Einde oefening? Update: auto rijdt weer!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Einde oefening? Update: auto rijdt weer!

Bericht door Michiel van G. » za 5 apr, 2014 17:21

Vandaag de Dyane uit de stalling gehaald.
De eigenaar van de stalling had er maar een plaat onder gelegd, zowat 1/3 van de carterinhoud lag daarop...

Bij het starten na stilstand ging het al niet lekker, de auto sloeg niet goed aan.
Kijken: hele vlotterkamer vol benzine. Dat eruit gehaald, opnieuw proberen. Niets.
Flink doorstarten en met grote zwarte wolken sloeg de auto aan. Daarna liep ze redelijk, doch vreselijk onregelmatig. Op de snelweg heel even de 100 aangetikt en toen zakte de snelheid plank gas terug naar 90, en kwam er niet meer bovenuit.

Wat is er in 's hemelsnaam aan de hand?

zowat alles is al vernieuwd, dus ik vrees dat het blok de geest heeft gegeven.
-olielekkage komt tussen de carterhelften vandaan
- om en om doet een cilinder niet lekker mee

specs:
nieuwe pakkingen: spruitstuk/carburateur/olievulpijp
nieuwe bougies/kabels
123-ontsteking
vlotterhoogte uitstekend, nieuwe pakking er ook tussen
kleppen gesteld

:cry:
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op zo 6 apr, 2014 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 5 apr, 2014 17:31

Dat klinkt niet goed. Ik denk dat het olieverlies niet meteen iets te maken heeft met het slechte rijden. Mijn blokje zweet wel iets tussen de carterhelften en daar maak ik me niet druk om. Maar 1/3e vind ik wel veel. Is het niet je aftapplug waar t lekt? Of op een andere plek dat zijn weg naar beneden zoekt?

Misschien je bobine slecht? En wat voor vulpijp heb je erop gezet?

Deed ie t wel goed voordat je 'm in de stalling zette?

Anders compressie meten als je de toestand van het blok wil weten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 5 apr, 2014 17:40

De druppels hangen rondom de carterhelften, na schoonmaken goed te zien.
Bobine heb ik vervangen, getest met een goede reserve, omgepoold maar doet niets.
Vulpijp is een goede tweedehands. De waterkolom gaf praktisch een gelijke druk aan vorig jaar.

Het gekke is: als je hem start loopt hij redelijk stationair, maar geef je gas dan gaat hij knetteren in de uitlaat en op een cilinder lopen. Andere bougie net nog even getest, maar doet ook niets... Een beetje moedeloos maakt het me, want al enige tijd had de motor wat kuren (voornamelijk traag!) maar dit slaat alles. Net of hij een vastloper heeft gehad oid. (hoewel dat de zwarte rook niet verklaart)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 5 apr, 2014 17:46

Er staat me iets bij dat zwarte rook een slechte verbranding inhoudt. Klopt ook wel als ie maar 90 gaat.

Andere bougiekabels misschien proberen? Je zult zaken moeten uitsluiten.

Of in de carburateur iets stuk. Een membraampje misschien.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 5 apr, 2014 17:48

De bougies vonken uitstekend. Ik heb een vaag vermoeden dat het hem wéér in de carburateur zit. Die is al eens vervangen door een nieuwe, nadat de auto erg inhield. Maar daarmee was dát weg. Het huidige inhouden is van nogal andere aard.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 5 apr, 2014 18:28

Met een blok waar 1/3de van de olie gewoon al stilstaand uitloopt zou ik zelf niet erg gerust rondrijden. Al is het wel gek dat het echt vantussen de helften zou lopen. Ik gok eerder keerringen, oliepomp, oliesensor of iets dergelijks. Als er zoveel olie in stilstand tussen de helften verdwijnt moeten volgens mij de carterbouten en -moeren al (half) loszitten. Tenzij het blok ooit gesplitst is en weer zonder pakking in elkaar gevezen is?

't Is balen maar als ik jou was ging ik meteen over tot revisie. Van dit blok of een ander. Neem in ieder geval een oude AM2. Met een beetje geluk rijd je dan binnen een maand weer zorgeloos rond.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 5 apr, 2014 18:31

jup.. daar zat ik ook al aan te denken, want echt fijn is dit blokje nooit geweest. Het ging nooit harder dan 100-110 en liep erg onregelmatig.

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 414
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » zo 6 apr, 2014 07:08

Luchtfilter verstopt??
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 6 apr, 2014 08:31

sproeier(s) verstopt!

olie lekkage heeft niks te maken met slecht lopen als er genoeg olie in zit!




! check de kleine eerste trap (primaire) even en de secundaire ook! spuit de carb even door met perslucht! heb je dat niet kan je ook het volgende doen.

motor starten, vol gas geven en dan een paar keer achter elkaar veel toeren laten draaien en dan snel je hand op (als je op vol toeren zit) de carb leggen zodat hij geen lucht meer krijgt dan lukt het meestal ook wel dat de vuiltjes weg geblazen /zogen worden!

door stilstand kan dat!! benzine gaat kleven vuil gaat er minder goed door heen.
ik als jou verhalen zo lees zou ik ook een keer naar je sproeier bezetting (laten)kijken
misschien zal je beter af zijn met een iets grotere secundaire sproeier, normaal bij am2 is de secundaire een erg kleine sproeier, omdat de eerste heel groot is, dit is compleet anders als bij eend
eend 102 en 87,5
am2 blok 120 en 70 niet allemaal geloof ik

als ik het zo hoor zou ik van die 70 een 100 maken en weer proberen! gewoon een kopen kan je altijd nog terug.
succes

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 6 apr, 2014 11:26

vol gas geven heeft geen zin, hij maakt namelijk geen toeren.
Maar ik ga zometeen eens even de boel schoonmaken en kijken of ik hem opnieuw kan afstellen.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 6 apr, 2014 11:30

logisch dan moet je dus eerst je sproeiers schoonmaken!!
hahaha,

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 6 apr, 2014 12:51

Zwart roken is een veel te rijk mengsel. Zijn je bougies zwart of hebben die een "koffie met melk" kleur?
Het olie lekken is een ander probleem, een olie lekkende motor moet verder gewoon goed kunnen draaien.
Komt de motor niet op toeren omdat die inhoud? Dat zou dan weer kunnen komen door verstopte sproeiers, maar dat rijmt weer niet met zwarte wolken uit de uitlaat :roll:

Zou ook maar eens een compressie meting (laten) doen.
Waar woon je, ik heb nl. een compressiemeter en wil het geheel zelf ook wel eens beoordelen.

edit: Zeist, dat is me helaas net iets te ver weg......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 6 apr, 2014 18:45

Ben vandaag bezig geweest. Andere carburateur geplaatst, onderste gasklep bleek gebroken...
Alle sproeiers gereinigd, zo ook de vlotterkamers en nu lijkt het er weer een beetje op. Filmpje volgt dadelijk.
Misschien nog even de sproeiers vervangen zoals Ramon zei.

Olie komt van tussen de naad van het carter, zowel voor als achter. Zal de vulpijp nog 'ns testen.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 6 apr, 2014 18:56

eerst rijden en voelen daarna pas met sproeiers gaan proberen!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 6 apr, 2014 19:56

Auto rijdt weer!

Testfilmpje op youtube

Nu enkel het olielek nog opsporen.

Plaats reactie