Pagina 1 van 2
motor loopt slecht
Geplaatst: do 13 feb, 2014 19:21
door Rob Schipper
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden een eend gekocht uit 1983. Hij ziet er prima uit en liep goed. Nu heb ik vandaag een probleem gekregen. Ik reed op de snelweg en de eend begon in te houden. Nu werkt mijn benzinemeter niet en ik dacht dat de tank leeg was (was ook zo) Reservetankje erin gekieperd. Vanaf dit moment loopt hij slecht. De motor loopt alleen als ik pulserend gas geef. Het lijkt wel alsof hij niet voldoende benzine krijgt. De benzinepomp levert voldoende.Ik hebde carburateur nagekeken maar ik kan niets vinden. Ik zag dat ik op mijn carburateur stond 26/18. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Geplaatst: do 13 feb, 2014 20:37
door Bertje Beige
Mijn eerste gedachte is dat er door het leegrijden van de tank er romme/vuill wat in de tank zat is aangezogen en nu dus in je brandstofpomp en carburateur is gekomen
Hoe heb je de carburateur nagekeken?
Geplaatst: do 13 feb, 2014 21:25
door LPGo
Bertje Beige schreef:Mijn eerste gedachte is dat er door het leegrijden van de tank er romme/vuill wat in de tank zat is aangezogen en nu dus in je brandstofpomp en carburateur is gekomen
Hoe heb je de carburateur nagekeken?
+1
Geplaatst: do 13 feb, 2014 21:38
door Ducksen
+2
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 09:34
door Rob Schipper
Ik heb de brandstofpomp gecontroleerd, geeft ruim voldoende benzine denk ik. De carburateur heb ik gedemonteerd en geprobeerd schoon te maken. Ik zie in de boeken altijd solex 26/35 staan, op mijne staat 26/18?? Verder lijkt hij hetzelfde.... De sproeiers zijn schoon. Ik heb de boel daarna weer gemonteerd. Als ik gas geef en de tweede klep gaat open dan slaat hij af.. Wat zie ik over het hoofd?
Rob
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 10:35
door voeteir
Het zou kunnen dat het filtertje op de carburator verstop is (nr 1)
Als hij enkel stilvalt bij gas geven zou het ook kunnen dat het systeem om extra benzine toe te voegen verstopt of defect is.
Dit werkt met een diafragmapompje.
Het diafragma (nr2) kan kapot zijn of er is een verstopping in het systeem.
Je kan dit makkelijk controleren. Als het luchtfilter eraf is en je geeft gas dan moet er benzine uit het buisje (nr3 of daar ergens in de buurt) komen.
Dit is een afbeelding van een 26/18 carb gevonden op het net.
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 10:56
door Rob Schipper
Het filtertje is schoon en het pompje werkt goed. Ik heb links boven( op de foto) nog een deel zitten met een stangetje eraan.
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 12:09
door brammie
Dat zat op de carb op de foto ook
alleen daar is een blingbling plaatje op gezet
dat deel heeft te maken met een gasklepvertrager als de choke aan staat
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 16:16
door Rob Schipper
Ik heb de primaire sproeier nog maar eens doorgeprikt en de boel weer gemonteerd. De eend loopt nu weer goed maar welke actie dit heeft bereikt weet ik niet. Wat is trouwens het verschil tussen een solex 26/35 en een 26/18?
Geplaatst: za 15 feb, 2014 09:02
door Gerard2cv
Die cijfers staan voor de venturie (het vernauwde deel) van de doorstroming.2 cijfers is dus een dubbele carburator
Geplaatst: za 15 feb, 2014 13:38
door Rob Schipper
Levert de ene meer "vermogen" dan de ander?
Geplaatst: za 15 feb, 2014 15:02
door Gerard2cv
Een carb.26/35 kan ik begrijpen,dat je met een venturie van 26 zuinig kan rijden en er dan 35 bij opend voor meer vermogen.
maar dat gaat volgens nij bij die andere niet op.Zijn die cijfers wel goed.
Geplaatst: za 15 feb, 2014 15:42
door Ramon
starten, even volgas geven en dan hand op carb leggen!! dan zuig hij hopelijk al het vuil wel weg. zo niet deksel er af en de 2 benzine sproeiers door spuiten met perslucht!
Geplaatst: zo 16 feb, 2014 13:23
door Rob Schipper
Ik heb bij Burton car companie gezien dat een solex 26/18 bij een eend hoort met centrifugaal koppeling..
Geplaatst: zo 16 feb, 2014 17:24
door Thijs
Die 26/18 staat op de carburateur zelf.
Op het losse plaatje wat er aan hangt staat 26/38.
Wat hier de logica van is is me een raadsel.