een solex 26/35 en een 26/18?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 15 feb, 2014 09:02

Die cijfers staan voor de venturie (het vernauwde deel) van de doorstroming.2 cijfers is dus een dubbele carburator

Rob Schipper
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 13 apr, 2013 09:03
Locatie: Huizen

Bericht door Rob Schipper » za 15 feb, 2014 13:38

Levert de ene meer "vermogen" dan de ander?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 15 feb, 2014 15:02

Een carb.26/35 kan ik begrijpen,dat je met een venturie van 26 zuinig kan rijden en er dan 35 bij opend voor meer vermogen.
maar dat gaat volgens nij bij die andere niet op.Zijn die cijfers wel goed.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 15 feb, 2014 15:42

starten, even volgas geven en dan hand op carb leggen!! dan zuig hij hopelijk al het vuil wel weg. zo niet deksel er af en de 2 benzine sproeiers door spuiten met perslucht!

Rob Schipper
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 13 apr, 2013 09:03
Locatie: Huizen

Bericht door Rob Schipper » zo 16 feb, 2014 13:23

Ik heb bij Burton car companie gezien dat een solex 26/18 bij een eend hoort met centrifugaal koppeling..

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 16 feb, 2014 17:24

Die 26/18 staat op de carburateur zelf.
Op het losse plaatje wat er aan hangt staat 26/38.
Wat hier de logica van is is me een raadsel.

Plaats reactie