Het rijden in een 2CV
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Het rijden in een 2CV
Ik ben nu eindelijk zover dat ik, na een restauratie van 3 jaar, met mijn 2cv6 naar de RDW kan.
Nu heb ik dus nog nooit in een eend gereden!
Ik heb dus (illegaal) een heel kleine proefrit gemaakt en merk dat de eend, als ik rustig rijdt, in de bocht het gevoel geeft dat de voorwielen als het ware aan het stuur trekken. Moet dus flink aan het stuur trekken om de wielen weer recht te krijgen.
Ik ben natuurlijk een auto met rembekrachter gewend!
Ik bedoel is het normaal dat de voorkant zwaar stuurt of komt het omdat ik niet genoeg snelheid heb? Geen idee hoe een eend moet sturen/rijden.
Ik heb het stuurhuis gereviseerd en op de bokken stuurt het lekker gelijkmatig en soepel. Kan het ook te maken hebben met de stelbouten in de vooras. Deze zijn toch om de draaicircel aan te passen?
Nu heb ik dus nog nooit in een eend gereden!
Ik heb dus (illegaal) een heel kleine proefrit gemaakt en merk dat de eend, als ik rustig rijdt, in de bocht het gevoel geeft dat de voorwielen als het ware aan het stuur trekken. Moet dus flink aan het stuur trekken om de wielen weer recht te krijgen.
Ik ben natuurlijk een auto met rembekrachter gewend!
Ik bedoel is het normaal dat de voorkant zwaar stuurt of komt het omdat ik niet genoeg snelheid heb? Geen idee hoe een eend moet sturen/rijden.
Ik heb het stuurhuis gereviseerd en op de bokken stuurt het lekker gelijkmatig en soepel. Kan het ook te maken hebben met de stelbouten in de vooras. Deze zijn toch om de draaicircel aan te passen?
-
- Beginner
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 15 jun, 2014 13:12
- Locatie: Nederland
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
-sporing goed gesteld?
-loopt je stuurstang niet ergens aan?
-op je sturustang zit ter hoogte van je stuurslot een ring geklemd voor t stuurslot schuurt die niet tegen het stuurslot? m.a.w. zit die niet te hoog?
als je een beschrijving wil hoe dit los te krijgen, stuur maar ff PB, dan leg ik het je uit.
greetzzzzzzzzz
Rusty
-loopt je stuurstang niet ergens aan?
-op je sturustang zit ter hoogte van je stuurslot een ring geklemd voor t stuurslot schuurt die niet tegen het stuurslot? m.a.w. zit die niet te hoog?
als je een beschrijving wil hoe dit los te krijgen, stuur maar ff PB, dan leg ik het je uit.
greetzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Bij langzaam rijden moet je aardig trekken om het stuur recht te krijgen. Met normale bandenspanning en een beetje snelheid (bocht in bebouwde kom) moet het eigenlijk vanzelf gaan.
Je schrijft dat hij op bokken goed vrij loopt maar is dat ook zo als hij op de weg staat? Is de wagenhoogte correct? Hoe hard reed je eigenlijk?
De stelbouten bij de fusees perken de maximum uitslag in en hebben geen invloed op zwaar of licht sturen.
Je schrijft dat hij op bokken goed vrij loopt maar is dat ook zo als hij op de weg staat? Is de wagenhoogte correct? Hoe hard reed je eigenlijk?
De stelbouten bij de fusees perken de maximum uitslag in en hebben geen invloed op zwaar of licht sturen.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Krik de auto op en draai het stuur links en rechtom moet zeer soepel gaan.
Als hij zwaar stuurt en bij het rijden niet vanzelf in de rechtdoor stand terug komt kan het zijn dat je fusee pennen verroest zijn of totaal niet gesmeerd.
Bandenspanning kan ook roet in eten gooien
Met anderwoorden alles een voor een checken om dingen uit te sluiten.
Als hij zwaar stuurt en bij het rijden niet vanzelf in de rechtdoor stand terug komt kan het zijn dat je fusee pennen verroest zijn of totaal niet gesmeerd.
Bandenspanning kan ook roet in eten gooien
Met anderwoorden alles een voor een checken om dingen uit te sluiten.
De reden waarom ik aangaf om die stuurkogels aan de wielzijde te checken is omdat ik dit zelf ook aan de hand heb gehad.
Na een restauratie leek het allemaal soepel te gaan, maar bij terugsturen zat er echt een zwaarder punt in. Bleek dat ik ze te strak had aangedraaid. Was snel opgelost, dat dan weer wel.
Als je de stuurleviertjes van de fusees haalt, hoe draaien de stuurkogels dan? Een zwaar punt mag er dan niet in zitten.
Een lekke band gevoel? Ik zou zeggen check de bandenspanning, maar dat zul je vast al gedaan hebben. Voor zo een 1.5 en achter 1.8 dan moet t goed zijn.
Na een restauratie leek het allemaal soepel te gaan, maar bij terugsturen zat er echt een zwaarder punt in. Bleek dat ik ze te strak had aangedraaid. Was snel opgelost, dat dan weer wel.
Als je de stuurleviertjes van de fusees haalt, hoe draaien de stuurkogels dan? Een zwaar punt mag er dan niet in zitten.
Een lekke band gevoel? Ik zou zeggen check de bandenspanning, maar dat zul je vast al gedaan hebben. Voor zo een 1.5 en achter 1.8 dan moet t goed zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 214
- Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50
theo heb je ook aan de spoorstangverstellers ( wieluitlijnig) voor liggen draaien ?? als je deze onder spanning weer vastzet krijg je ook van die rare dingen hetzij op de bok ( wielen los van de grond ) soepel draaien
auto op de weg dan draait zwaar omdat er een of twee spoorstang kogels onder spanning komen te staan hetzelfde gebeurt ook wel eens andersom
dwz auto stuurt normaal bok je ,m op krijg je het stuur nauwlijks gedraaid
de oplossing is de auto op een 4 koloms brug of op de grond zetten en de verstellers losdraaien en deze spanningsvrij keurig ongeveer in de ,,middenstand ,, vastzetten
auto op de weg dan draait zwaar omdat er een of twee spoorstang kogels onder spanning komen te staan hetzelfde gebeurt ook wel eens andersom
dwz auto stuurt normaal bok je ,m op krijg je het stuur nauwlijks gedraaid
de oplossing is de auto op een 4 koloms brug of op de grond zetten en de verstellers losdraaien en deze spanningsvrij keurig ongeveer in de ,,middenstand ,, vastzetten
wat niet kan doen we lekker toch
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Ik heb idd wel de spoorstang versteld. Ik heb hiervoor de voorwielen op een metalen plaat gezet met veel olie eronder. Dus de wielen kon ik gemakkelijk verdraaien! Lijkt mij niet dat er spanning op de kogels staat.wusten-fuchs schreef:theo heb je ook aan de spoorstangverstellers ( wieluitlijnig) voor liggen draaien ?? als je deze onder spanning weer vastzet krijg je ook van die rare dingen hetzij op de bok ( wielen los van de grond ) soepel draaien
auto op de weg dan draait zwaar omdat er een of twee spoorstang kogels onder spanning komen te staan hetzelfde gebeurt ook wel eens andersom
dwz auto stuurt normaal bok je ,m op krijg je het stuur nauwlijks gedraaid
de oplossing is de auto op een 4 koloms brug of op de grond zetten en de verstellers losdraaien en deze spanningsvrij keurig ongeveer in de ,,middenstand ,, vastzetten