vraag: hebben de aluminium(?) bussen die tussen de nokkenas en de stoterstangen zit een juiste manier van plaatsing?
Na nogal wat vermogenverlies had ik besloten om het euvel op te sporen. Oorzaak gebroken zuigerveer. Aan beide kanten nieuwe zuigeveren geplaatst en omdat we toch bezig waren de klepseals en brilrubbers vervangen. Na menig zweetdruppeltje gelaten te hebben liep hij gisteren weer. Echter kwam bij de linker cilinder de olie vrolijk naar buiten sijpelen vanaf het brilrubber. Ik ben bij het monteren van de kop voorzichtig geweest met de aluminium pijpjes. Er zat helaas al een klein deukje in van de vorige eigenaar. Verder de kop netjes met 21N aangedraaid. Het grote verschil tussen deze en de andere cilinder (die mooi droog blijft) is dat bij deze bij het loshalen de busjes in de gaten in het carter (waar de stoterstangen in gaan) eruit zijn gekomen. Ik heb ze teruggeplaatst en volgens mij heb ik dit gewoon goed gedaan maar ik vindt het wel toevallig dat hij daar nu juist veel olie lekt. Alsof hij de druk niet kwijt kan en het via het brilrubber naar buiten perst.
Het zou fijn zijn als er mensen ideeën over hebben zodat ik een beetje weet waar ik naar moet kijken als de cilinder er weer af gaat.
olielekkage na kleine revisie
-
- Eenmalige poster
- Berichten: 1
- Lid geworden op: zo 13 jul, 2014 19:55
- Locatie: Rotterdam
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Om eerst even je eerste vraag te beantwoorden: die "aluminium" busjes heten nokvolgers en zijn niet van alu maar van staal met een geharde laag, en kunnen in principe op twee manieren gemonteerd worden. In feite is één manier de juiste, namelijk met de vlakke kant naar de nokkenas toe. Je kunt ze zo met een vinger in het carter drukken.
Die nokvolgers mogen op de vlakke kant geen deukjes hebben er ze mogen er niet uitzien als damstenen, dan zijn ze namelijk versleten.(en gaan je kleppen dus minder ver open dus vermogensverlies)
Nog even een tip over de brilrubbers, ik smeer er altijd wat vaseline op.
Die nokvolgers mogen op de vlakke kant geen deukjes hebben er ze mogen er niet uitzien als damstenen, dan zijn ze namelijk versleten.(en gaan je kleppen dus minder ver open dus vermogensverlies)
Nog even een tip over de brilrubbers, ik smeer er altijd wat vaseline op.