remklauw loopt licht aan
remklauw loopt licht aan
Laatst m'n eendje op de oprit van m'n pa staan en een beetje heen en weer geduwd en hoorde heel zacht een schijvend geluid bij linker remklauw (even voor de goede orde de handrem was er helemaal af). De klauw leek ook zichtbaar de schijf te raken. Nou zit er dus boven op een boutje met een soort veer waarmee het lijkt als of je de klauw iets wijder kan zetten. Durfte er verder niet aan te zitten ( remmen zijn toch wel een beetje belangrijk). Klopt dit en kan ik dit zomaar verstellen??? of is het slimmer er even mee naar de eenden garage te rijden???? Merkt ook dat m'n eendje niet zo hard meer wil (bij 100 á 105 houd het echt wel op).
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Als je geen verstand van remmen hebt is het indd verstandig om er een garage naar te laten kijk.
Wat je wel makkelijk kan doen is je eend aan de voorkant opkrikken en kijken of 1 wiel duidelijk zwaarder draaid dan het andere.
Dat boutje met die veer kan je proberen iets losser te zetten, maar daarmee stel je alleen de remblokjes van de handrem af, die zitten trouwens op een exentrische bout, die je ook een stukje kan verdraaien.
als je dit doet pas dan wel op dat de boel niet gaat aanlopen en te heet wordt. suc6
Wat je wel makkelijk kan doen is je eend aan de voorkant opkrikken en kijken of 1 wiel duidelijk zwaarder draaid dan het andere.
Dat boutje met die veer kan je proberen iets losser te zetten, maar daarmee stel je alleen de remblokjes van de handrem af, die zitten trouwens op een exentrische bout, die je ook een stukje kan verdraaien.
als je dit doet pas dan wel op dat de boel niet gaat aanlopen en te heet wordt. suc6
2cv az 1968
Dus al ik het goed begrijp kan ik die bout met die veer boven op de remklauw gerust iets verstellen tot de klauw ( (hand)remvoering eigenlijk ) de schijf niet meer raakt, klopt dat??? Als het probleem dan blijft zal ik wel naar de garage moeten, ik heb niet zoveel verstand van remmen , hoewel dit eigenlijk toch het belangrijkste is.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Ja je kan deze bout best iets verstellen.
Als je hem ruimer zet zal je merken dat de slag van je handrem wel langer wordt.
Verwacht niet dat je opeens een centimeter ruimte tussen je handremblok en de schijf hebt. Er zit niet echt een mechanisme in wat je blok terug trekt namelijk. Het gaat erom dat er geen druk op je remblokje staat als de handrem eraf is.
Als je hem ruimer zet zal je merken dat de slag van je handrem wel langer wordt.
Verwacht niet dat je opeens een centimeter ruimte tussen je handremblok en de schijf hebt. Er zit niet echt een mechanisme in wat je blok terug trekt namelijk. Het gaat erom dat er geen druk op je remblokje staat als de handrem eraf is.
2cv az 1968
heb vandaag ff de handrem wat minder strak gezet maar het enige gevolg was dat ik vervolgens met de handrem er op van de oprit af kon rollen en dat ie nog steeds aanliep , dus maar weer terug gezet. Ga maar eens ff bij de garage langs wat ik hier aan kan doen, en of het echt kwaad kan en of het dat topsnelheid probleem verklaart. Ga liever niet teveel aan m'n remmen klooien, zijn mij ff te belangrijk.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Heb je het nou over de handrem of over de gewone rem?
De handremmen worden uitelkaar geduwd door de veer die je bovenop zit zitten. Je stelt ze met de excenters aan de zijkant. Als je het even goed bekijkt is er geen kunst aan. Aanlopen is dus eenvoudig te verhelpen.
De gewone remblokken die in de klauwen zitten bewegen maar minimaal. Ze worden ietwat teruggetrokken door de de veerkracht van de rubberen ring (die met de vierkante doorsnede) die een beetje meegeeft tijdens de remactie. Wanneer de blokken en de schijven slijten 'schuift' het zuigertje (tijdens een remactie) een beetje door de ring totdat hij weer mooi tegen de schijf aankomt. Het systeem stelt zichzelf dus.
Nu kan door corrosie en door verharde rubber ringen de zuiger soms niet meer mooi of te langzaam terugkomen, dan loopt je rem aan en dan zul je de boel dus uit elkaar moeten halen.
Je ziet de afstand tussen blok en schijf echter nauwelijks, zolang je schijf echter niet warm/heet wordt is er niks aan de hand. Als je schijven krom zijn worden de remblokje ook door de 'hoogste' delen van de schijf teruggeduwd. Bij de eerstvolgende remactiew merk je dan dat je pedaal flink zakt voordat het remmen begint.
Dus: rij eens een flink stuk lekker door en laat je eend uitrollen, kijk dan of de remmen warm/heet zijn.
Bullit
De handremmen worden uitelkaar geduwd door de veer die je bovenop zit zitten. Je stelt ze met de excenters aan de zijkant. Als je het even goed bekijkt is er geen kunst aan. Aanlopen is dus eenvoudig te verhelpen.
De gewone remblokken die in de klauwen zitten bewegen maar minimaal. Ze worden ietwat teruggetrokken door de de veerkracht van de rubberen ring (die met de vierkante doorsnede) die een beetje meegeeft tijdens de remactie. Wanneer de blokken en de schijven slijten 'schuift' het zuigertje (tijdens een remactie) een beetje door de ring totdat hij weer mooi tegen de schijf aankomt. Het systeem stelt zichzelf dus.
Nu kan door corrosie en door verharde rubber ringen de zuiger soms niet meer mooi of te langzaam terugkomen, dan loopt je rem aan en dan zul je de boel dus uit elkaar moeten halen.
Je ziet de afstand tussen blok en schijf echter nauwelijks, zolang je schijf echter niet warm/heet wordt is er niks aan de hand. Als je schijven krom zijn worden de remblokje ook door de 'hoogste' delen van de schijf teruggeduwd. Bij de eerstvolgende remactiew merk je dan dat je pedaal flink zakt voordat het remmen begint.
Dus: rij eens een flink stuk lekker door en laat je eend uitrollen, kijk dan of de remmen warm/heet zijn.
Bullit
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
hoi
zoals ook uit bovenstaand verhaal blijkt zullen je bloken dus iets aanlopen nadat je geremd hebt, dit is heel normaal, je remblokken blijven tegen je schijf aanliggen.
doe even een paar simpele testjes:
als je rijd en je laat je stuur los rijd hij dan (bijna) rechtuit?
rem stevig rijd hij dan nog steeds bijna rechtuit?
en rem erg hard begint hij dan op beide voorwielen bijna tegelijkertijd te slippen?
en voel eens aan je remklauwen nadat je een stukje gereden hebt (waarin je niet erg veel geremd hebt) zijn ze dan erg warm (kokend?)
als je alle vragen behalve de laatste met ja beantwoord hebt is er zeer waarschijnlijk niks aan de hand met je remmerij.
groet Frank
p.s. een remtrommel hoor je meenstal ook altijd een beetje aanlopen.
zoals ook uit bovenstaand verhaal blijkt zullen je bloken dus iets aanlopen nadat je geremd hebt, dit is heel normaal, je remblokken blijven tegen je schijf aanliggen.
doe even een paar simpele testjes:
als je rijd en je laat je stuur los rijd hij dan (bijna) rechtuit?
rem stevig rijd hij dan nog steeds bijna rechtuit?
en rem erg hard begint hij dan op beide voorwielen bijna tegelijkertijd te slippen?
en voel eens aan je remklauwen nadat je een stukje gereden hebt (waarin je niet erg veel geremd hebt) zijn ze dan erg warm (kokend?)
als je alle vragen behalve de laatste met ja beantwoord hebt is er zeer waarschijnlijk niks aan de hand met je remmerij.
groet Frank
p.s. een remtrommel hoor je meenstal ook altijd een beetje aanlopen.
- Ja rechtdoor inderdaad bijna rechtuitals je rijd en je laat je stuur los rijd hij dan (bijna) rechtuit?
rem stevig rijd hij dan nog steeds bijna rechtuit?
en rem erg hard begint hij dan op beide voorwielen bijna tegelijkertijd te slippen?
en voel eens aan je remklauwen nadat je een stukje gereden hebt (waarin je niet erg veel geremd hebt) zijn ze dan erg warm (kokend?)
- Na hard remmen nog steeds bijna rechuit
- De wielen blokkeren bijna tegelijk, bij 70 scheelt het ongeveer 20 centimeter tussen het begin van het rechter remspoor en linker remspoor. Wel merkte ik dat ie ietsje scheef trok naar rechts.
- De schijven waren kokend heet nadat ik een stuk gereden ( auw aan m'n wijsvinger nu!) hebt de laaste 3 min. nauwelijks geremd alleen geremd om te voorkomen dat ik de bumber in de garage parkeerde.
Dus de laatse vraag toch met ja moeten beantwoorden, is dit een reden om me zorgen te gaan maken over m'n remmen en naar de garage tegaan (remmen zijn me te belangrijk om mee te kloten). Of is dit niet zo heel erg en heeft het geen haast al moet er uiteindelijk wel wat aan gebeuren
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Ok dankjewel, maar toch loopt het wiel opgekrikt vrij zwaar, ik begrijp dat een autowiel niet als een fietswiel een minuut lang kan blijven rond draaien. Maar als ik het wiel een flinke draai geef staat het binnen een seconde weer stil.
Nou kan ik me herinneren het toch wel even moet duren voor het stil staat.
Vroeger wel eens meegekeken met m'n pa toen ze een band hadden lek gestoken van de honda accord (die we helaas niet meer hebben), weet nog dat dat wiel zo leuk draaide , ik was toen 7 of zo.
Nou kan ik me herinneren het toch wel even moet duren voor het stil staat.
Vroeger wel eens meegekeken met m'n pa toen ze een band hadden lek gestoken van de honda accord (die we helaas niet meer hebben), weet nog dat dat wiel zo leuk draaide , ik was toen 7 of zo.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen