Pagina 1 van 1

Draadeind cilinderkop en tuimelaar as gebroken

Geplaatst: zo 20 apr, 2014 19:09
door maartenmaris12
Ik heb dus de cilinderkoppen van het motorblokje gehaald zodat ik de brilrubbers kon vervangen. Dat ging aan de linkerkant helemaal prima en ik krijg deze week de momentsleutel binnen waarmee ik de kop weer vast kan zetten (ja eerst het spruitstuk). Alleen aan de rechterkant zit ik met twee probleempjes. Ten eerste één van de draadeinden op de uitlaat van kop is afgebroken, met een tang krijg ik 'm er niet uit. Wellicht een kop erop lassen en dan proberen 'm er uit te draaien? En anders uitboren?

Afbeelding

Terwijl ik bezig was met het schoonmaken van de kop, merkte ik dat één van de tuimelaars wat losjes zat. Dit is het resultaat...

Afbeelding

Enig idee waar ik zo'n tuimelaar as nieuw kan krijgen?

Geplaatst: zo 20 apr, 2014 19:52
door Geert
Wat dat draadeind betreft: Heb je al eens aan gedacht om naar een motorrevisiebedrijf te gaan?
Kosten zullen meevallen , als te tenminste de zaak niet verkloot door er zelf aan te gaan boren.

Die tuimelaar is verkrijgbaar bij elke 2Cv specialist die zelf aan eendachtigen werkt.

Probeer een draadeind nooit zelf uit een cylinderkop te boren, dat gaat meestal fout !!!!

Geplaatst: zo 20 apr, 2014 19:57
door SPOTeend
Ai ai dat is nou precies de reden waarom ik nog nooit een cilinderkop heb durven te demonteren. Complete motorwissel prima, maar een cilinderkop...

Ik heb vaker de tip gehoord van een kop erop lassen en dan losdraaien, dus als je lassen kan...

En geen idee waar je een tuimelaaras kan kopen. Ik zou het uit een sloopblok halen.

Geplaatst: zo 20 apr, 2014 20:11
door maartenmaris12
Raar dat ze me dat bij Burton niet hebben verteld toen. Ik had een aantal onderdelen meegenomen waaronder het nieuwe draadeind wat in het stuk van de uitlaat van de cilinderkop moet. Daar is nu niets meer aan te doen, maar ik hoop natuurlijk wel dat een gespecialiseerd iemand het er nog wel uit krijgt. Ik zal er zelf in elk geval niet aan zitten.

Het gaat trouwens alleen om de tuimelaaras, niet om de tuimelaar zelf en de bijbehorende onderdelen. Enig idee of dit het goeie is? http://www.2cv-shop.nl/index.php/ds-id- ... id-ds.html

Geplaatst: zo 20 apr, 2014 20:57
door schroef
volgens mij xtaat er voor ID en DS en niet voor 2CV

Geplaatst: zo 20 apr, 2014 21:13
door DucKKnutsel
Ik heb wel een tuimelaar voor je. mag je zo ophalen.Wat die cilinderkop betreft idd moertje op lassen lekker hoog zetten dat las apparaat zodat het goed warm word.
Anders uitboren.
Aan die kant van de cilinderkop kan je als ik het goed heb helemaal doorboren dan past er een moertje achter. Anders een helicoil in zetten.
Stuur maar een pm als je langs wilt komen,je mag die kop wel meenemen kan ik wel eens wat proberen.

Geplaatst: zo 20 apr, 2014 21:39
door RobM
probeer het eens bij de ds en eendenspecialist in oldenbroek. Heeft tientallen eenden in gedemonteerde staat liggen, en een machinepark waar je van gaat watertanden.

dat is niet zo ver van Zeewolde.

maar in Dalfsen is het gratis, daar kan geen winkel tegenop.

Gr Rob

Geplaatst: zo 20 apr, 2014 23:03
door maartenmaris12
DucKKnutsel je hebt een PM.

Bedankt voor alle tips! Die tuimelaaras vervangen zal geen probleem zijn, alleen ik hoop dat het draadeind eruit krijgen ook gaat lukken. Anders zal ik eens langs de eendenspecialist in Oldenbroek gaan!

Geplaatst: wo 30 apr, 2014 21:42
door maartenmaris12
Zo, op de foto is de prima oplossing te zien, motortje zit weer bijna helemaal in elkaar!

Afbeelding

Overzichtje
Afbeelding

De koeltunnel moet er nog op, maar welke boutjes/moertjes/schroefjes moeten nou door deze twee gaatjes? Ik heb zo'n mooi bouten moertjes zakje voor de koelbeplating, maar geen idee welke hier in moeten.
Afbeelding

Vandaag de kleine momentsleutel van Burton binnen gekregen, de grote had ik al en die werkte prima! De kleine helaas niet, ik heb er bijna een boutje op het spruitstuk mee kapot gedraaid... Iemand enig idee waardoor dit komt? Overigens heb ik het motortje toen maar zonder momentsleutel in elkaar gezet en alles op gevoel gedaan. Uiteraard wel eerst het spruitstuk naar de cilinderkoppen zetten etc.