Pagina 1 van 6
Lelijk Grijs eendje... Is nu een mooie rooie en rijdt weer!
Geplaatst: do 9 okt, 2014 07:48
door Ztorm
Geplaatst: do 9 okt, 2014 07:54
door Ztorm
En meteen maar een vraagje want hier zitten mensen met veeeeel meer ervaring dan ik;
Bij het passen van het nieuwe voorruitframe (laatste foto) zie je dat de rand van het nieuwe deel in de hoeken (waar de ruit in geplaatst wordt) een afwijkende maat heeft. Het is breder dan de oorspronkelijke raamsponning. Is het de bedoeling dat gewoon terug te slijpen naar de "juiste"maat?
Iemand daar een advies in?
Alvast hartelijk dank!
Groet,
Martijn
Geplaatst: do 9 okt, 2014 08:27
door DucKKnutsel
Hoi Martijn.
Ziet er allemaal weer leuk uit tot zo ver. Idd gewoon terug slijpen/vijlen tot je een mooie vloeiende lijn hebt. Aan de boven kant heb je het voorbeeld zitten.
Suc6
Geplaatst: do 9 okt, 2014 08:50
door Ztorm
Mogge Duckknutsel,
Dank voor je snelle response. Gelukkig, ik vermoedde al zoiets, maar het is goed om even bevestiging te krijgen van de mensen met ervaring.
Ik ga morgen de eerste stukjes aan de koets lassen.
Stukje bij beetje... Ik heb er zin an!
Geplaatst: do 9 okt, 2014 09:21
door CitroënAZAM
Succes!
Geplaatst: do 9 okt, 2014 10:10
door RobM
op pagina 4 van dit draadje staan foto's van de stukjes die ik weg moest slijpen van een voorruitframe:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=989 ... c&start=45
en nog een aardige tip:
uitlijnen van het voorruitframe op de gaten van de ruitenwissermotor. Het is makkelijk de motor even te monteren en dan het frame er op te zetten. Vervolgens het frame wel zo hoog mogelijk schuiven, anders wil straks je dak niet meer dicht. Het randje onderaan bij het schutbord trek je wel dicht als het frame aan de zijkant vastgelast is.
Gr Rob
Geplaatst: do 9 okt, 2014 12:33
door Thijs
Dit zijn de serieuze restauraties!
Ziet er al goed uit, succes...
Geplaatst: do 9 okt, 2014 12:37
door Ztorm
Lars, dank je wel. Jouw topic heb ik ook gevolgd. Mooi eendje is t geworden!
En Rob, dank, ik had jouw verslag ook al helemaal nageplozen. Verschil is dat jij een heel frame hebt vervangen en ik een halve.
Maar door het lezen van al jullie verslagen heb ik heel wat steun!
Geplaatst: do 9 okt, 2014 20:25
door Metdefranseslag
Poeh dat is geen half werk. Ik ben wel benieuwd wat je op het chassis gesmeerd hebt, mij staat een soort gelijke restauratie te wachten (hoop ik).
M.v.g.
Michel
Geplaatst: vr 10 okt, 2014 09:53
door Ztorm
Hallo Michel,
Ja het lijkt zo heel snel te gaan maar er zat wel wat werk aan het chassis.
Alles ontroest, toen een grijze industrielak er overheen die ze gebruiken om marineboten te behandelen en daarna het hele chassis volgeplempt met tectyl en een mengsel van tectyl en afgewerkte motorolie. Dikke smeerboel.
ik verwacht er een mooie tijd vanaf te zijn nu.
Geplaatst: zo 12 okt, 2014 15:28
door Ztorm
Beetje bak en braadwerk uitgevoerd dit weekend. Morgen even wat fotos plaatsen..
Veel opmhet forum geneusd en ik zie dat er ook eendjes "oud" zijn gemaakt, met het oude type achterpaneel en kleine lichtjes.
Lijkt mij ook heel leuk.
Heeft iemand nog zo' n oud type achterpaneel in een stoffig hoekje op zolder liggen misschien?😀
Geplaatst: ma 13 okt, 2014 07:47
door Ztorm
Geplaatst: ma 13 okt, 2014 23:25
door bebe
Ztorm schreef:
Veel opmhet forum geneusd en ik zie dat er ook eendjes "oud" zijn gemaakt, met het oude type achterpaneel en kleine lichtjes.
Lijkt mij ook heel leuk.
Heeft iemand nog zo' n oud type achterpaneel in een stoffig hoekje op zolder liggen misschien?😀
Met een deel van een achterklep gaat het ook, zie de 'nieuwe oude eend' van Ed147
Geplaatst: di 14 okt, 2014 07:51
door Ztorm
Hallo Bebe, ja dat verslag had ik gelezen. Hartstikke knap gedaan. Is ook een optie.
Maar een "origineel" deel is natuurlijk mooier, denk ik, en handiger om er in te zetten.
Zag dat ze nog nieuw verkrijgbaar zijn, maar tja, beetje aan een budget he.
Daarom dacht ik, misschien heeft 1 van de forummers nog zo'n deel ter overname...
Je weet nooit hoe de spreekwoordelijke koe de haas gaat vangen, toch?
Geplaatst: vr 17 okt, 2014 19:38
door Ztorm
Weer even een middagje knutselen met veel stof en de geur van verbrand staal. Wat ruikt dat toch lekker
Ik had nog een stuk gebruikte dorpel en daarvan eerst de voorzijde van de dorpel rechts maar mee hersteld.
Moest ook weer een moer op gelast worden voor de spatbordbevestiging, maar dat ik goed gelukt.
Heb alleen geen vergelijkingsmateriaal. Blijft de kopse kant van de dorpel gewoon open en wordt deze afgesloten door de nieuwe voetenbak?
Of las ik hem liever eerst dicht aan de kopse kant?
Wat zouden jullie doen?
Situatie voor:
Situatie na:
Opening kopse kant eerst dichtlassen?
Aan de achterzijde van de dorpel zou ik eerst een plaat lassen, maar een stukje gebruikte dorpel geeft daar een betere pasvorm. Alleen de overtollige las wegslijpen daar is een crime.
Nog maar eens even nadenken hoe dat dan weer te doen..
Ziet er op zich al weer redelijk uit. En in ieder geval weer hard en roestvrij.
Alles in de Fertan, dagje laten inwerken en dan afwerken met epoxyprimer.
Althans dat leek mij het plan.
Situatie voor:
Situatie na:
En dan morgen kijken om het voorruitframe in te lassen. Binnenbakje is weer heel. Staat ook in de Fertan en nu nagespoeld met water. Dacht ook dit eerst in de epoxy te zetten en daarna het frame te lassen.
Of is dat een slecht idee? Zal wel voor een deel in de fik vliegen, gok ik.
Is zinkspray een betere optie?
Alle ideeën welkom!
Fijn weekend alvast allemaal!