Dyane 6 '81 95 of 98 tanken?????

Plaats reactie
Hendrik
Beginner
Beginner

Dyane 6 '81 95 of 98 tanken?????

Bericht door Hendrik » wo 26 feb, 2014 22:30

Vandaag moest ik naar Creil toe en dat ligt in de NOP (Noordoostpolder).
Normaal tank ik 98 maar de pomp was stuk dus heb ik maar eens 95 getankt heb wel loodvervanger toegevoegd.
Viel wel op dat de Dyane veel vlotter reed dan op 98 en zuiniger. Ik weet dat je moet uitkijken voor pingelen maar daar heb ik niets van gemerkt. Zijn er Dyane rijders die altijd 95 tanken en dat het dus geen kwaad kan? 98 is een stuk duurder! Moet je bij 98 ook loodvervanger gebruiken?

Afbeelding

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » wo 26 feb, 2014 22:38

Als de originele motor er in zit is denk ik wel 98 nodig.
De compressie is hoger en zal daardoor eerder pingelen.
Lood vervanger op zich zal niets nuttigs toevoegen tenzij het ook oktaan getal verhoogt.
Als de omgevingstemperatuur laag is, is de kans op pingelen wel lager.
Zolang je niets hoort zal het wel mee vallen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door vanVeller » wo 26 feb, 2014 22:40

Loodvervanger heb je nooit meer nodig, de 2CV is geschikt voor ongelode benzine.
95 heeft een lager octaan dan 98, dat extra octaan geeft de motor wat meer pit en tegen pingelen.

Ik tank altijd 95, ieder zijn keuze
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » do 27 feb, 2014 11:10

loodvervanger idd niet nodig.

zelf tank ik in de dyane blokjes die ik heb altijd gewoon 95. ben daar mee gestart in italie (kon daar geen 98 vinden), het was daar tot 50 graden in romen en ik heb geen last van pingelen gehad. met de caravan erachter (veel te zwaar) wil ik nog wel eens 97 tanken als ik de snelweg opga voor het beetje extra vermogen at je zou moeten hebben

maar het is ieder zijn eigen keuze en bij MIJ gaat het dus goed op 95
J B

just drive like you stole it

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 27 feb, 2014 12:19

Tsja, al zovaak besproken: sommige Dyanes trekken het wel, sommige niet. De mijne niet. Ik heb een fles TetraBoost gekocht (ja, lood dus) en als ik geen 98 kan vinden doe ik daar een dopje van bij. Dit is dus een loodtoevoeging, die zonder ethanol toe te voegen (want dat zit dus in die 'normale' octaanboosters) het octaangetal verhoogt. Ik heb nooit meer last gehad van pingelen en de motor loopt veel beter.

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » do 27 feb, 2014 17:05

Loodvervanger is geheel overbodig.
Ergens op de site van Cats staat precies uitgelegd waarom.

Mijn Dyane loopt op LPG, daar zit niet erg veel lood in.....

Maar deze discussie blijft terugkomen omdat veel mensen niet het verschil willen of kunnen maken tussen octaangetal en lood(vervanger).

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 27 feb, 2014 17:31

LPG heeft een hoog octaangetal, maar wel een hogere verbrandingstemperatuur.

Lood in benzine was voor ijzeren blokken noodzaak, maar ook een onderdeel om het octaangetal te verhogen. De 'moderne' octaanboosters zijn echter op ethanolbasis, en dat is niet de e85 uit de pomp, maar andere zooi. Die hebben bij mij de vlotter van de carburateur omzeep geholpen. Nu ik dus 'lood' tank als ik er 95 in mik is de auto 150% beter gaan lopen. Dus tsja. het ligt er maar aan wat je erin mikt :)

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door JanR » vr 28 feb, 2014 11:49

Blijft een lastig verhaal, ik reed op 95, maar mijn Dyane liep daar niet echt lekker op, rijd nu 98 met loodvervanger en dat gaat super. Als ik toevallig 95 tank doe ik er loodvervanger bij
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » za 1 mar, 2014 10:30

Ik vraag me sterk af of het niet psychisch is.....
Toen mijn lokale pomp stopte met de 98 ben ik maar 95 gaan tanken. Ik heb nog nooit verschil gemerkt, met diverse A-type motoren.

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 1 mar, 2014 10:46

meet je compressie eens? Als de compressie nog zoals nieuw is dan is het logisch dat 'ie niet op 95 wil rijden, maar hoe ouder de motor hoe lager de compressie, hoe minder de kans op pingelen.

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Robcap » za 1 mar, 2014 11:58

Loodvervanger heb je nodig om te voorkomen dat je uitlaatklep en -zittingen verbranden. Vroeger zat er Tetraethyllood in de benzine, dit verhoogde ook het octaangetal. Maar dat zit er niet meer in, slecht voor het milieu.
Het lijkt erop dat onze Eend motoren redelijk tegen ongelode benzine kunnen, dus je zou zonder loodtoevoging kunnen.
Maar feitelijk zou je de uitlaat kleppen zittingen moeten vervangen voor geharde exemplaren, die beter tegen ongelode benzine kunnen, of een loodvervanger gebruiken.
Dit schrijft Cats: http://www.cats-citroen.net/citroen/unleadedfuel.html
Running on unleaded fuel
So what can you do to run on unleaded fuel? There are 3 basic options.

Keep going.
Most cars built after the 1970s seem to have very few problems with unleaded fuel. As long at the proper octane leve for your engine is used, the ignition won't need any modifications. A testimony to this is that most Citroëns (we've tried DS, GS, GSA and CX) run on LPG without any problems. LPG (Liquid Propane Gas) contains no lead or lead replacement. These cars usually do a high anual milages (otherwise the LPG system isn't cost effective).
Please note that I don't take any responsibility if something goes wrong when you apply this information on your or other cars! As you will probably understand by now, there is always some risc involved.

Use additives.
There are some good additives available. Red-line and Wynns produce good proven additives. Some additives also provide an octane boost. This means that: 95 octane unleaded + additive = 98 (or more) octane leaded. However, always read the instructions on the bottle carefully before using this stuff! Most additives need to be mixed into the fuel properly and will sink tot he bottom if the car is left standing for a longer period of time. Therefore it is better to store the car with a full tank of unleaded petrol if it will not run for more then a month.

Convert the engine to unleaded.
This involves replacing the exhaust valves and seats by hardened ones as used in modern engines. Most engine rebuilters only have/use hardened components anyway. For an A-type engine this costs 100-200 euro per cylinderhead, depending on the wear of the head.
Het octaan getal is een referentie maat voor de klopvastheid van de brandstof.
De bedoeling is dat de brandstof ontbrand op het gewenste moment door de vonk van de bougie, en niet door zelfontbranding.
Als er zelfontbranding optreedt, gaat de motor pingelen, en dat is schadelijk voor het mechaniek.

Dit staat hierover in Cats:
Octane
The octane level is usually denoted by a number in the fuel type (usually in the 85-105 range). The octane reduces the risc of "knocking" and/or "pinking" in the combustion chamber. Pinking sounds as if a small stone is rambling around in an empty sump. The higher the octane level, the better the resistance to knocking. Apart from the octane level, the compression ratio is also highly related to knocking/pinking. As the compression ratio increases, so does the risk of knocking/pinking. Most Citroën engines need 98 or 97 octane. To be certain about your engine, check the owners manual of your car. All flat twin and flat four engines are listed here, all engines suited for 95 octane are specially marked, all others need 98 octane
Je moet dus wel degelijk kijken of je motor geschikt is voor 95 of 98 octaan brandstof. Kijk even hier http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... arbox.html
Dus om je octaangetal te verhogen moet je een octaan booster geruiken. Lees wat er op het flesje staat.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Plaats reactie