Pagina 1 van 2

Batterijsleutel versus contactsleutel.

Geplaatst: do 2 okt, 2014 12:17
door ami6
Hallo,

ik had graag geweten of een contactsleutel nog nodig is indien men een batterijsleutel aansluit, maw ik zou de funktie van de contactsleutel willen overbodig maken en rechtsreeks een batterijsleutel gebruiken om de 2cv contact te geven en uit te zetten. Mag dat ? Kan dat geen kwaad voor alternator of andere elektrische elementen?

Thanks!

Geplaatst: do 2 okt, 2014 16:47
door achtpeter
In een Ami 6 (geen stuurslot) kan dat geen kwaad. Je moet dan wel voor lief nemen dat de verlichting en de remlichten niet werken met contact uit.

Geplaatst: za 4 okt, 2014 17:53
door Thijs
Bedoel je dit met een batterijsleutel?

Afbeelding

Ik mis even waarom je dit zou willen....

Geplaatst: wo 8 okt, 2014 19:28
door ami6
Ja, ik bedoel dit, enkel om de stap "contact" te vervangen door een batterijsleutel... maar hoe meer ik er over nadenk , hoe meer het me geen goed idee lijkt.

Geplaatst: wo 8 okt, 2014 20:59
door schermer
Dit ding is leuk, maar dient om je accu los te koppelen. Bijvoorbeeld als je accu langzaam leegloopt door een lekstroom. Kan ook dienen als soort van startonderbreker. Het heet massa schakelaar.

Geplaatst: wo 8 okt, 2014 22:06
door Titatommeke
Zou best moeten lukken. Maar waar wil je hem plaatsen? Worden lange kabels waar veel stroom door heen moet. Elke centimeter extra ga je merken met starten als het koud en vochtig is denk ik.Misschien een zware uitvoering van een solidstate relais gebruiken.

Geplaatst: wo 8 okt, 2014 22:46
door Boudewijn
Als je de batterij sleutel in plaats van het contact zet (met een startknop er bij) dan moet het zonder meer kunnen.

Geplaatst: ma 20 okt, 2014 20:04
door badmuts
Het kan, maar waarom zou je het willen?

Geplaatst: vr 24 okt, 2014 17:22
door AZL57
en als je hem uit zet heb je geen verlichting meer ook niet altijd prettig.

Geplaatst: za 25 okt, 2014 00:25
door SPOTeend
Ik heb zo een al een tijdje liggen. Ik wil hem gebruiken als diefstalbeveiliging en tevens is het handig voor nood als je b.v. rook uit je dashboard ziet komen.
Beste plaats is volgens mij in het schutbord net onder de 'pakjesplank' uit het zicht of desnoods erboven in het zicht..
De elektrische aansluitingen zitten dan in de buurt van de accu. De massakabel die nu aan de versnellingsbak zit komt dan aan een van de poten van de schakelaar, (als je hem tactisch plaatst hoef je niet eens een langere kabel te gebruiken). Dan alleen nog een dikke kabel met twee ogen van de schakelaar naar de versnellingsbak.

Maar ik zou hem niet in plaats van een contactslot willen gebruiken om de redenen die anderen hier al gaven.

Geplaatst: zo 9 nov, 2014 00:32
door frenkie
Ik heb nog geen negatieve redenen gehoord over het aansluiten van zo'n massa schakelaar. Je moet hem trouwens op de pluskabel plaatsen en starten met een startknop. Ik heb dit zelf nu ook zo ingebouwd. En of je lampen wel of niet branden kun je zelf aanpassen als je dat wilt. Waarom altijd die vraag "waarom zou je dat willen" ? Dat is toch gewoon persoonlijk?

Geplaatst: ma 12 jan, 2015 13:04
door frenkie
badmuts schreef:Het kan, maar waarom zou je het willen?
OMDAT HET KAN! 8)

Geplaatst: ma 12 jan, 2015 16:12
door AZL57
en omdat je hem op de pluskabel aansluit heet ie massaschakelaar.... :shock:

Geplaatst: ma 12 jan, 2015 17:12
door achtpeter
AZL57 schreef:en omdat je hem op de pluskabel aansluit heet ie massaschakelaar.... :shock:
Het ding heet dus hoofdstroomschakelaar. Wordt veel toegepast in rally-auto's en op jachten. En inderdaad, Je kunt hem zowel aan de plus als aan de min schakelen. Ieder z'n meug...

Geplaatst: zo 1 feb, 2015 19:14
door Maus0611
Tot hij los komt of het chassis op de een of andere manier raakt. Dan heb je sluiting. Dus liever de massa...?

@Ts, hoe wil je starten dan? Startmotor moet je ook bedienen.