Draadeind cilinderkop en tuimelaar as gebroken

Plaats reactie
maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Draadeind cilinderkop en tuimelaar as gebroken

Bericht door maartenmaris12 » zo 20 apr, 2014 19:09

Ik heb dus de cilinderkoppen van het motorblokje gehaald zodat ik de brilrubbers kon vervangen. Dat ging aan de linkerkant helemaal prima en ik krijg deze week de momentsleutel binnen waarmee ik de kop weer vast kan zetten (ja eerst het spruitstuk). Alleen aan de rechterkant zit ik met twee probleempjes. Ten eerste één van de draadeinden op de uitlaat van kop is afgebroken, met een tang krijg ik 'm er niet uit. Wellicht een kop erop lassen en dan proberen 'm er uit te draaien? En anders uitboren?

Afbeelding

Terwijl ik bezig was met het schoonmaken van de kop, merkte ik dat één van de tuimelaars wat losjes zat. Dit is het resultaat...

Afbeelding

Enig idee waar ik zo'n tuimelaar as nieuw kan krijgen?
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1652
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 20 apr, 2014 19:52

Wat dat draadeind betreft: Heb je al eens aan gedacht om naar een motorrevisiebedrijf te gaan?
Kosten zullen meevallen , als te tenminste de zaak niet verkloot door er zelf aan te gaan boren.

Die tuimelaar is verkrijgbaar bij elke 2Cv specialist die zelf aan eendachtigen werkt.

Probeer een draadeind nooit zelf uit een cylinderkop te boren, dat gaat meestal fout !!!!

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » zo 20 apr, 2014 19:57

Ai ai dat is nou precies de reden waarom ik nog nooit een cilinderkop heb durven te demonteren. Complete motorwissel prima, maar een cilinderkop...

Ik heb vaker de tip gehoord van een kop erop lassen en dan losdraaien, dus als je lassen kan...

En geen idee waar je een tuimelaaras kan kopen. Ik zou het uit een sloopblok halen.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » zo 20 apr, 2014 20:11

Raar dat ze me dat bij Burton niet hebben verteld toen. Ik had een aantal onderdelen meegenomen waaronder het nieuwe draadeind wat in het stuk van de uitlaat van de cilinderkop moet. Daar is nu niets meer aan te doen, maar ik hoop natuurlijk wel dat een gespecialiseerd iemand het er nog wel uit krijgt. Ik zal er zelf in elk geval niet aan zitten.

Het gaat trouwens alleen om de tuimelaaras, niet om de tuimelaar zelf en de bijbehorende onderdelen. Enig idee of dit het goeie is? http://www.2cv-shop.nl/index.php/ds-id- ... id-ds.html
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » zo 20 apr, 2014 20:57

volgens mij xtaat er voor ID en DS en niet voor 2CV

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 20 apr, 2014 21:13

Ik heb wel een tuimelaar voor je. mag je zo ophalen.Wat die cilinderkop betreft idd moertje op lassen lekker hoog zetten dat las apparaat zodat het goed warm word.
Anders uitboren.
Aan die kant van de cilinderkop kan je als ik het goed heb helemaal doorboren dan past er een moertje achter. Anders een helicoil in zetten.
Stuur maar een pm als je langs wilt komen,je mag die kop wel meenemen kan ik wel eens wat proberen.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1938
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 20 apr, 2014 21:39

probeer het eens bij de ds en eendenspecialist in oldenbroek. Heeft tientallen eenden in gedemonteerde staat liggen, en een machinepark waar je van gaat watertanden.

dat is niet zo ver van Zeewolde.

maar in Dalfsen is het gratis, daar kan geen winkel tegenop.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » zo 20 apr, 2014 23:03

DucKKnutsel je hebt een PM.

Bedankt voor alle tips! Die tuimelaaras vervangen zal geen probleem zijn, alleen ik hoop dat het draadeind eruit krijgen ook gaat lukken. Anders zal ik eens langs de eendenspecialist in Oldenbroek gaan!
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » wo 30 apr, 2014 21:42

Zo, op de foto is de prima oplossing te zien, motortje zit weer bijna helemaal in elkaar!

Afbeelding

Overzichtje
Afbeelding

De koeltunnel moet er nog op, maar welke boutjes/moertjes/schroefjes moeten nou door deze twee gaatjes? Ik heb zo'n mooi bouten moertjes zakje voor de koelbeplating, maar geen idee welke hier in moeten.
Afbeelding

Vandaag de kleine momentsleutel van Burton binnen gekregen, de grote had ik al en die werkte prima! De kleine helaas niet, ik heb er bijna een boutje op het spruitstuk mee kapot gedraaid... Iemand enig idee waardoor dit komt? Overigens heb ik het motortje toen maar zonder momentsleutel in elkaar gezet en alles op gevoel gedaan. Uiteraard wel eerst het spruitstuk naar de cilinderkoppen zetten etc.
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Plaats reactie