Volt en Ampere meters voor accu, hoe sluit ik het aan
-
- Beginner
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 29 mei, 2003 11:33
- Locatie: Veenendaal
Volt en Ampere meters voor accu, hoe sluit ik het aan
Ik ben in het bezit van een volt en ampere (laad en ontlaadstroom) meter om de accu te controleren.
De volt meter sluit ik gewoon op + en - pool van de accu aan. Dat is geen probleem.
Maar die ampere meter (loopt van -50 A via 0 naar +50 A) zal toch wel via een of ander opnemertje (shunt weerstand) aangestuur dmoeten worden??
Wie weet mij hier meer over te vertellen.
De volt meter sluit ik gewoon op + en - pool van de accu aan. Dat is geen probleem.
Maar die ampere meter (loopt van -50 A via 0 naar +50 A) zal toch wel via een of ander opnemertje (shunt weerstand) aangestuur dmoeten worden??
Wie weet mij hier meer over te vertellen.
Een dspreekwoord "De G kracht bij vertraging >> de G kracht bij versnelling"
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Amperemeter moet altijd in serie worden aangesloten.( tenzij het een inductievemeter is)
Dit kan je doen door onder de motorkap de (meestal) blauwe, vrij dikke draad die tussen de dynamo en de startmotor loopt door te knippen , en de verkregen uiteinden naar de amperemeter te leiden.
LET OP !!!!!! GEBRUIK VOOR DE BEDRADING NAAR BINNEN DEZELFDE DIAMETER DRAAD ALS DE BLAUWE , OF DIKKER !!!!!!!!
De draad naar binnen die van de dynamo afkomt sluit je aan op de + van de meter , de andere aansluiting gaat naar de startmotor terug , maar mag je ook direkt op de + van de accu zetten.
Daffy
Dit kan je doen door onder de motorkap de (meestal) blauwe, vrij dikke draad die tussen de dynamo en de startmotor loopt door te knippen , en de verkregen uiteinden naar de amperemeter te leiden.
LET OP !!!!!! GEBRUIK VOOR DE BEDRADING NAAR BINNEN DEZELFDE DIAMETER DRAAD ALS DE BLAUWE , OF DIKKER !!!!!!!!
De draad naar binnen die van de dynamo afkomt sluit je aan op de + van de meter , de andere aansluiting gaat naar de startmotor terug , maar mag je ook direkt op de + van de accu zetten.
Daffy
Bedankt voor je reactie maar dit is niet het goede antwoord ( klink wellicht arogant maar is niet zo bedoelt)
Het is een dashbord meter en als je het geheel en vooral de aansluitingen voor de draden ziet dan kan het niet de bedoeling zijn om de primaire stroom door de meter te laten lopen....
Bij het starten zijn dit aardige piekstromen en dan moet ik met van die draden die lijken op accukabels via het metertje in de eend weer naar de startmotor dat kan niet de bedoeling zijn . Het merk van het metertje is Unitec maar ook Equus heeft het zelfde soort.
Ik heb al op internet gezocht maar zie nergens een aansluitschema. In de hoop dat dit al eens eerder in een 2CV ingebouwd is heb ik de vraag hier gesteld.
WIE o WIE heeft er ook zo'n ding (Ampere laad ontlaad meter) in gebruik en kan me informati egeven over hoe die meter aan te sluiten
Het is een dashbord meter en als je het geheel en vooral de aansluitingen voor de draden ziet dan kan het niet de bedoeling zijn om de primaire stroom door de meter te laten lopen....
Bij het starten zijn dit aardige piekstromen en dan moet ik met van die draden die lijken op accukabels via het metertje in de eend weer naar de startmotor dat kan niet de bedoeling zijn . Het merk van het metertje is Unitec maar ook Equus heeft het zelfde soort.
Ik heb al op internet gezocht maar zie nergens een aansluitschema. In de hoop dat dit al eens eerder in een 2CV ingebouwd is heb ik de vraag hier gesteld.
WIE o WIE heeft er ook zo'n ding (Ampere laad ontlaad meter) in gebruik en kan me informati egeven over hoe die meter aan te sluiten
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat er een ,,Primaire'' stroom door de meter gaat. Het enige wat er door de meter gaat is de laadstroom van de dynamo ( maximaal 30 ampere). Er gaat beslist geen startstroom doorheen. Deze gaat vanaf de pluspool direct met de DIKKE kabel naar de startmotor. De dynamo levert pas vermogen als deze draait op het motortoerental, NIET tijdens starten.
De wijze van aansluiten die ik omschreef is ook de enige manier om de feitelijke laadstroom te meten zonder aftrek van de verbruikers.
Niet om mijn gelijk te krijgen , maar dit is de juiste manier van aansluiten.
Daffy
De wijze van aansluiten die ik omschreef is ook de enige manier om de feitelijke laadstroom te meten zonder aftrek van de verbruikers.
Niet om mijn gelijk te krijgen , maar dit is de juiste manier van aansluiten.
Daffy
Daffy heeft gelijk, een ampère-meter is altijd opgenomen in de stroomkring (ok, tenzij inductief maar het is nogal onwaarschijnlijk dat je die hebt(met klem voor om een draad)). De hele stroom gaat dus, in tegenstelling tot een voltmeter, door de meter. Dat is ook de reden dat je uit moet kijken wanneer je een multimeter gebruikt: is de te meten stroom groter dan het bereik van de meter dan gaat ie kapot of springt er een zekeringetje. Zo moet je ampèremeter dus geschikt zijn voor de maximale capaciteit van je dynamo, maar dat zal wel goed zitten!
B
B
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
hoi
een amperemeter werkt altijd met een weerstand waarover de spanning gemeten word, du ook een multimeter, de weerstand zit dan in de meter. nou lijkt het mij raar als je een amperemeter voor plaatsin in de auto de weerstand ingebouwd zit. Waarschijnlijk heeft de meter dus een weerstand nodig die in de leiding die je gaat meten ingebouwd word (b.v. die tussen dynamo en accu, ik zou hem tussen de stroomkring en accu plaatsen dwz de leiding van de accu loopt naar de startmotor en vanuit daar verder, na de startmotor zou ik mijn weerstand plaatsen.)
Om dit te checken kan je met een multimeter de amperemeter doormeten, komt hier een erg lage weerstand (bv 0,1 ohm) uit dan zit de weerstand erin, komt er een hogere weerstand uit (1000 ohm) dan is het puur een voltmeter. ook kan je er een klein beetje stroon (b.v. 1,5 volt uit een penlite) op aansluiten, en dan kijkn hoe hij uitslaat, heel ver -> voltmeter nauwelijks-> de weerstand zit erin.
of ga eens langs de accesoirehandel en vraag hoe die dingen daar aangesloten zijn.
succes Frank
een amperemeter werkt altijd met een weerstand waarover de spanning gemeten word, du ook een multimeter, de weerstand zit dan in de meter. nou lijkt het mij raar als je een amperemeter voor plaatsin in de auto de weerstand ingebouwd zit. Waarschijnlijk heeft de meter dus een weerstand nodig die in de leiding die je gaat meten ingebouwd word (b.v. die tussen dynamo en accu, ik zou hem tussen de stroomkring en accu plaatsen dwz de leiding van de accu loopt naar de startmotor en vanuit daar verder, na de startmotor zou ik mijn weerstand plaatsen.)
Om dit te checken kan je met een multimeter de amperemeter doormeten, komt hier een erg lage weerstand (bv 0,1 ohm) uit dan zit de weerstand erin, komt er een hogere weerstand uit (1000 ohm) dan is het puur een voltmeter. ook kan je er een klein beetje stroon (b.v. 1,5 volt uit een penlite) op aansluiten, en dan kijkn hoe hij uitslaat, heel ver -> voltmeter nauwelijks-> de weerstand zit erin.
of ga eens langs de accesoirehandel en vraag hoe die dingen daar aangesloten zijn.
succes Frank
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Als je een weerstand in de stroomkring gaat plaatsen , geeft dat een afwijking op het amperage.
Een amperemeter moet ALTIJD in serie staan. In dit geval zoals ik al aangaf , in serie met de laadspanningsdraad uit de dynamo.
Een weerstand ervoor of erna plaatsen is onzin. Als er namelijk een meter is gemonteerd , die via een weerstand aangeeft , dan is dit niet meer dan een verkapte voltmeter.
Daffy
Een amperemeter moet ALTIJD in serie staan. In dit geval zoals ik al aangaf , in serie met de laadspanningsdraad uit de dynamo.
Een weerstand ervoor of erna plaatsen is onzin. Als er namelijk een meter is gemonteerd , die via een weerstand aangeeft , dan is dit niet meer dan een verkapte voltmeter.
Daffy
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Dankzij deze uitleg snap ik plotseling een stuk meer van electriciteit geloof ik.Frank Munneke schreef:Een amperemeter meet de stroom van/naar de accu, normaliter zou deze ongeveer 0 moeten zijn, na de start moet hij de accu bijladen maar zodra de accu bijgeladen is zou er geen stroom meer moeten lopen, als er toch stroom loopt klopt er iets niet
Bedankt Frank !

Afblijven.
-
- Beginner
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 29 mei, 2003 11:33
- Locatie: Veenendaal
Ik (Ronald de vragensteler) wil niet eigenwijs zijn MAAAAAR;
Ik weet dat een ampere meter IN de stroomkring opgenomen dient te worden.
Verder is het gebruikelijk als je (hele) grote stromen wilt meten dat er gewerkt wordt met een shunt weerstand. Zoals Frank hierboven beschrijft. Die weerstand heeft een hele lage waarde (0,05 ohm) en dit is bijv. net zo veel als de inwendige weerstand van een ampere meter.
Voordeel is dat niet die grote stroom door het draaispoeltje van de meter hoeft te lopen want daar zitten (ivm bewegende massa) hele dunne draadjes.
Met die shunt weestand wordt als het ware een kleine spanning gemeten die evenredig is met de stroom die er door heen loopt. (hoe hoger de stroom hoe hoger de spannning over de weerstand) De ampere meter heeft logisch een schaalverdeling in Ampere maar de wijzer slaat uit omdat er (een hele lage) spanning over de shunt weerstand staat.
Nu kan het zijn dat er in de meter (ik wil hem niet openslopen want hij is nieuw) zo'n een shunt weerstand zit waardoor het bovenstaande meet principe toegepast wordt. Dat is dan minder belangrijk als het geheel maar werkt.
Als de meter na de dynamo geschakeld wordt lijkt het me dat er alleen laadstromen gemeten kunnen worden. De meter kan zowel naar links als rechts uitslaan. Of te wel MAX 50A laden of MAX 50A ontladen. De meter kan zowel - als + uitslaan. De Dynamo kan alleen maar stroom leveren NIET opnemen. Blijf ik zitten met hoe werkt het ontaden meten dan.....
Met dank voor alle reacties tot nu toe van een 2CV rijder die niet snel overtuigd is.....
Ik weet dat een ampere meter IN de stroomkring opgenomen dient te worden.
Verder is het gebruikelijk als je (hele) grote stromen wilt meten dat er gewerkt wordt met een shunt weerstand. Zoals Frank hierboven beschrijft. Die weerstand heeft een hele lage waarde (0,05 ohm) en dit is bijv. net zo veel als de inwendige weerstand van een ampere meter.
Voordeel is dat niet die grote stroom door het draaispoeltje van de meter hoeft te lopen want daar zitten (ivm bewegende massa) hele dunne draadjes.
Met die shunt weestand wordt als het ware een kleine spanning gemeten die evenredig is met de stroom die er door heen loopt. (hoe hoger de stroom hoe hoger de spannning over de weerstand) De ampere meter heeft logisch een schaalverdeling in Ampere maar de wijzer slaat uit omdat er (een hele lage) spanning over de shunt weerstand staat.
Nu kan het zijn dat er in de meter (ik wil hem niet openslopen want hij is nieuw) zo'n een shunt weerstand zit waardoor het bovenstaande meet principe toegepast wordt. Dat is dan minder belangrijk als het geheel maar werkt.
Als de meter na de dynamo geschakeld wordt lijkt het me dat er alleen laadstromen gemeten kunnen worden. De meter kan zowel naar links als rechts uitslaan. Of te wel MAX 50A laden of MAX 50A ontladen. De meter kan zowel - als + uitslaan. De Dynamo kan alleen maar stroom leveren NIET opnemen. Blijf ik zitten met hoe werkt het ontaden meten dan.....
Met dank voor alle reacties tot nu toe van een 2CV rijder die niet snel overtuigd is.....
Een dspreekwoord "De G kracht bij vertraging >> de G kracht bij versnelling"
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
hoi
Meet gewoon eens de interne weerstand van je amperemeter, dan weet je of de shunt weerstand los erbij hoort of erinzit.
aansluiten:
vanaf de + van de accu loopt een kabel naar de startmotor. daarna lopen er kabels naar de dynamo en naar de rest van het strooncircuit. hiertussen zou ik de meter zetten, dan meet je alle stromen behalve die van en naar de startmotor.
groet Frank
p.s. ik kan mij niet voorstellen dat je 50 A aan stroom moet omleiden om de stromm te meten.
Meet gewoon eens de interne weerstand van je amperemeter, dan weet je of de shunt weerstand los erbij hoort of erinzit.
aansluiten:
vanaf de + van de accu loopt een kabel naar de startmotor. daarna lopen er kabels naar de dynamo en naar de rest van het strooncircuit. hiertussen zou ik de meter zetten, dan meet je alle stromen behalve die van en naar de startmotor.
groet Frank
p.s. ik kan mij niet voorstellen dat je 50 A aan stroom moet omleiden om de stromm te meten.
Frank heeft gelijk, je moet de draad van de dynamo en de kabelboom bij de startmotor losmaken.
Die 2 kabels moet je doorverbinden en met een dikke draad van minstens 2,5 mm2 aan de pluskant van de amperemeter aansluiten.
De minkant van de meter sluit je met een dikke draad van minstens 2,5 mm2 aan die dikke schroef van de startmotor waar ook de pluskabel van de accu aan vast zit.
Zo meet je alle stromen van en naar de accu, behalve die van de startmotor omdat die zo groot is dat de meter direkt in rook zou opgaan.
Heel belangrijk is dat je alles ontzetend goed isoleerd en doorvoertules ed gebruikt, het liefst ook een 60A zekering aan de startmotorkant of twee een bij de startmotor en een bij de dynamo/boordnetkant, je kan namelijk nooit weten!.
De werking is dan als volgt:
Als de motor draait en de dynamo de accu laadt slaat de meter naar plus uit, als de verbruikers meer verbruiken als de dynamo levert bv licht aan stationair of motor uit slaat de meter naar min uit.
Na de start laadt de dynamo de accu weer op en slaat de meter het meest naar plus uit en naar mate de accu vol raakt kruipt de meter naar 0 om op een paar ampere te stabilizeren.
Als de meter bij lopende motor naar min uitslaat weet je dat je de accu aan het ontladen ben, dat mag dus alleen gebeuren als ie stationair draait en je veel verbruikers aan hebt.
/Aryan
Die 2 kabels moet je doorverbinden en met een dikke draad van minstens 2,5 mm2 aan de pluskant van de amperemeter aansluiten.
De minkant van de meter sluit je met een dikke draad van minstens 2,5 mm2 aan die dikke schroef van de startmotor waar ook de pluskabel van de accu aan vast zit.
Zo meet je alle stromen van en naar de accu, behalve die van de startmotor omdat die zo groot is dat de meter direkt in rook zou opgaan.
Heel belangrijk is dat je alles ontzetend goed isoleerd en doorvoertules ed gebruikt, het liefst ook een 60A zekering aan de startmotorkant of twee een bij de startmotor en een bij de dynamo/boordnetkant, je kan namelijk nooit weten!.
De werking is dan als volgt:
Als de motor draait en de dynamo de accu laadt slaat de meter naar plus uit, als de verbruikers meer verbruiken als de dynamo levert bv licht aan stationair of motor uit slaat de meter naar min uit.
Na de start laadt de dynamo de accu weer op en slaat de meter het meest naar plus uit en naar mate de accu vol raakt kruipt de meter naar 0 om op een paar ampere te stabilizeren.
Als de meter bij lopende motor naar min uitslaat weet je dat je de accu aan het ontladen ben, dat mag dus alleen gebeuren als ie stationair draait en je veel verbruikers aan hebt.
/Aryan