olielekkage na kleine revisie
Geplaatst: zo 13 jul, 2014 22:11
vraag: hebben de aluminium(?) bussen die tussen de nokkenas en de stoterstangen zit een juiste manier van plaatsing?
Na nogal wat vermogenverlies had ik besloten om het euvel op te sporen. Oorzaak gebroken zuigerveer. Aan beide kanten nieuwe zuigeveren geplaatst en omdat we toch bezig waren de klepseals en brilrubbers vervangen. Na menig zweetdruppeltje gelaten te hebben liep hij gisteren weer. Echter kwam bij de linker cilinder de olie vrolijk naar buiten sijpelen vanaf het brilrubber. Ik ben bij het monteren van de kop voorzichtig geweest met de aluminium pijpjes. Er zat helaas al een klein deukje in van de vorige eigenaar. Verder de kop netjes met 21N aangedraaid. Het grote verschil tussen deze en de andere cilinder (die mooi droog blijft) is dat bij deze bij het loshalen de busjes in de gaten in het carter (waar de stoterstangen in gaan) eruit zijn gekomen. Ik heb ze teruggeplaatst en volgens mij heb ik dit gewoon goed gedaan maar ik vindt het wel toevallig dat hij daar nu juist veel olie lekt. Alsof hij de druk niet kwijt kan en het via het brilrubber naar buiten perst.
Het zou fijn zijn als er mensen ideeën over hebben zodat ik een beetje weet waar ik naar moet kijken als de cilinder er weer af gaat.
Na nogal wat vermogenverlies had ik besloten om het euvel op te sporen. Oorzaak gebroken zuigerveer. Aan beide kanten nieuwe zuigeveren geplaatst en omdat we toch bezig waren de klepseals en brilrubbers vervangen. Na menig zweetdruppeltje gelaten te hebben liep hij gisteren weer. Echter kwam bij de linker cilinder de olie vrolijk naar buiten sijpelen vanaf het brilrubber. Ik ben bij het monteren van de kop voorzichtig geweest met de aluminium pijpjes. Er zat helaas al een klein deukje in van de vorige eigenaar. Verder de kop netjes met 21N aangedraaid. Het grote verschil tussen deze en de andere cilinder (die mooi droog blijft) is dat bij deze bij het loshalen de busjes in de gaten in het carter (waar de stoterstangen in gaan) eruit zijn gekomen. Ik heb ze teruggeplaatst en volgens mij heb ik dit gewoon goed gedaan maar ik vindt het wel toevallig dat hij daar nu juist veel olie lekt. Alsof hij de druk niet kwijt kan en het via het brilrubber naar buiten perst.
Het zou fijn zijn als er mensen ideeën over hebben zodat ik een beetje weet waar ik naar moet kijken als de cilinder er weer af gaat.