Stofheos vervangen
Stofheos vervangen
Mijn stofhoezen van de aandrijving zijn gescheurt hoe moet ik die vervangen aan bakzijde en wielzijde m.v.g
Jan
Jan
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Ik zie dat al 77 mensen dit bekeken hebben, maar nog geen antwoord.
ik waag ff een poging.
makkelijkste: laten doen
anders: wat ik doe als ik alle hoezen moet doen is de aandrijfas er helemaal uit. dus:
-spatbord eraf
-wiel eraf
-splitpen uit borgmoer op de as
-moer eraf (gewoon rechtse draad) maar kunnen wel heeeeel vast zitten, dat moet ook
-moeren (2) en bouten van de aandrijfas aan de bakzijde loshalen
-lichte tik met blok hout of kunststof hamer aan wielzijde tegen de as en je hebt hem in je hand!
-dan de 2 ashelfen uit uit elkaar trekken
en de oude hoezen eraf halen/ snijden/ trekken
-nieuwe hoezen erop, bakzijde is niet moeilijk (al moet de tussenhoes er ook ff af)
wielzijde: veeeeel vet erop, as liefst in de bankschroef goed vast zetten (op het dunnere ronde stuk) en dan eromheen trekken, eventueel iemand anders laten helpen met 2 BOTTE schroevendraaiers oid. als je eenmaal over het dikke stuk heen bent is de rest een eitje!
-de ashoezen goed vullen met goede kwaliteit vet (liefst speciaal vet voor homokineten)
-de ashoezen vastzetten (liefst met ligarex)
-dan de as weer terug monteren op de auto, goed op de aanhaalmomenten van de bouten en moeren letten
je kan dit ook uitvoeren door de aandrijfas alleen aan de bakzijde los te halen en dan uit elkaar te trekken en dus de hoes aan de wielzijde op de auto te vervangen, kan ff lastig zijn, zeker dan zijn een paar extra handen wel fijn om de hoes eromheen te worstelen!
suc6, greetzzzzzzzzzz
Rusty
ik waag ff een poging.
makkelijkste: laten doen

anders: wat ik doe als ik alle hoezen moet doen is de aandrijfas er helemaal uit. dus:
-spatbord eraf
-wiel eraf
-splitpen uit borgmoer op de as
-moer eraf (gewoon rechtse draad) maar kunnen wel heeeeel vast zitten, dat moet ook
-moeren (2) en bouten van de aandrijfas aan de bakzijde loshalen
-lichte tik met blok hout of kunststof hamer aan wielzijde tegen de as en je hebt hem in je hand!
-dan de 2 ashelfen uit uit elkaar trekken
en de oude hoezen eraf halen/ snijden/ trekken
-nieuwe hoezen erop, bakzijde is niet moeilijk (al moet de tussenhoes er ook ff af)
wielzijde: veeeeel vet erop, as liefst in de bankschroef goed vast zetten (op het dunnere ronde stuk) en dan eromheen trekken, eventueel iemand anders laten helpen met 2 BOTTE schroevendraaiers oid. als je eenmaal over het dikke stuk heen bent is de rest een eitje!
-de ashoezen goed vullen met goede kwaliteit vet (liefst speciaal vet voor homokineten)
-de ashoezen vastzetten (liefst met ligarex)
-dan de as weer terug monteren op de auto, goed op de aanhaalmomenten van de bouten en moeren letten
je kan dit ook uitvoeren door de aandrijfas alleen aan de bakzijde los te halen en dan uit elkaar te trekken en dus de hoes aan de wielzijde op de auto te vervangen, kan ff lastig zijn, zeker dan zijn een paar extra handen wel fijn om de hoes eromheen te worstelen!
suc6, greetzzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Haha, en weer anderen laten de aandrijfas aan de bakzijde zitten. Daar hoor ik dan weer bij. Domweg omdat de lastigste hoezen met de smalste openingen nu juist op het deel aan de wielzijde moeten worden getrokken. Dat doe ik liever met dat buitenste asdeel in de bankschroef. Zo zie je maar, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Dat is idd ook een beweegreden. Maar ik ging er (wellicht onterrecht?) van uit dat de meeste mensen geen dop 32 hebben en ook niet zo'n wielplaat tegenhoudding.
maar idd die hoes aan wielzijde is een ramp om over het dikke deel heen te schuiven. ik meen dat ik daar eens een hele handig tip of tooltje voorbij heb zien komen hier
maar idd die hoes aan wielzijde is een ramp om over het dikke deel heen te schuiven. ik meen dat ik daar eens een hele handig tip of tooltje voorbij heb zien komen hier
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Dat handige tooltje is een stukje stofzuigerbuis of pvc-pijp dat je schuin afzaagt zodat een afgeronde punt/scheve kegel ontstaat. Goed ontbramen, invetten en het hoesje er op trekken. Daarna doorschuiven op de asdyane_maniac schreef:Dat is idd ook een beweegreden. Maar ik ging er (wellicht onterrecht?) van uit dat de meeste mensen geen dop 32 hebben en ook niet zo'n wielplaat tegenhoudding.
maar idd die hoes aan wielzijde is een ramp om over het dikke deel heen te schuiven. ik meen dat ik daar eens een hele handig tip of tooltje voorbij heb zien komen hier
Ik haal de as er ook gewoon helemaal uit. Kun je overal makkelijk bij.
Goed omschreven!
Kleine aanvulling, je moet mijn inziens homokoneet vet nemen.
Anders gaat het stuk.
Verder moet je de hoezen aan de wiel en bak zijde vast zetten met ieder 2 bandjes.
Het schuifstuk allen de bovenste vast zetten.
Let op, voor wiel en bakzijde geen tieraps gebruiken. Blijven over het algemeen niet heel.
Maar iets van staal. Orgineel is het met ligarex.
Goed omschreven!
Kleine aanvulling, je moet mijn inziens homokoneet vet nemen.
Anders gaat het stuk.
Verder moet je de hoezen aan de wiel en bak zijde vast zetten met ieder 2 bandjes.
Het schuifstuk allen de bovenste vast zetten.
Let op, voor wiel en bakzijde geen tieraps gebruiken. Blijven over het algemeen niet heel.
Maar iets van staal. Orgineel is het met ligarex.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Voor de hoes aan de wielzijde is een handige tool een oud stuurhuis van een eend! Eerst de stofhoes hier overheen trekken (dan kan je met de brede kant beginnen, gaat makkelijker), het stuurhuis over de as heen schuiven en de hoes van het stuurhuis af schuiven op de as.
Ik heb volgens mij ook wel eens de hoes binnenstebuiten gekeerd, over de as heen getrokken (dan kun je weer met het brede gedeelte beginnen) en op de as weer buitenstebinnen gedraaid (of hoe dat ook mag heten)
Hier staan nog andere manieren inclusief foto's: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4949
Zoals eerder gezegd, er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden!
Ik heb volgens mij ook wel eens de hoes binnenstebuiten gekeerd, over de as heen getrokken (dan kun je weer met het brede gedeelte beginnen) en op de as weer buitenstebinnen gedraaid (of hoe dat ook mag heten)
Hier staan nog andere manieren inclusief foto's: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4949
Zoals eerder gezegd, er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden!