Stofheos vervangen

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
verm0349
Beginner
Beginner

Stofheos vervangen

Bericht door verm0349 » ma 25 aug, 2014 15:51

Mijn stofhoezen van de aandrijving zijn gescheurt hoe moet ik die vervangen aan bakzijde en wielzijde m.v.g

Jan

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 26 aug, 2014 08:00

Ik zie dat al 77 mensen dit bekeken hebben, maar nog geen antwoord.

ik waag ff een poging.

makkelijkste: laten doen ;)

anders: wat ik doe als ik alle hoezen moet doen is de aandrijfas er helemaal uit. dus:
-spatbord eraf
-wiel eraf
-splitpen uit borgmoer op de as
-moer eraf (gewoon rechtse draad) maar kunnen wel heeeeel vast zitten, dat moet ook
-moeren (2) en bouten van de aandrijfas aan de bakzijde loshalen
-lichte tik met blok hout of kunststof hamer aan wielzijde tegen de as en je hebt hem in je hand!
-dan de 2 ashelfen uit uit elkaar trekken
en de oude hoezen eraf halen/ snijden/ trekken
-nieuwe hoezen erop, bakzijde is niet moeilijk (al moet de tussenhoes er ook ff af)
wielzijde: veeeeel vet erop, as liefst in de bankschroef goed vast zetten (op het dunnere ronde stuk) en dan eromheen trekken, eventueel iemand anders laten helpen met 2 BOTTE schroevendraaiers oid. als je eenmaal over het dikke stuk heen bent is de rest een eitje!
-de ashoezen goed vullen met goede kwaliteit vet (liefst speciaal vet voor homokineten)
-de ashoezen vastzetten (liefst met ligarex)
-dan de as weer terug monteren op de auto, goed op de aanhaalmomenten van de bouten en moeren letten

je kan dit ook uitvoeren door de aandrijfas alleen aan de bakzijde los te halen en dan uit elkaar te trekken en dus de hoes aan de wielzijde op de auto te vervangen, kan ff lastig zijn, zeker dan zijn een paar extra handen wel fijn om de hoes eromheen te worstelen!

suc6, greetzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 26 aug, 2014 10:17

Tip: ga voor de laatste opmerking en laat de aandrijfas aan wielzijde lekker zitten. Alleen aan de bakzijde los maken.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 26 aug, 2014 10:38

Haha, en weer anderen laten de aandrijfas aan de bakzijde zitten. Daar hoor ik dan weer bij. Domweg omdat de lastigste hoezen met de smalste openingen nu juist op het deel aan de wielzijde moeten worden getrokken. Dat doe ik liever met dat buitenste asdeel in de bankschroef. Zo zie je maar, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 26 aug, 2014 11:13

Dat is idd ook een beweegreden. Maar ik ging er (wellicht onterrecht?) van uit dat de meeste mensen geen dop 32 hebben en ook niet zo'n wielplaat tegenhoudding.

maar idd die hoes aan wielzijde is een ramp om over het dikke deel heen te schuiven. ik meen dat ik daar eens een hele handig tip of tooltje voorbij heb zien komen hier
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » di 26 aug, 2014 12:35

Ik laat ze aan de beide kanten gewoon vast zitten.
Motorsteun losdraaien en het blok wat opkrikken en tevens de auto aan die kant opkrikken.
Dan valt de as zo uit elkaar.
20 minuten per kant heb je hier voor nodig, de hoezen gaan er zonder tools makkelijk op.

verm0349
Beginner
Beginner

Bericht door verm0349 » di 26 aug, 2014 16:36

Bedankt mannen nu kan ik weer vooruit m.v.g.

Jan

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 26 aug, 2014 17:30

dyane_maniac schreef:Dat is idd ook een beweegreden. Maar ik ging er (wellicht onterrecht?) van uit dat de meeste mensen geen dop 32 hebben en ook niet zo'n wielplaat tegenhoudding.

maar idd die hoes aan wielzijde is een ramp om over het dikke deel heen te schuiven. ik meen dat ik daar eens een hele handig tip of tooltje voorbij heb zien komen hier
Dat handige tooltje is een stukje stofzuigerbuis of pvc-pijp dat je schuin afzaagt zodat een afgeronde punt/scheve kegel ontstaat. Goed ontbramen, invetten en het hoesje er op trekken. Daarna doorschuiven op de as

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » di 26 aug, 2014 18:50

Ik haal de as er ook gewoon helemaal uit. Kun je overal makkelijk bij.

Goed omschreven!
Kleine aanvulling, je moet mijn inziens homokoneet vet nemen.
Anders gaat het stuk.

Verder moet je de hoezen aan de wiel en bak zijde vast zetten met ieder 2 bandjes.
Het schuifstuk allen de bovenste vast zetten.

Let op, voor wiel en bakzijde geen tieraps gebruiken. Blijven over het algemeen niet heel.
Maar iets van staal. Orgineel is het met ligarex.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » za 30 aug, 2014 21:47

Voor de hoes aan de wielzijde is een handige tool een oud stuurhuis van een eend! Eerst de stofhoes hier overheen trekken (dan kan je met de brede kant beginnen, gaat makkelijker), het stuurhuis over de as heen schuiven en de hoes van het stuurhuis af schuiven op de as.

Ik heb volgens mij ook wel eens de hoes binnenstebuiten gekeerd, over de as heen getrokken (dan kun je weer met het brede gedeelte beginnen) en op de as weer buitenstebinnen gedraaid (of hoe dat ook mag heten)

Hier staan nog andere manieren inclusief foto's: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4949

Zoals eerder gezegd, er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden!

Plaats reactie