Pagina 1 van 2
Accu opgeblazen, dynamo schuldige ??
Geplaatst: di 10 jun, 2014 16:42
door mark2cv
Mijn 2cv special uit 1983 is dit weekend door anwb geholpen. Hij starte niet meer en kreeg met startkabels niet aan de praat. Anwb gaf aan defecte dynamo. Stationair gaf hij 20 volt...... Volgens niet goed wetende anwb heeft 2cv geen spanningsregelaar ...... Zelf denk ik dat de spanningsregelaar is overleden. Zodoende spanningsregelaar & nieuwe accu besteld. Met zo'n nieuwe spanningsregelaar moet probleem dus nu toch over zijn ? Of, zoals garage adviseert, moet ik ook nog aan een nieuwe dynamo ?
Wie kan helpen ?
Geplaatst: di 10 jun, 2014 16:55
door engbokho
Eerst nieuwe spanningsregelaar monteren en de boel meten. Mag max 14,7 volt laden.
Stroomverdeler is van de ontsteking van andere auto's en zit niet op een eend.
Succes!
Geplaatst: di 10 jun, 2014 16:57
door marcopr
De spanningsregelaar regelt het voltage van de laadstroom bij een eend.
idd eerst vervangen en laadstroom meten met een voltmeter
Geplaatst: di 10 jun, 2014 18:26
door mark2cv
engbokho schreef:Eerst nieuwe spanningsregelaar monteren en de boel meten. Mag max 14,7 volt laden.
Stroomverdeler is van de ontsteking van andere auto's en zit niet op een eend.
Succes!
Idd, bedoelde spanningsregelaar, komt door de hitte 😀😀
Geplaatst: di 10 jun, 2014 18:32
door mark2cv
marcopr schreef:De spanningsregelaar regelt het voltage van de laadstroom bij een eend.
idd eerst vervangen en laadstroom meten met een voltmeter
Hoe meet je dit ? Wat heb ik daar voor nodig, een spanningsmeter van bouwmarkt ?
Geplaatst: di 10 jun, 2014 19:04
door Thijs
Ja, of van de A.C. Tion.
Geplaatst: di 10 jun, 2014 19:21
door marcopr
Ik t altijd op beide accupolen dan zie je vanzelf de laadstroom. Je kan altijd nog een peut gas geven als de laadstroom gelijk blijft is alles weer ok.
Een spanningsmeter is echt niet duur. Altijd handig om bij je te hebben. Bij de LIDL ligt ongeveer 1 keer per jaar ook een goeie in de bakken.
Geplaatst: di 10 jun, 2014 19:24
door AK350
Bij de Mehari heb ik ook ooit een ontplofte accu gehad.
De oorzaak was hier de spanningsregelaar, die zat hier tegen het kunststof schutbord geschroefd en was niet geaard. Hierdoor werkte hij blijkbaar niet.
De accu kreeg toen ook de volle laadspanning van de dynamo.
Geplaatst: di 10 jun, 2014 20:13
door mark2cv
marcopr schreef:Ik t altijd op beide accupolen dan zie je vanzelf de laadstroom. Je kan altijd nog een peut gas geven als de laadstroom gelijk blijft is alles weer ok.
Een spanningsmeter is echt niet duur. Altijd handig om bij je te hebben. Bij de LIDL ligt ongeveer 1 keer per jaar ook een goeie in de bakken.
OK morgen even voor een spanningsmeter kijken..... Lidl heeft m nu niet, zag ik in het krantje....
Geplaatst: di 10 jun, 2014 20:15
door mark2cv
AK350 schreef:Bij de Mehari heb ik ook ooit een ontplofte accu gehad.
De oorzaak was hier de spanningsregelaar, die zat hier tegen het kunststof schutbord geschroefd en was niet geaard. Hierdoor werkte hij blijkbaar niet.
De accu kreeg toen ook de volle laadspanning van de dynamo.
Precies, dat heb ik dus ook, denk ik. Garage had het over een op hol geslagen dynamo ??? En die zijn duuuuuuuuur...
Geplaatst: wo 11 jun, 2014 11:20
door Bull Frog Bleu
De spanningsregelaar defect.
Ooit de oorzaak van een kokende accu. Ik maar denken dat er iemand rotte eieren in de eend had gelegd
Gelukkig goed afgelopen want het gas is uiterst brandbaar!
Geplaatst: wo 11 jun, 2014 12:12
door marcopr
Knalgas
heet dat gas ook niet voor niets.
Geplaatst: wo 11 jun, 2014 12:40
door brammie
mark2cv schreef:AK350 schreef:Bij de Mehari heb ik ook ooit een ontplofte accu gehad.
De oorzaak was hier de spanningsregelaar, die zat hier tegen het kunststof schutbord geschroefd en was niet geaard. Hierdoor werkte hij blijkbaar niet.
De accu kreeg toen ook de volle laadspanning van de dynamo.
Precies, dat heb ik dus ook, denk ik. Garage had het over een op hol geslagen dynamo ??? En die zijn duuuuuuuuur...
oorspronkelijk zitten ze op een plastic klem die aan de accu zit
dat is toch ook niet geaard?!
Geplaatst: wo 11 jun, 2014 13:54
door engbokho
Jawel hoor, een van de drie draden is een aarde.
Bij het oude type is er een losse draad naar de massa.
Geplaatst: wo 11 jun, 2014 17:24
door AZL57
die heeft ook metalen voet die massa maakt.