remklauw loopt licht aan

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gesloten
Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

remklauw loopt licht aan

Bericht door Casonline » wo 13 okt, 2004 21:13

Laatst m'n eendje op de oprit van m'n pa staan en een beetje heen en weer geduwd en hoorde heel zacht een schijvend geluid bij linker remklauw (even voor de goede orde de handrem was er helemaal af). De klauw leek ook zichtbaar de schijf te raken. Nou zit er dus boven op een boutje met een soort veer waarmee het lijkt als of je de klauw iets wijder kan zetten. Durfte er verder niet aan te zitten ( remmen zijn toch wel een beetje belangrijk). Klopt dit en kan ik dit zomaar verstellen??? of is het slimmer er even mee naar de eenden garage te rijden???? Merkt ook dat m'n eendje niet zo hard meer wil (bij 100 á 105 houd het echt wel op).

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » wo 13 okt, 2004 21:56

Als je geen verstand van remmen hebt is het indd verstandig om er een garage naar te laten kijk.
Wat je wel makkelijk kan doen is je eend aan de voorkant opkrikken en kijken of 1 wiel duidelijk zwaarder draaid dan het andere.
Dat boutje met die veer kan je proberen iets losser te zetten, maar daarmee stel je alleen de remblokjes van de handrem af, die zitten trouwens op een exentrische bout, die je ook een stukje kan verdraaien.
als je dit doet pas dan wel op dat de boel niet gaat aanlopen en te heet wordt. suc6 :wink:
2cv az 1968

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » wo 13 okt, 2004 22:06

Dus al ik het goed begrijp kan ik die bout met die veer boven op de remklauw gerust iets verstellen tot de klauw ( (hand)remvoering eigenlijk ) de schijf niet meer raakt, klopt dat??? Als het probleem dan blijft zal ik wel naar de garage moeten, ik heb niet zoveel verstand van remmen :oops: , hoewel dit eigenlijk toch het belangrijkste is.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » wo 13 okt, 2004 22:11

Ja je kan deze bout best iets verstellen.
Als je hem ruimer zet zal je merken dat de slag van je handrem wel langer wordt.
Verwacht niet dat je opeens een centimeter ruimte tussen je handremblok en de schijf hebt. Er zit niet echt een mechanisme in wat je blok terug trekt namelijk. Het gaat erom dat er geen druk op je remblokje staat als de handrem eraf is.
2cv az 1968

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » wo 13 okt, 2004 22:15

Dat er een centimeter ruimte tussen zit lijkt me inderdaad niet de bedoeling, maar er tegen aanlopen ook niet. Ga morgen wel ff kijken of het helpt. Kan toch niet naar school (klote stakingen :evil: ).

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 14 okt, 2004 21:05

heb vandaag ff de handrem wat minder strak gezet maar het enige gevolg was dat ik vervolgens met de handrem er op van de oprit af kon rollen en dat ie nog steeds aanliep :evil: , dus maar weer terug gezet. Ga maar eens ff bij de garage langs wat ik hier aan kan doen, en of het echt kwaad kan en of het dat topsnelheid probleem verklaart. Ga liever niet teveel aan m'n remmen klooien, zijn mij ff te belangrijk.

Gast

Bericht door Gast » do 14 okt, 2004 21:19

hoi, wat je topsnelheid betrefd, kijk je onstekings is na en stel hem goed af, even je kleppen stellen en je zou weer je oude topsnelheid moeten halen.
Ja tenzij je rem vast zit natuurlijk.. :idea:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 14 okt, 2004 23:26

Voel ook eens aan je rem als je een stuk gereden hebt. Is de rem overdreven heet dan zou deze wel eens aan kunnen lopen.

Pas wel op dat je je klauwen niet wegschroeit ...
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » vr 15 okt, 2004 15:10

Heb je het nou over de handrem of over de gewone rem?

De handremmen worden uitelkaar geduwd door de veer die je bovenop zit zitten. Je stelt ze met de excenters aan de zijkant. Als je het even goed bekijkt is er geen kunst aan. Aanlopen is dus eenvoudig te verhelpen.

De gewone remblokken die in de klauwen zitten bewegen maar minimaal. Ze worden ietwat teruggetrokken door de de veerkracht van de rubberen ring (die met de vierkante doorsnede) die een beetje meegeeft tijdens de remactie. Wanneer de blokken en de schijven slijten 'schuift' het zuigertje (tijdens een remactie) een beetje door de ring totdat hij weer mooi tegen de schijf aankomt. Het systeem stelt zichzelf dus.
Nu kan door corrosie en door verharde rubber ringen de zuiger soms niet meer mooi of te langzaam terugkomen, dan loopt je rem aan en dan zul je de boel dus uit elkaar moeten halen.
Je ziet de afstand tussen blok en schijf echter nauwelijks, zolang je schijf echter niet warm/heet wordt is er niks aan de hand. Als je schijven krom zijn worden de remblokje ook door de 'hoogste' delen van de schijf teruggeduwd. Bij de eerstvolgende remactiew merk je dan dat je pedaal flink zakt voordat het remmen begint.

Dus: rij eens een flink stuk lekker door en laat je eend uitrollen, kijk dan of de remmen warm/heet zijn.

Bullit

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 18 okt, 2004 11:01

hoi

zoals ook uit bovenstaand verhaal blijkt zullen je bloken dus iets aanlopen nadat je geremd hebt, dit is heel normaal, je remblokken blijven tegen je schijf aanliggen.
doe even een paar simpele testjes:
als je rijd en je laat je stuur los rijd hij dan (bijna) rechtuit?
rem stevig rijd hij dan nog steeds bijna rechtuit?
en rem erg hard begint hij dan op beide voorwielen bijna tegelijkertijd te slippen?
en voel eens aan je remklauwen nadat je een stukje gereden hebt (waarin je niet erg veel geremd hebt) zijn ze dan erg warm (kokend?)

als je alle vragen behalve de laatste met ja beantwoord hebt is er zeer waarschijnlijk niks aan de hand met je remmerij.

groet Frank
p.s. een remtrommel hoor je meenstal ook altijd een beetje aanlopen.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 18 okt, 2004 14:40

als je rijd en je laat je stuur los rijd hij dan (bijna) rechtuit?
rem stevig rijd hij dan nog steeds bijna rechtuit?
en rem erg hard begint hij dan op beide voorwielen bijna tegelijkertijd te slippen?
en voel eens aan je remklauwen nadat je een stukje gereden hebt (waarin je niet erg veel geremd hebt) zijn ze dan erg warm (kokend?)
- Ja rechtdoor inderdaad bijna rechtuit
- Na hard remmen nog steeds bijna rechuit
- De wielen blokkeren bijna tegelijk, bij 70 scheelt het ongeveer 20 centimeter tussen het begin van het rechter remspoor en linker remspoor. Wel merkte ik dat ie ietsje scheef trok naar rechts.
- De schijven waren kokend heet nadat ik een stuk gereden ( :( auw aan m'n wijsvinger nu!) hebt de laaste 3 min. nauwelijks geremd alleen geremd om te voorkomen dat ik de bumber in de garage parkeerde.

Dus de laatse vraag toch met ja moeten beantwoorden, is dit een reden om me zorgen te gaan maken over m'n remmen en naar de garage tegaan (remmen zijn me te belangrijk om mee te kloten). Of is dit niet zo heel erg en heeft het geen haast al moet er uiteindelijk wel wat aan gebeuren

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 18 okt, 2004 17:36

nee als je al die remproeven hebt gedaan zijn je schijven erug heet dan duurt het wel even (30 minuten) voor ze weer koel zijn, dus voelen heeft alleen zin als je gereden hebt zonder dat je veel geremd hebt, ga er maar vanuit dat alles oke is met je remmen.

groet frank

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 18 okt, 2004 17:49

Ok dankjewel, maar toch loopt het wiel opgekrikt vrij zwaar, ik begrijp dat een autowiel niet als een fietswiel een minuut lang kan blijven rond draaien. Maar als ik het wiel een flinke draai geef staat het binnen een seconde weer stil.
Nou kan ik me herinneren het toch wel even moet duren voor het stil staat.
Vroeger wel eens meegekeken met m'n pa toen ze een band hadden lek gestoken van de honda accord (die we helaas niet meer hebben), weet nog dat dat wiel zo leuk draaide :D , ik was toen 7 of zo.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 18 okt, 2004 18:16

hoi,

met het voorwiel draai je ook de aandrijfas etc mee, als hij vrijloopt en je hem dus makkelijk kan ronddraaien is het ok, lopen beide kanten even zwaar? een voorwiel zal nooit meer als een halve slag doordraaien als je er een slinger aan geeft.

groet Frank

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » di 19 okt, 2004 13:25

Ik ga er dan maar vanuit dat het in orde is. En wat die topsnelheid betreft denk ik dat ik het toch maar in de richting van kleppen moet gaan zoeken ontsteking is net gesteld dus dat lijkt me sterk.

Bedankt voor alle reacties

Gesloten