Pagina 1 van 1
Visa motor start niet
Geplaatst: di 30 sep, 2014 10:18
door wilmar
Ik ben nog thuisgeraakt met onderbrekingen ,, lijkt op stroomuitval
Nu start hij niet meer ,, heb een bougie uitgedraait ,, tijdens het starten is er ontsteking ,, als ik echter de sleutel loslaat ,, dus wel het contact op laat ,,, dan blijft de bougie constant vonken geven ,,, weet iemand daar de oorzaak van ?
Computer ? Sensors ? Bobijn ?
Geplaatst: di 30 sep, 2014 10:27
door achtpeter
Heb je elektronische ontsteking of contactpuntjes?
Geplaatst: di 30 sep, 2014 10:33
door rusty
ik denk sensor(en) of anders de computer, de bougie zou alleen moeten vonken als de nok op het vliegwiel aan de sensoren voorbij komt en dan een puls geven, niet continue vonken, ook niet als de nok voor de sensor blijft staan.
dus eerst sensoren 1 voor 1 vervangen en dan de computer mocht dat nodig zijn. is het dan nog niet opgelost, horen we het wel.
greetzzzzzzz, Rusty
Geplaatst: di 30 sep, 2014 12:18
door wilmar
achtpeter schreef:Heb je elektronische ontsteking of contactpuntjes?
. Een visa heeft elctronische ontsteking
Geplaatst: di 30 sep, 2014 12:20
door wilmar
rusty schreef:ik denk sensor(en) of anders de computer, de bougie zou alleen moeten vonken als de nok op het vliegwiel aan de sensoren voorbij komt en dan een puls geven, niet continue vonken, ook niet als de nok voor de sensor blijft staan.
dus eerst sensoren 1 voor 1 vervangen en dan de computer mocht dat nodig zijn. is het dan nog niet opgelost, horen we het wel.
greetzzzzzzz, Rusty
Ik heb nog een ander computerke ,, maar is een VA4 ipv VA1
Heb deze al gewisseld maar verandert niets ,,, waar vind ik sensoren ? Kan ik die sensoren uitmeten ? In de buurt van Antwerpen is iedereen weg met de Touareg trail
Geplaatst: di 30 sep, 2014 14:20
door schermer
Loop alle bedading na, het lijkt alsof er ergens iets contact maakt. Evt kunnj inderdaad andere sensiren proberen. Maar als je die niet hebt word dat lastig, ze zijn namelijk best prijzig. De allerbeste oplossing: alle oude ontstekingtroep eruit gooien en iets moderners erin. Bijvoorbeeld een 123 met de aanpassing op de nokkenas, of (iets goedkoper) de ontsteking van le patron, of (als je een klein beetje wil knutselen) de 1-2 spark. Het zijn allemaal veel betere en betrouwbaardere ontstekingen dan de orginele visa ontsteking. Meer vermogen, soepeler lopen van de motor en vaak zelfs zuiniger.
Van deze 3 vind ik persoonlijk de 1-2 spark de leukste, maar het is maar net wat je zoekt.
Geplaatst: di 30 sep, 2014 15:31
door wilmar
Heb de sensoren vervangen. De bobijn en de computer. ,,,, geen vonk. Zal de bedrading moeten nakijken. Pffff
Geplaatst: di 30 sep, 2014 21:09
door AZL57
geen stekkers op het contactslot verwisseld?
Geplaatst: wo 1 okt, 2014 08:57
door wilmar
Heeft er iemand een schema van de aansluiting van de sensoren voor een vag4 computer ,,, ze hebben een andere kleurencombinatie dan die van een vag1 computer
Waar kan ik eventueel een 123 ontsteking kopen voor een visa motor ?
Geplaatst: vr 3 okt, 2014 08:09
door rusty
kleuren zeggen niks helaas, er zitten ook heel wat draden met dezelfde kleur. wel staan op de stekker (die doorzichtige kunstoffen) bij de computer nummers aan de hand van die nummers kan je achterhalen wat waar naartoe moet.
ik heb in het verleden regelmatig computers uitgewisseld, alle types door elkaar, die bedrading is altijd het zelfde.
ik heb ff gezocht en dit gevonden:
1: vacuum sensor en 7
2: vacuum sensor
3: leeg
4: sensor draad bovenste sensor
5: sensor draad onderste sensor
6: + van contactslot
7: aarde en 1
8: - op bobine
en hier een link naar HET schema!
http://www.cats-citroen.com/citroen_aty ... v06_el.jpg
verder heeft staat er op de site veel informatie over tuning, hier de link naar het specifieke visa deel:
http://www.cats-citroen.com/citroen_aty ... rsion.html
een 123 erop bouwen is niet heel makkelijk, er moet een keerring voorin het blok geplaatst worden en een asje aan de nokkenas gemaakt worden om de magneetjes voor het signaal op zitten. eigenlijk kan je dit niet zelf, tenzij je heel erg handig bent.
suc6!