Pagina 1 van 1

olielekkage na kleine revisie

Geplaatst: zo 13 jul, 2014 22:11
door professorbram
vraag: hebben de aluminium(?) bussen die tussen de nokkenas en de stoterstangen zit een juiste manier van plaatsing?

Na nogal wat vermogenverlies had ik besloten om het euvel op te sporen. Oorzaak gebroken zuigerveer. Aan beide kanten nieuwe zuigeveren geplaatst en omdat we toch bezig waren de klepseals en brilrubbers vervangen. Na menig zweetdruppeltje gelaten te hebben liep hij gisteren weer. Echter kwam bij de linker cilinder de olie vrolijk naar buiten sijpelen vanaf het brilrubber. Ik ben bij het monteren van de kop voorzichtig geweest met de aluminium pijpjes. Er zat helaas al een klein deukje in van de vorige eigenaar. Verder de kop netjes met 21N aangedraaid. Het grote verschil tussen deze en de andere cilinder (die mooi droog blijft) is dat bij deze bij het loshalen de busjes in de gaten in het carter (waar de stoterstangen in gaan) eruit zijn gekomen. Ik heb ze teruggeplaatst en volgens mij heb ik dit gewoon goed gedaan maar ik vindt het wel toevallig dat hij daar nu juist veel olie lekt. Alsof hij de druk niet kwijt kan en het via het brilrubber naar buiten perst.

Het zou fijn zijn als er mensen ideeën over hebben zodat ik een beetje weet waar ik naar moet kijken als de cilinder er weer af gaat.

Geplaatst: ma 14 jul, 2014 07:47
door Geert
Dat probleem heb ik ook gehad, nieuwe brilrubbers en toch lekken!
Nadat ik andere, minder stugge brilrubbers gemonteerd had , was het probleem opgelost.
Blijkbaar zijn sommige , nieuwe , brilrubbers te hard om een goede afsluiting te geven.

Geplaatst: ma 14 jul, 2014 21:12
door DucKKnutsel
Heb je jou olie vulpijp al getest als die niet goed is gaat het ook lekken.

Geplaatst: ma 14 jul, 2014 23:08
door Hans B
Om eerst even je eerste vraag te beantwoorden: die "aluminium" busjes heten nokvolgers en zijn niet van alu maar van staal met een geharde laag, en kunnen in principe op twee manieren gemonteerd worden. In feite is één manier de juiste, namelijk met de vlakke kant naar de nokkenas toe. Je kunt ze zo met een vinger in het carter drukken.
Die nokvolgers mogen op de vlakke kant geen deukjes hebben er ze mogen er niet uitzien als damstenen, dan zijn ze namelijk versleten.(en gaan je kleppen dus minder ver open dus vermogensverlies)
Nog even een tip over de brilrubbers, ik smeer er altijd wat vaseline op.