route maken voor tomtom of garmin

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Plaats reactie
Lurch
Gebruiker
Gebruiker

route maken voor tomtom of garmin

Bericht door Lurch » ma 11 aug, 2014 15:18

Afgelopen week met het gezin op vakantie geweest naar de Veluwe. Vrouw en dochter met een vol geladen station en ik met zoon in de 2CV. Vooraf wilde ik de route uitzetten en deze in een tomtom laden. Na wat zoekwerk heb ik, naar mijn mening, een mooie manier gevonden. Ik weet niet of dat het een bekende manier is, maar wilde het zeker met jullie delen!

Korte samenvatting is dat je in google maps de route uit zet. Begin en eindpunt invullen en dan de route verslepen naar waar je wilt rijden. Via een gratis programma Tyre (www.tyre.tk) kun je de route (url) inladen en opslaan als tomtom of garmin bestand. Dit bestand kopiëren op je navigatie en rijden!

Dit is de uitgebreide versie:
1. Open maps.google.nl
2. Klik op route beschrijving.
3. Bij A vul je het startpunt in.
4. Bij B vul je het eindpunt in.
5. Dan druk je de knop route beschrijving in.
6. De route verschijnt dan op de kaart.
7. Pak met de linker muistoets ergens de route op die je naar een andere weg wil verplaatsen. Dit doe je net zolang tot de route naar je zin is. (Let op tomtom heeft maximaal 48 routepunten!)
8. Selecteer het google url in de adresbalk en kopieer deze met Ctrl C
9. Start Tyre.
10. Bij Bestand klik je importeren van website in het nieuwe venster druk je op Ctrl V
11. Druk op importeren.
12. Google maps word door tyre geopend en je ziet je route die je gemaakt hebt.
13. Druk op importeren rechts onderin.
14. Kies voor de optie routepunten en druk ok. (bij een lange route kunnen het aantal routetracks meer dan 48 zijn!)
15. Je ziet in Tyre de route punten komen.
16. Bij bestand klik je op “opslaan als”
17. Type een naam en sla hem op als een tomtom route bestand.
18. Sluit je tomtom aan op de PC.
19. Kopieer die file naar je tomtom in de map (ITN)
20. Start de tomtom op.
21. Ga naar reisplanner. Opties, Laad reisplan.
22. Huidige reisplan verwijderen “Ja”
23. Laad de gemaakte reisplan. “OK”
24. De eerste bestemming is …… hierheen navigeren (het eindpunt) “Ja”

Na het eerste gebruik heb ik nog een aantal tips:
- De route wordt 3x maal omgezet (maps  Tracks  tomtom). Dit kan wat afwijking geven. Gebruik wat extra route punten om de route goed vast te zetten.
- Zet een route punt op een doorgaande weg buiten de bebouwde kom, als dit mogelijk is. Dit voorkomt een extra rondje om het route punt te pakken. In tyre kun je ook de posities nogmaals controleren voor je het om zet naar een navigatiebestand.
- Als een route punt niet te behalen is, dan kan deze eenvoudig verwijderd worden uit het routeplan tijdens de rit.
- Vertrouw op je tomtom en ga toch niet zelf weer de weg zoeken…….. ;-)

Er zullen vast meer manieren zijn. Ook in Tyre kun je zaken uitzetten. Ik ben in ieder geval erg tevreden dat dit nu lukt! Je kunt op deze manier bijvoorbeeld ook de bestanden delen met meerdere auto’s bij tourritten. Veel succes ermee!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 11 aug, 2014 19:54

Routeconverter werkt ook perfect.

Plaats reactie