Pagina 1 van 2

Het rijden in een 2CV

Geplaatst: di 24 jun, 2014 21:52
door theoenmarion
Ik ben nu eindelijk zover dat ik, na een restauratie van 3 jaar, met mijn 2cv6 naar de RDW kan.
Nu heb ik dus nog nooit in een eend gereden!
Ik heb dus (illegaal) een heel kleine proefrit gemaakt en merk dat de eend, als ik rustig rijdt, in de bocht het gevoel geeft dat de voorwielen als het ware aan het stuur trekken. Moet dus flink aan het stuur trekken om de wielen weer recht te krijgen.
Ik ben natuurlijk een auto met rembekrachter gewend!
Ik bedoel is het normaal dat de voorkant zwaar stuurt of komt het omdat ik niet genoeg snelheid heb? Geen idee hoe een eend moet sturen/rijden.
Ik heb het stuurhuis gereviseerd en op de bokken stuurt het lekker gelijkmatig en soepel. Kan het ook te maken hebben met de stelbouten in de vooras. Deze zijn toch om de draaicircel aan te passen?

Geplaatst: di 24 jun, 2014 23:22
door azuiper
ik neem aan dat je bedoeld dat je een auto met stuurbekrachtiging gewend bent ?
Een goede uitlijning en de juiste wagenhoogte zijn een eerste vereiste - als dat in orde is zou je een andere eend-rijder eens kunnen laten rijden als "ervaringsdeskundige"

Geplaatst: wo 25 jun, 2014 00:53
door 2cv France3
De stuurbekrachtiging van een eend zit in je armen. Als je nog nooit eerder eend gereden hebt kan dat dus wat gewenning vergen.
Maar het terugsturen hoort min of meer vanzelf te gaan. Als je kracht moet zetten om weer rechtuit te gaan dan is er iets mis.

Geplaatst: wo 25 jun, 2014 08:00
door rusty
-sporing goed gesteld?
-loopt je stuurstang niet ergens aan?
-op je sturustang zit ter hoogte van je stuurslot een ring geklemd voor t stuurslot schuurt die niet tegen het stuurslot? m.a.w. zit die niet te hoog?

als je een beschrijving wil hoe dit los te krijgen, stuur maar ff PB, dan leg ik het je uit.

greetzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: wo 25 jun, 2014 08:34
door landloper
Bij langzaam rijden moet je aardig trekken om het stuur recht te krijgen. Met normale bandenspanning en een beetje snelheid (bocht in bebouwde kom) moet het eigenlijk vanzelf gaan.

Je schrijft dat hij op bokken goed vrij loopt maar is dat ook zo als hij op de weg staat? Is de wagenhoogte correct? Hoe hard reed je eigenlijk?

De stelbouten bij de fusees perken de maximum uitslag in en hebben geen invloed op zwaar of licht sturen.

Geplaatst: wo 25 jun, 2014 14:27
door TB
Heb je de stuurkogels aan de wielzijde los gehad (stuurleviertjes). Dan zou het kunnen zijn dat ze te strak zijn aangedraaid.

Een eend hoort niet zwaar te sturen, maar gewoon relaxed. En het stuur hoort vanzelf weer in de rechtuit stand te gaan.

Geplaatst: wo 25 jun, 2014 19:13
door theoenmarion
Die heb ik wel los gehad ,ja!
Maar hij stuurt wel soepel zijwaarts. Ik heb het gevoel als ik bijvoorbeeld de auto wil draaien dan lijkt het net of ik een lekke voorband heb!

Geplaatst: wo 25 jun, 2014 20:39
door AK freak
Krik de auto op en draai het stuur links en rechtom moet zeer soepel gaan.
Als hij zwaar stuurt en bij het rijden niet vanzelf in de rechtdoor stand terug komt kan het zijn dat je fusee pennen verroest zijn of totaal niet gesmeerd.
Bandenspanning kan ook roet in eten gooien

Met anderwoorden alles een voor een checken om dingen uit te sluiten.

Geplaatst: wo 25 jun, 2014 21:27
door AZL57
te vast geschroefde stuurkogels aan de wielkant geven het zelfde euvel.

Geplaatst: wo 25 jun, 2014 23:55
door TB
De reden waarom ik aangaf om die stuurkogels aan de wielzijde te checken is omdat ik dit zelf ook aan de hand heb gehad.
Na een restauratie leek het allemaal soepel te gaan, maar bij terugsturen zat er echt een zwaarder punt in. Bleek dat ik ze te strak had aangedraaid. Was snel opgelost, dat dan weer wel.

Als je de stuurleviertjes van de fusees haalt, hoe draaien de stuurkogels dan? Een zwaar punt mag er dan niet in zitten.

Een lekke band gevoel? Ik zou zeggen check de bandenspanning, maar dat zul je vast al gedaan hebben. Voor zo een 1.5 en achter 1.8 dan moet t goed zijn.

Geplaatst: do 26 jun, 2014 00:10
door schermer
Het lekke band gevoel herken ik wel. Het hoort erbij. Als je alleen maar moderne auto's gewend bent of een flink aantal jaren geen eend hebt gereden moet dat even wennen.

Geplaatst: vr 27 jun, 2014 08:09
door rusty
Anders zoek een 2cv kenner bij jou in de buurt en vraag die ff een stukkie te sturen met je auto, dan weet je wel of ie ok is of niet!

of naar een 2cv specialist bij je in de buurt (in overdinkel zit er een, en misschien nog wel dichterbij ook)

succes!

Geplaatst: vr 27 jun, 2014 10:39
door wusten-fuchs
theo heb je ook aan de spoorstangverstellers ( wieluitlijnig) voor liggen draaien ?? als je deze onder spanning weer vastzet krijg je ook van die rare dingen hetzij op de bok ( wielen los van de grond ) soepel draaien

auto op de weg dan draait zwaar omdat er een of twee spoorstang kogels onder spanning komen te staan hetzelfde gebeurt ook wel eens andersom

dwz auto stuurt normaal bok je ,m op krijg je het stuur nauwlijks gedraaid

de oplossing is de auto op een 4 koloms brug of op de grond zetten en de verstellers losdraaien en deze spanningsvrij keurig ongeveer in de ,,middenstand ,, vastzetten

Geplaatst: vr 27 jun, 2014 11:42
door azuiper
ofwel Theo - lijkt mij verstandig een afspraak te maken bij Frank en hem er na te laten kijken als expert - ben overtuigd dat het euvel dan snel en vakkundig opgelost is (anders blijf je twijfelen en rij je niet met een goed gevoel tussen de oren zal ik maar zeggen).

Geplaatst: vr 27 jun, 2014 12:20
door theoenmarion
wusten-fuchs schreef:theo heb je ook aan de spoorstangverstellers ( wieluitlijnig) voor liggen draaien ?? als je deze onder spanning weer vastzet krijg je ook van die rare dingen hetzij op de bok ( wielen los van de grond ) soepel draaien

auto op de weg dan draait zwaar omdat er een of twee spoorstang kogels onder spanning komen te staan hetzelfde gebeurt ook wel eens andersom

dwz auto stuurt normaal bok je ,m op krijg je het stuur nauwlijks gedraaid

de oplossing is de auto op een 4 koloms brug of op de grond zetten en de verstellers losdraaien en deze spanningsvrij keurig ongeveer in de ,,middenstand ,, vastzetten
Ik heb idd wel de spoorstang versteld. Ik heb hiervoor de voorwielen op een metalen plaat gezet met veel olie eronder. Dus de wielen kon ik gemakkelijk verdraaien! Lijkt mij niet dat er spanning op de kogels staat.