Achterschermen -------- welke zal ik nemen?

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Achterschermen -------- welke zal ik nemen?

Bericht door Job » ma 11 okt, 2004 22:56

Hallo mensen,

Ik sta voor een afweging en zou graag jullie meningn erover willen horen. Mijn oude achterschermen van mijn 2cv zijn op de rand waar de boutjes ingaan dermate geroest dat ze niet meer te redden zijn. nu wil ik dus een goed altanatief hebben omdat alles nieuw gespoten wordt.

Nu kan ik voor immitatie a. spatborden gaan maar die hebben wel zo'n slachte pasvorm dat iedereen ze afraad (50 euro).
Ik kan voor orginele a. spatborden gaan die wel heel goed passen maar wel hoogstwaarschijnlijk binnen enkele jaren weer gaan roesten (125 euro) .
En ik kan voor kunstof schermen gaan (www.duckservice.nl). maar dan zijn ze niet orgineel. heeft een van julie ervaring met kunstof A. schermen zoals de pasvorm, steenslag, uiterlijk, e.d.(100 euro)

Wat zouden jullie mij adviseren? Ik heb nu mijn complete eend gerestaureerd maar wil bij deze keus een goede afweging maken.

alvast bedankt voor de reactie(s),

Job

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » ma 11 okt, 2004 23:35

ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou zelf niet zo'n bezwaar hebben tegen kunststofschermen. Is dan wel niet origineel, maar het roest nooit meer.

Wel onder voorwaarde dat je geen verschil ziet....

Marcel

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 12 okt, 2004 00:15

Je kan ook orginelen nemen en die laten verzinken.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2680
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 12 okt, 2004 08:53

de kunstofschermen hebben nog veel werk nodig om ze netjes passend te krijgen. eenmaal gemonteerd, dan zijn ze prima. maar dat monteren neem flink wat tijd in beslag
Verbruik: Afbeelding

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » di 12 okt, 2004 11:47

ik heb laatst immitatie schermen geplaatst, dit waren welliswaar voorschermen, maar de passing was ronduit k@t.
Ik neem alleen nog maar origineel. (overigens zou ik niet weten waarom die sneller zouden roesten..)

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » di 12 okt, 2004 17:12

Origineel of niet origineel? Ligt eraan in hoeverre je eend op dit moment nog origineel is, zou ik zeggen. Als er al het een en ander aan vervangen is door imitatie onderdelen, dan zou ik me ook niet druk maken over die schermen.
Als je de schermen goed in de lak/tectiel zet, kunnen ze tientallen jaren mee, net als je vorige. Misschien is het een idee om tweedehands schermen te kopen. (en ze afhankelijk van de kleur / staat overspuiten) Er zijn best nog mooie schermen te vinden, zeker bij mensen die een kitcar bouwen. Overigens is met een beetje handigheid, zelfs een doorgeroest scherm vaak nog op te knappen.
C'est la crème de la crème...

Job niet ingelogd

Bericht door Job niet ingelogd » wo 13 okt, 2004 09:54

Christian schreef:Origineel of niet origineel? Ligt eraan in hoeverre je eend op dit moment nog origineel is, zou ik zeggen. Als er al het een en ander aan vervangen is door imitatie onderdelen, dan zou ik me ook niet druk maken over die schermen.
Als je de schermen goed in de lak/tectiel zet, kunnen ze tientallen jaren mee, net als je vorige. Misschien is het een idee om tweedehands schermen te kopen. (en ze afhankelijk van de kleur / staat overspuiten) Er zijn best nog mooie schermen te vinden, zeker bij mensen die een kitcar bouwen. Overigens is met een beetje handigheid, zelfs een doorgeroest scherm vaak nog op te knappen.
Hoe zijn die dan goed op te knappen?
Niet dat ik met 2 kilo plamuur aan de haal moet he!
Mijn hele outo is overgespoten en dus wil ik ook de achterschermen spuiten of ze nou nieuw of 2e hands zijn.
De auto is eigenlijk helemaal orgineel alleen zijn de bodemplaten en de voetenbak verneiuwd door een immitatie. dit omdat ze net iets kleiner schijnen te zijn waardoor ze beter passen. verder is hij 100% orgineel.
Denken jullie trouwens dat je verschil zou zien tussen staal en kunstof?

Job

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 13 okt, 2004 12:10

Goede gebruikte achterschermen zijn nog te vinden, al moet je af en toe wat langer zoeken. Ik heb op mijn eend ook 1 ander achter en voorscherm gezet. Deze waren ook tweedehands en heb ik zelf overgespoten.

Let wel het viel me op dat met name de schermen aan de linkerzijde moeilijker zijn aan te komen en dan met name de voorschermen. Deze hebben vaak allerlei (kleine) beschadigen. Maar ze zijn te vinden. Ik heb voor mijn linker achterscherm iets van 20 euro betaald meen ik. Ik heb hem wel in Belgie moeten halen. Maar in Nl is ook vast wel iets te vinden. Struin eens wat A-markten af. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » wo 13 okt, 2004 12:23

Job niet ingelogd schreef: Hoe zijn die dan goed op te knappen?
Niet dat ik met 2 kilo plamuur aan de haal moet he!
Mijn hele outo is overgespoten en dus wil ik ook de achterschermen spuiten of ze nou nieuw of 2e hands zijn.
De auto is eigenlijk helemaal orgineel alleen zijn de bodemplaten en de voetenbak verneiuwd door een immitatie. dit omdat ze net iets kleiner schijnen te zijn waardoor ze beter passen. verder is hij 100% orgineel.
Denken jullie trouwens dat je verschil zou zien tussen staal en kunstof?

Job
In dit geval zou ik je auto zo mogelijk ook origineel laten. Op langere termijn zal dit alleen maar meerwaarde aan je auto geven.
Mocht je toch voor kunstof gaan:
Als de kunstof schermen goed gevormd zijn, zul je het verschil niet zien, maar je merkt het natuurlijk wel als je erop klopt of eraan voelt.
Ik zou wel nog even na gaan hoe je die kunstof schermen moet behandelen. Ik heb me zelf niet hierin verdiept. Misschien heb je speciale lak nodig, want kunstof houdt niet zo van zon.

vwb het opknappen v.d. spatborden:
Kleine stukjes zijn vaak te repareren met glasvezel / epoxy. Als je dit aan de binnenkant ertegen zet, kun je de buitenkant gelijk maken met een beetje plamuren en schuren. Het is HEEL belangrijk dat er geen roest meer op zit, voordat er ook maar iets van epoxy / plamuur / lak of wat dan ook overheen komt.
Is bijvoorbeeld een hele rand van een spatbord aan het wegrotten, dan kun je er een nieuw stuk in lassen. Ik heb eens de onderste 4 cm van een spatbord vervangen. Bij de dorpssmid heb ik toen een stukje plaat in de goede vorm gebogen. Vervolgens heb ik dat met een gewoon mig/mag apparaat erin gelast. Daarna de naadjes gladslijpen en kleine oneffenheden opvullen met een beetje plamuur. Je ziet er dan niks meer van.
Veel mensen zijn huiverig voor plamuur. Als je het zomaar over je rotte plekken smeert, zal het er inderdaad weer snel vanaf komen. Maar met een dun laagje over een roestvrij oppervlak is niets mis. Professionele carosserie bedrijven werken ook alles af met plamuur.
C'est la crème de la crème...

Plaats reactie