Batterijsleutel versus contactsleutel.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Batterijsleutel versus contactsleutel.

Bericht door ami6 » do 2 okt, 2014 12:17

Hallo,

ik had graag geweten of een contactsleutel nog nodig is indien men een batterijsleutel aansluit, maw ik zou de funktie van de contactsleutel willen overbodig maken en rechtsreeks een batterijsleutel gebruiken om de 2cv contact te geven en uit te zetten. Mag dat ? Kan dat geen kwaad voor alternator of andere elektrische elementen?

Thanks!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 2 okt, 2014 16:47

In een Ami 6 (geen stuurslot) kan dat geen kwaad. Je moet dan wel voor lief nemen dat de verlichting en de remlichten niet werken met contact uit.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3027
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 4 okt, 2014 17:53

Bedoel je dit met een batterijsleutel?

Afbeelding

Ik mis even waarom je dit zou willen....

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » wo 8 okt, 2014 19:28

Ja, ik bedoel dit, enkel om de stap "contact" te vervangen door een batterijsleutel... maar hoe meer ik er over nadenk , hoe meer het me geen goed idee lijkt.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 8 okt, 2014 20:59

Dit ding is leuk, maar dient om je accu los te koppelen. Bijvoorbeeld als je accu langzaam leegloopt door een lekstroom. Kan ook dienen als soort van startonderbreker. Het heet massa schakelaar.

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » wo 8 okt, 2014 22:06

Zou best moeten lukken. Maar waar wil je hem plaatsen? Worden lange kabels waar veel stroom door heen moet. Elke centimeter extra ga je merken met starten als het koud en vochtig is denk ik.Misschien een zware uitvoering van een solidstate relais gebruiken.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1873
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 8 okt, 2014 22:46

Als je de batterij sleutel in plaats van het contact zet (met een startknop er bij) dan moet het zonder meer kunnen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

badmuts
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 31 mei, 2009 09:57
Locatie: Eexterveenschekanaal
Contacteer:

Bericht door badmuts » ma 20 okt, 2014 20:04

Het kan, maar waarom zou je het willen?
Schop nooit zomaar tegen een eend!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 24 okt, 2014 17:22

en als je hem uit zet heb je geen verlichting meer ook niet altijd prettig.
diverse Citroens, wat anders.

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » za 25 okt, 2014 00:25

Ik heb zo een al een tijdje liggen. Ik wil hem gebruiken als diefstalbeveiliging en tevens is het handig voor nood als je b.v. rook uit je dashboard ziet komen.
Beste plaats is volgens mij in het schutbord net onder de 'pakjesplank' uit het zicht of desnoods erboven in het zicht..
De elektrische aansluitingen zitten dan in de buurt van de accu. De massakabel die nu aan de versnellingsbak zit komt dan aan een van de poten van de schakelaar, (als je hem tactisch plaatst hoef je niet eens een langere kabel te gebruiken). Dan alleen nog een dikke kabel met twee ogen van de schakelaar naar de versnellingsbak.

Maar ik zou hem niet in plaats van een contactslot willen gebruiken om de redenen die anderen hier al gaven.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 9 nov, 2014 00:32

Ik heb nog geen negatieve redenen gehoord over het aansluiten van zo'n massa schakelaar. Je moet hem trouwens op de pluskabel plaatsen en starten met een startknop. Ik heb dit zelf nu ook zo ingebouwd. En of je lampen wel of niet branden kun je zelf aanpassen als je dat wilt. Waarom altijd die vraag "waarom zou je dat willen" ? Dat is toch gewoon persoonlijk?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 12 jan, 2015 13:04

badmuts schreef:Het kan, maar waarom zou je het willen?
OMDAT HET KAN! 8)

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 12 jan, 2015 16:12

en omdat je hem op de pluskabel aansluit heet ie massaschakelaar.... :shock:
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 12 jan, 2015 17:12

AZL57 schreef:en omdat je hem op de pluskabel aansluit heet ie massaschakelaar.... :shock:
Het ding heet dus hoofdstroomschakelaar. Wordt veel toegepast in rally-auto's en op jachten. En inderdaad, Je kunt hem zowel aan de plus als aan de min schakelen. Ieder z'n meug...

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » zo 1 feb, 2015 19:14

Tot hij los komt of het chassis op de een of andere manier raakt. Dan heb je sluiting. Dus liever de massa...?

@Ts, hoe wil je starten dan? Startmotor moet je ook bedienen.

Plaats reactie