Remmen 2cv AU lopen vast
Remmen 2cv AU lopen vast
Beste Citroenisten,
De rechter voorrem van mijn pas gerestaureerde 1952 AU is van de ene dag op de andere zomaar ineens vast gaan lopen. Remvoeringen en cylinders zijn allemaal nieuw. In eerste instantie werkte alles perfect maar toen ik vanmiddag de AU even 'van stal' wilde halen gaf ineens de rechter voorrem problemen. Na hooguit 50 tot 100m gaat de auto zwaar lopen en naar rechts trekken. Rechter rem wordt ook heet. Stelnokken terugdraaien sorteert geen effect, handremkabel lossen ook niet. Trommel er al af gehad maar kan niks kwaads ontdekken. Iemand enig idee hoe dit ineens gekomen is en hoe het op te lossen? Suggesties welkom.
Hartelijke groeten vanuit meestal zonnig Maleisie,
Arnout-Jan
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... to_comment
De rechter voorrem van mijn pas gerestaureerde 1952 AU is van de ene dag op de andere zomaar ineens vast gaan lopen. Remvoeringen en cylinders zijn allemaal nieuw. In eerste instantie werkte alles perfect maar toen ik vanmiddag de AU even 'van stal' wilde halen gaf ineens de rechter voorrem problemen. Na hooguit 50 tot 100m gaat de auto zwaar lopen en naar rechts trekken. Rechter rem wordt ook heet. Stelnokken terugdraaien sorteert geen effect, handremkabel lossen ook niet. Trommel er al af gehad maar kan niks kwaads ontdekken. Iemand enig idee hoe dit ineens gekomen is en hoe het op te lossen? Suggesties welkom.
Hartelijke groeten vanuit meestal zonnig Maleisie,
Arnout-Jan
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... to_comment
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Remmen AU lopen vast - remleiding verstopt?
Ja daar had ik ook aan gedacht als een mogelijk euvel. De remleidingen zijn ook nieuw en het systeem is gevuld met verse DOT5 dus wat dat betreft zou je geen roest verwachten (niet nu al zo kort an restauratie). Maar de hoofdremcylinder is een gereviseerde (nieuw door 9/12pk niet meer te krijgen volgens mij) dus wellicht dat daar toch nog weer wat troep uitgekomen is. Remleiding los en schoonblazen?
Hmmm. Als ik het niet simpler op kan lossen moet dus mogelijk dat hele zaakje weer los. Maar bij de AU worden beide voorremmen gevoed door dezelfde remslang aangesloten op een en dezelfde uit nippel op de HRC. Dus als die verstopt zit zou je welicht verwachten dat beide voorremmen aan gaan lopen. Wat ook tegen een verstopping wijst is dat als ik de ontluchtingsnippel los draai met hete en vastzittende rechter voorrem, er geen remvloeistof uit komt. Zou je wel verwachten als het zaakje door overdruk vast loopt? Of maak ik een denkfout?
Heb inmiddels de trommel er nog maar weer eens afgehaald, de excentrieken een stuk naar binnen gedraaid (op het oog want geen speciaal gereedschap), daarna trommel er weer op en met wielen van de grond volgens het boekje de remmen opnieuw afgesteld. Alles draait nu mooi vrij en komt ook weer volledig vrij na intrappen en weer op laten komen van de voetrem. Zaterdag maar weer proberen te rijden ... Wordt vervolgd.
Heb inmiddels de trommel er nog maar weer eens afgehaald, de excentrieken een stuk naar binnen gedraaid (op het oog want geen speciaal gereedschap), daarna trommel er weer op en met wielen van de grond volgens het boekje de remmen opnieuw afgesteld. Alles draait nu mooi vrij en komt ook weer volledig vrij na intrappen en weer op laten komen van de voetrem. Zaterdag maar weer proberen te rijden ... Wordt vervolgd.
daar heb je gelijk dan zouden alle remmen vast moeten zitten. Zitten er veertjes in je wrc, sommige nieuwe wrc hebben soms veel te taaie stofkapjes daardoor kunnen de zuigertjes niet goed terug lopen. Ik had bij mijn 57er toch iets van slijtage in de wrc. Als je ze monteerde werkten ze goed maar na een paar keer remmen liepen ze vast, het bleek dat de zuigertjes iets kantelden en zich klem zetten in de cylinder. Zit je terugtrek veer goed gemonteerd komt ie niet in contact met de remschoenen of de aandrijfas? Is die veer van het juiste type?
diverse Citroens, wat anders.
Ik heb de AU nog niet weer geprobeerd maar zit te denken dat waarschijnlijk een van de excentrieken draait wanneer de rem aangetrokken wordt zodat vervolgens de onderkant van een van de remschoenen permanent tegen de trommel aangedrukt blijft met vastlopende rem tot gevolg. Heeft er iemand goede tips hoe de excentrieken af te stellen zonder het daarvoor bedoelde speciaal gereedschap? Hoe vast moeten de excentrieken vastgezet worden met de borgmoeren, gisteren was het een gevect om de borgpennetjes er in te krijgen en uiteindelijk de moeren toch weer ietsje terug moeten draaien.
Moeten nieuwe remschoenen trouwens aan de onderkant afgeschuind worden voor montage?
Moeten nieuwe remschoenen trouwens aan de onderkant afgeschuind worden voor montage?
Je hebt het over de onderste excentrieken? Je zult toch een passer-achtig hulpstukje moeten improvisereen van een stukje stripijzer en een boutje. Misschien gaat het ook met een schuifmaat. Je zou dan om te beginnen die excentrieken helemaal naar binnen kunnen stellen, dan de trommel er provisorisch op, de bovenste stellers uitdraaien tot de trommel vastloopt, tikkie terug, trommel er af, maat aan de bovenkant overnemen naar de onderkant.
Maar is je probleem niet het gevolg van droog gemonteerde onderste excentrieken? Zonder kopervet, bedoel ik?
Maar is je probleem niet het gevolg van droog gemonteerde onderste excentrieken? Zonder kopervet, bedoel ik?
excentrieken afstellen
Da's een goed idee: excentrieken helemaal naar binnen, trommel erop, stelnokken naar buiten tot de trommel vastloopt, daarna iets terug, trommel eraf en maat overnemen mbv. excentrieken. Als het probleem nog niet is opgelost ga ik dit proberen. Revisie/vernieuwen van de remmen is door een garagist in Nederland gedaan dus ik weet niet of er bij het monteren van de excentrieken kopervet gebruikt is. het ziet er droog uit.
Voor het stellen van de excentrieken heb ik voor mijn 2CV6 ('81 dus ook nog trommels) ooit al een plaatje gemaakt dat op de aandrijfas flens gaat. Helaas past dat dus niet goed op de AU omdat de aandrijfas in de weg zit (bij de oudjes met kruiskoppeling as zit de trommel om de as ipv. de as tegen de trommel).
wat betreft die DOT5 vloeistof: het complete systeem met alle rubbers is vernieuwd (allemaal nieuw spul) dus dan kan je DOT5 gebruiken. Voordeel van DOT5 is het trekt geen vocht aan (niet onbelangrijk hier in de tropen met hoge luchtvochtigheid) dus verminderd risiko op roest.
Arnout-Jan
Voor het stellen van de excentrieken heb ik voor mijn 2CV6 ('81 dus ook nog trommels) ooit al een plaatje gemaakt dat op de aandrijfas flens gaat. Helaas past dat dus niet goed op de AU omdat de aandrijfas in de weg zit (bij de oudjes met kruiskoppeling as zit de trommel om de as ipv. de as tegen de trommel).
wat betreft die DOT5 vloeistof: het complete systeem met alle rubbers is vernieuwd (allemaal nieuw spul) dus dan kan je DOT5 gebruiken. Voordeel van DOT5 is het trekt geen vocht aan (niet onbelangrijk hier in de tropen met hoge luchtvochtigheid) dus verminderd risiko op roest.
Arnout-Jan
Klopt. DOT5.0 is op siliconenbasis en trekt dus geen vocht aan (is niet hydroscopisch). Als je met een kompleet vernieuwd systeem (nieuwe cylinders, nieuwe remleidingen en slangen) aan de slag gaat kun je er voor kiezen het met DOT5 siliconenvloeistof af te vullen. Voor een auto die zeer weinig gebruikt wordt (zoals de AU, met z'n top van krap 60km/u niet echt geschikt voor modern verkeer) een overweging.backfire schreef:Is dat niet dot 5.1? Dot 5.0 is toch op basis van siliconen en 5.1 is de opvolger voor dot 4?
Hadden ze me bij de EEEC ook aangeraden.
Laatst gewijzigd door evea op vr 17 okt, 2014 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.