Visa motor start niet

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
wilmar
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 sep, 2014 10:13
Locatie: Antwerpen

Visa motor start niet

Bericht door wilmar » di 30 sep, 2014 10:18

Ik ben nog thuisgeraakt met onderbrekingen ,, lijkt op stroomuitval
Nu start hij niet meer ,, heb een bougie uitgedraait ,, tijdens het starten is er ontsteking ,, als ik echter de sleutel loslaat ,, dus wel het contact op laat ,,, dan blijft de bougie constant vonken geven ,,, weet iemand daar de oorzaak van ?

Computer ? Sensors ? Bobijn ?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 30 sep, 2014 10:27

Heb je elektronische ontsteking of contactpuntjes?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 30 sep, 2014 10:33

ik denk sensor(en) of anders de computer, de bougie zou alleen moeten vonken als de nok op het vliegwiel aan de sensoren voorbij komt en dan een puls geven, niet continue vonken, ook niet als de nok voor de sensor blijft staan.

dus eerst sensoren 1 voor 1 vervangen en dan de computer mocht dat nodig zijn. is het dan nog niet opgelost, horen we het wel.

greetzzzzzzz, Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

wilmar
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 sep, 2014 10:13
Locatie: Antwerpen

Bericht door wilmar » di 30 sep, 2014 12:18

achtpeter schreef:Heb je elektronische ontsteking of contactpuntjes?
. Een visa heeft elctronische ontsteking

wilmar
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 sep, 2014 10:13
Locatie: Antwerpen

Bericht door wilmar » di 30 sep, 2014 12:20

rusty schreef:ik denk sensor(en) of anders de computer, de bougie zou alleen moeten vonken als de nok op het vliegwiel aan de sensoren voorbij komt en dan een puls geven, niet continue vonken, ook niet als de nok voor de sensor blijft staan.

dus eerst sensoren 1 voor 1 vervangen en dan de computer mocht dat nodig zijn. is het dan nog niet opgelost, horen we het wel.

greetzzzzzzz, Rusty
Ik heb nog een ander computerke ,, maar is een VA4 ipv VA1
Heb deze al gewisseld maar verandert niets ,,, waar vind ik sensoren ? Kan ik die sensoren uitmeten ? In de buurt van Antwerpen is iedereen weg met de Touareg trail :-(

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 30 sep, 2014 14:20

Loop alle bedading na, het lijkt alsof er ergens iets contact maakt. Evt kunnj inderdaad andere sensiren proberen. Maar als je die niet hebt word dat lastig, ze zijn namelijk best prijzig. De allerbeste oplossing: alle oude ontstekingtroep eruit gooien en iets moderners erin. Bijvoorbeeld een 123 met de aanpassing op de nokkenas, of (iets goedkoper) de ontsteking van le patron, of (als je een klein beetje wil knutselen) de 1-2 spark. Het zijn allemaal veel betere en betrouwbaardere ontstekingen dan de orginele visa ontsteking. Meer vermogen, soepeler lopen van de motor en vaak zelfs zuiniger.

Van deze 3 vind ik persoonlijk de 1-2 spark de leukste, maar het is maar net wat je zoekt.
Laatst gewijzigd door schermer op di 30 sep, 2014 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

wilmar
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 sep, 2014 10:13
Locatie: Antwerpen

Bericht door wilmar » di 30 sep, 2014 15:31

Heb de sensoren vervangen. De bobijn en de computer. ,,,, geen vonk. Zal de bedrading moeten nakijken. Pffff

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4983
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 30 sep, 2014 21:09

geen stekkers op het contactslot verwisseld?
diverse Citroens, wat anders.

wilmar
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 sep, 2014 10:13
Locatie: Antwerpen

Bericht door wilmar » wo 1 okt, 2014 08:57

Heeft er iemand een schema van de aansluiting van de sensoren voor een vag4 computer ,,, ze hebben een andere kleurencombinatie dan die van een vag1 computer

Waar kan ik eventueel een 123 ontsteking kopen voor een visa motor ?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 3 okt, 2014 08:09

kleuren zeggen niks helaas, er zitten ook heel wat draden met dezelfde kleur. wel staan op de stekker (die doorzichtige kunstoffen) bij de computer nummers aan de hand van die nummers kan je achterhalen wat waar naartoe moet.

ik heb in het verleden regelmatig computers uitgewisseld, alle types door elkaar, die bedrading is altijd het zelfde.

ik heb ff gezocht en dit gevonden:
1: vacuum sensor en 7
2: vacuum sensor
3: leeg
4: sensor draad bovenste sensor
5: sensor draad onderste sensor
6: + van contactslot
7: aarde en 1
8: - op bobine

en hier een link naar HET schema!
http://www.cats-citroen.com/citroen_aty ... v06_el.jpg

verder heeft staat er op de site veel informatie over tuning, hier de link naar het specifieke visa deel:

http://www.cats-citroen.com/citroen_aty ... rsion.html

een 123 erop bouwen is niet heel makkelijk, er moet een keerring voorin het blok geplaatst worden en een asje aan de nokkenas gemaakt worden om de magneetjes voor het signaal op zitten. eigenlijk kan je dit niet zelf, tenzij je heel erg handig bent.

suc6!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie